Η σύγχρονη θεωρία θεάτρου σε μια παράσταση σε πραγματικό χρόνο. 

Η Φλαμανδική κολλεκτίβα De KOE από το Βέλγιο θεωρεί πως το κείμενο του Αυστριακού Peter Handke Βρίζοντας το Κοινό παραμένει επίκαιρο κι ας έχει γραφτεί το 1966. Και η αλήθεια είναι πως δεν έχουν άδικο.

Ως κείμενο περιγράφει υπό μορφή μανιφέστου όλα όσα συμβαίνουν σήμερα στο σύγχρονο θέατρο ως αυτονόητα αλλά δεν υπήρξαν πάντοτε δεδομένα στις συνειδήσεις των θεατών κλασικού, αστικού θεάτρου.

Ως παράσταση, όμως, παρά την αδιαμφισβήτητη ζωντάνια της σκηνοθεσίας του Peter Van den Eede και την ευχάριστη φυσικότητα των ηθοποιών δεν καταφέρνει παρά να μας κάνει να σκεφτόμαστε πολύ πολύ συχνά πως κάπου το έχουμε ξαναδεί αυτό το έργο. Γιατί, όντως, το έχουμε ξαναδεί. Όχι έτσι ακριβώς αλλά ως διαφορετική υλοποίηση της θεωρίας που περιγράφεται μέσα από τα λόγια και τη δράση των ηθοποιών.

Στόχος, τότε, του Αυστριακού συγγραφέα ήταν μια εκρηκτική αγόρευση σχετικά με το θέατρο, μέσα από την οποία ουδείς έμενε στο απυρόβλητο, ούτε θεατές, ούτε ηθοποιοί. Το να αποδομείς το 1966 το θέατρο στο σύνολό του και να καταργείς με αμεσότητα τις θεατρικές συμβάσεις ενδεχομένως να ήταν πολύ εντυπωσιακό και, σίγουρα, πολύ χρήσιμο στους ανυποψίαστους θεατές εκείνης της εποχής.

Σήμερα, όμως, είναι σαν να να απευθύνεται σε ανθρώπους που δεν έχουν δει ποτέ μια performance ή κάποια παράσταση σε χώρο πέρα από την κλασική ιταλική θεατρική σκηνή με την αυλαία και να προσπαθεί να τους δώσει να καταλάβουν πως υπάρχει και άλλο θέατρο. Ταυτόχρονα θίγει τις κοινωνικές συμβάσεις με λόγια όπως «φτιαχτήκατε για να έρθετε εδώ απόψε» αλλά το γεγονός πως το θεατρικό κοινό δεν αποτελείται πια αποκλειστικά από κυρίες περασμένης ηλικίας με βαρύ make up και ξεθυμασμένα αρώματα αλλά από ανθρώπους από όλα τα κοινωνικά στρώματα κάνει τα λόγια κάπως εκτός τόπου και χρόνου.

Αν και η παράσταση των De KOE έχει, εξαιτίας του πολύ ενδιαφέροντος κειμένου αλλά και της φυσικότητας στις ερμηνείες των ηθοποιών της ομάδας, πολύ ενδιαφέροντα σημεία και αφορμές για σκέψη αλλά συνολικά δικαιώνει μια από τις φράσεις των ηθοποιών «δε μπορείτε να συγκεντρωθείτε σε αυτό που συμβαίνει στη σκηνή».

Μπορεί στην πρώτη του θεατρική εμφάνιση να κατέρριψε κάθε ψευδαίσθηση σχετικά και τις κοινωνικές και θεατρικές συμβάσεις αλλά με δεδομένο πως αυτό έχει συμβεί πλέον συχνά η παράσταση τείνει να κάνει τους θεατές να θέλουν να παραποιήσουν λιγάκι τον τίτλο της σε Πρήζοντας το κοινό. Και, δυστυχώς, καταλήγει σε ένα πολύ ήπιο φινάλε στο οποίο δεν υφιστάμεθα το βρίσιμο που αναμένουμε καθ’ όλη της τη διάρκεια αναχωρώντας απογοητευμένοι.

Σύλληψη – Σκηνοθεσία: Peter Van den Eede
Σκηνικά – Φωτισμοί: Matthias de Koning
Σχεδιασμός ήχου: Pol Geusens
Ερμηνεύουν: Gene Bervoets, Natali Broods, Sofie Palmers, Marijke Pinoy, Peter Van den Eede

10-12 Ιουνίου, 21:00

Τιμές εισιτηρίων
25€
20€ (μειωμένο)
15€ (Φοιτητικό, ΑΜΕΑ)

Πειραιώς 260, Κτίριο Ε
Τηλ: 210 9282900
www.greekfestival.gr
www.dekoe.be

5



Διάβασε επίσης...
Κουαρτέτο Βόυτσεκ – Φεστιβάλ Αθηνών
176 χρόνια μετά τη σύλληψη του, ο αέναα βασανιζώμενος Βόυτσεκ δίνει επιτέλους φωνή στην ξεφτίλα του σε μια πανκ ροκ συναυλία πίσω από  τα συρματοπλέγματα της ευρωπαϊκής φυλακής του. Ποτέ δεν συμμερίστηκα την τρελή αυτή πρεμούρα με τον "Woyzeck" του Georg Büchner. Ένα έργο ανολοκλήρωτο πριν το θάνατο του δημιουργού του και ...
Συνέχεια...
Κουαρτέτο Βόυτσεκ – Φεστιβάλ Αθηνών