H ψυχή των Rootless Root, το χορευτικό ζευγάρι Λίντα Καπετανέα και Josef Fruček, μας μίλησαν για το ξέσπασμά τους στη σκηνή. Ή, αλλιώς, για το Kireru τους.

Κάπου πριν δύο χρόνια, μια παράσταση με τον περίεργο τίτλο UNA- Unknown Negative Activity με καθήλωσε στην καρέκλα. Ένιωσα κάτι σαν ηλεκτρικό ρεύμα να με διαπερνάει. Είχα εντυπωσιαστεί από τη σκηνική δύναμη και το πάθος εκείνων των ψηλών χορευτών, της Λίντας Καπετανέα και του Josef Fruček και με είχε μαγέψει ένα ελαφίσιο πλάσμα, το  κοριτσάκι που χόρευε μαζί τους. Με αυτή τη γεύση και ανάμνηση οδηγήθηκα στα καμαρίνια της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών για να συναντήσω από κοντά το ζευγάρι, αυτή τη φορά για τη νέα τους δουλειά με τίτλο Kireru, λίγο πριν έρθει στον κόσμο το δεύτερο παιδί τους.Ομολογώ, ότι η συνέντευξη αυτή, με δυσκόλεψε αρκετά στην απομαγνητοφώνησή της. Γίνονται πολύπλοκες οι κουβέντες, όταν οι συζητητές τους είναι άνθρωποι ταλαντούχοι και παθιασμένοι, όταν οι γλώσσες είναι παραπάνω από μια, όταν έχεις απέναντι σου καλλιτέχνες με  εκρηκτικό χιούμορ και ελεύθερη γλώσσα, όταν μιλάς με τη Λίντα Καπετανέα και τον Josef Fruček, κατά κόσμον Rootless Root.

Τι  αντιπροσωπεύει το Kireru για εσάς;

Είναι μια νέα λέξη στα ιαπωνικά, εμφανίζεται σχεδόν τα 20 τελευταία χρόνια. Αναφέρεται κριτικά στην κοινωνία και στη σύγχρονη κουλτούρα. Έχει να κάνει με το φόνο, επίσης, και τη λέξη Αmok που είναι φιλιππινέζικη. Αλλά η σημασία της δεν είναι τόσο η προέλευση της όσο το νόημα της. Είναι η ξαφνική απώλεια της λογικής, το ξέσπασμα. Οι άνθρωποι κρατάνε τόσα πολλά μέσα τους που δεν μπορούν να εκφραστούν. Ασχολούμαστε με αυτό το θέμα από την αρχή της δουλειάς μας, οι τίτλοι αλλάζουν. Η Ευρωπαϊκή Ένωση πήρε το Νόμπελ Ειρήνης. Τι υπεροψία, τι προσβολή για τον υπόλοιπο κόσμο! Η ανθρώπινη φύση είναι ούτως ή άλλως βίαιη, αλλά είναι γενετικά προσχεδιασμένη, όχι προαποφασισμένη. Το περιβάλλον, όμως, είναι αυτό που βγάζει προς τα έξω συγκεκριμένους τύπους συμπεριφοράς. Αν το περιβάλλον προωθεί την ισότητα τότε ζούμε όλοι μαζί ευτυχισμένοι. Μοιραζόμαστε τη γνώση, μοιραζόμαστε την τροφή. Αλλά, ζούμε στην πιο εγωιστική κοινωνία.

Άρα, θεωρείτε φυσική εξέλιξη τις εικόνες που ζούμε στην Ελλάδα σήμερα;

Ναι, ζούσαμε πάνω από τις οικονομικές δυνατότητες μας, ζούσαμε μέσα σε μια φούσκα. Ταξιδεύουμε πολύ στον κόσμο και βλέπουμε ότι το ίδιο συμβαίνει και σε άλλες χώρες από καιρό, απλά τώρα ήρθε και εδώ.

Η οικονομική κρίση χτυπάει την τέχνη;

Ασφαλώς και παντού. Αφού πιστεύουν ότι η τέχνη δεν είναι απαραίτητη, την κόβουν. Αυτό που συγκροτεί ένα έθνος είναι η κουλτούρα του και ας ελπίσουμε ότι αυτή δεν είναι μόνο το Πάσχα. Πρέπει να κατανοήσουμε ποιά είναι η σύγχρονη κουλτούρα της Ελλάδας, ποιά είναι η ταυτότητα της και αυτή δεν είναι μόνο ο τουρισμός της. Γιατί αλίμονο, αν είναι μόνο αυτό.

Πώς καταφέρνετε εσείς να προσαρμοστείτε;

Προσπαθούμε. Βέβαια είναι πολύ πιο δύσκολο γιατί το πρώτο πράγμα που μας ενδιαφέρει είναι να πληρώνονται οι συνεργάτες μας. Δεν είμαστε όμως πολιτικοί, δεν είμαστε ειδικοί.

Ναι, αλλά ασκείτε μια ιδιαίτερη δύναμη στον κόσμο που σας παρακολουθεί. 

Σωστά, έχουμε τη δύναμη της επικοινωνίας. Για αυτό δεν πρέπει να σταματήσουμε. Δε δίνουμε λύσεις επί σκηνής, απλά εκφράζουμε αυτό που ζούμε τα τελευταία χρόνια. Για αυτό δε συμμετέχουμε μόνο σε μεγάλα φεστιβάλ αλλά και σε μικρότερα, λιγότερο snob και περισσότερο underground ώστε να αγγίζουμε και πιο προσωπικά το κοινό μας.

Ξέρετε, κάποιοι νέοι συνάδελφοί σας ίσως αναρωτιούνται. Μα πώς το κάνουν; Πώς καταφέρνουν να έχουν δουλειά σαν χορευτές και να περιοδεύουν σε όλο τον κόσμο;

Η εταιρεία υπάρχει τα τελευταία έξι χρόνια.  Σε μεγάλο βαθμό κάνουμε τα πάντα μόνοι μας. Έχουμε κάνει πάρα πολλές εμφανίσεις έξω αλλά πάντα συμβαίνει χάρη σε κάποιον ή κάτι. Αν και είναι πιο δύσκολο, σου δίνει  δύναμη. Κάνεις μόνο αυτό που πρέπει να κάνεις γιατί σε οδηγεί η ψυχή σου, δεν το κάνεις για να τους αρέσει περισσότερο,  για να είναι πιο ψυχαγωγικό ή δημοφιλές.

Είναι ευκολότερο να κλείνεις δουλειές εδώ όταν σε καλούν και στο εξωτερικό;

Ναι είναι, σε προσκαλούν. Έτσι έγινε και με τη Στέγη και πραγματικά, χωρίς να θέλουμε να κολακεύσουμε κανένα, αξίζει να ειπωθεί πως οι άνθρωποι σε αυτό το χώρο, πραγματικά στηρίζουν την ελληνική τέχνη. Ξέρεις, στο εξωτερικό δεν γνωρίζουν περί σύγχρονου ελληνικού χορού, περί ομάδων. Έξω, σε χώρες όπως η Γαλλία και το Βέλγιο θεωρούν το σύγχρονο χορό σαν μια από τις πιο προοδευτικές τέχνες γιατί «αναμειγνύει» ενδιαφέροντες ανθρώπους. Εδώ ίσως δεν υπάρχει καν στο λεξικό.

Πάντως, υπάρχουν πολλές ομάδες χορού στην Ελλάδα πλέον. Πιστεύετε ότι κάνουν κάτι λάθος και δεν βγαίνουν έξω;

Όχι δεν είναι θέμα λάθους. Είναι θέμα εργασίας, ικανότητας επικοινωνίας, λογικής, είναι θέμα του να τολμάς τα πράγματα που φοβάσαι και να είσαι περισσότερο ο εαυτός σου. Ξέρεις, στη Σλοβακία, στη χώρα μου (Josef) τα πράγματα στην τέχνη είναι  πολύ δύσκολα. Πιστεύουμε ότι οι άνθρωποι που δουλεύουν στο θέατρο είναι οι καλύτεροι πολεμιστές. Στη σκηνή πεθαίνεις, ο καθένας που δεν διατεθειμένος να υποφέρει στη σκηνή δεν θα πρέπει να κάνει καθόλου αυτή τη δουλειά . Πρέπει να είσαι πολύ δυνατός για να στέκεσαι πάνω στη σκηνή, διαφορετικά μείνε πίσω από την κουρτίνα.

Έχετε ποτέ μετανιώσει για αυτό που κάνετε; 

Ω όχι! Έχουμε κατά καιρούς πολλές αμφιβολίες, μπορεί να μην τρώμε ή να μην κοιμόμαστε αλλά δεν εγκαταλείπουμε ποτέ.

Μιλώντας για δυσκολίες, πρόσφατα παρακολούθησα την ταινία  «The Artist is Present» για τη Μαρίνα Αμπράμοβιτς. Κάποια στιγμή, λοιπόν, μιλάει με τον πρώην σύντροφο της Ulay για την περίοδο που ζούσαν και δούλευαν σαν performers μαζί. Πώς λειτουργεί για εσάς αυτό το μοτίβο;

Ευτυχώς εμείς δεν περπατήσαμε ακόμα στο Σινικό τείχος και δε δώσαμε το τελευταίο μας φιλί! (γέλια). Όταν δε χορεύουμε στη σκηνή είναι ευκολότερο. Επικοινωνούμε ευκολότερα. Η καθαρή μάχη γίνεται επί σκηνής. Χορεύουμε μαζί τα τελευταία δέκα χρόνια συνέχεια και συγκρουόμαστε συχνά.

Σε κάποια συνέντευξη σας έχετε πει ότι δεν εμπνέεστε από τον χορό αλλά από άλλα πράγματα. Ποιά είναι λοιπόν η  έμπνευση αυτή την περίοδο;

Για την κίνηση εμπνέομαι (Λίντα) από την εξάχρονη κόρη μου ή από άλλα παιδιά. Με τον Γιόσεφ έχουμε διαφορετικό παρελθόν και μας εμπνέουν διαφορετικά πράγματα. Εγώ έκανα γυμναστική πριν και ξεκίνησα να χορεύω στα 16, ο Γιόζεφ έπαιζε μπάσκετ πριν ξεκινήσει το χορό.

Για μένα (Γιόσεφ) είναι περισσότερο η ιδέα που θα με εμπνεύσει . Αν έχουμε, για παράδειγμα, να κάνουμε με πουλιά θα με εμπνεύσουν τα αληθινά πουλιά.

Ο δραματουργός σε τι σας βοηθάει;

Χρησιμοποιούμε δραματουργό τα τελευταία δύο χρόνια. Δεν θα λέγαμε ότι είμαστε τόσο conceptual καλλιτέχνες αλλά περισσότερο «πρωτόγονα μυαλά». Ο δραματουργός μας δίνει τα ονόματα, τους τίτλους που χρειαζόμαστε, δημιουργεί ένα συγκροτημένο περιεχόμενο το οποίο να μην επιδέχεται πολλαπλές ερμηνείες, να έχουμε όλοι μαζί κοινή κατεύθυνση, να το κάνουμε συγκεκριμένο.

Σήμερα είχατε θεατές ένα σχολείο μαθητών. Τι έχει ενδιαφέρον στις ερωτήσεις των παιδιών;

Είναι ευθείς. Χωρίς κοινωνικούς περιορισμούς.

Τι θα τους συμβουλεύατε; Θα  συστήνατε σε ένα δεκατριάχρονο το επάγγελμα σας;

Όχι! (γέλια) Ναι, γιατί όχι; Αν του αρέσει να κινείται.

Και στην κόρη σας το ίδιο;

Ναι κανένα πρόβλημα, αν αισθάνεται ότι μπορεί να την εξελίξει σαν άτομο (Λίντα).

Αλλά πρώτα πιστεύω (Γιόσεφ) ότι πρέπει να μάθει να χρησιμοποιεί τα χέρια της. Ας πούμε καλλιγραφία ή κηπουρική. Η κοινωνία μας είναι προβληματική γιατί δεν έχουμε μια πραγματική εμπειρία. Πώς θα γίνεις γιατρός αν δεν ξέρεις να χρησιμοποιείς το σώμα σου;

Σε αυτό το πλαίσιο σας αρέσει να χρησιμοποιείτε και ακατέργαστα υλικά;

Ναι, o πηλός για παράδειγμα δημιουργεί φοβερή αίσθηση στο κοινό. Δεν μπορούν να το ονομάσουν ακριβώς, αλλά είναι η αίσθηση του πρωτόγονου υλικού. Στην Ελβετία χρησιμοποιούμε ένα τοίχο από ξύλινα τούβλα και τα αφήνουμε να πέσουν. Ο ήχος αυτός είναι τα πάντα. Είναι επικοινωνία σε άλλο επίπεδο.

Είστε κοντά, λοιπόν, στην Arte Povera;

Ναι πολύ, είναι όπως στην ασιατική κουλτούρα που προσπαθείς να βρεις τη φύση σου. Χρησιμοποιούμε τα υλικά που είναι δίπλα μας, που δεν κοστίζουν. Όλο το σκηνικό κοστίζει 4.000 ευρώ. Πιστεύουμε ότι είναι θαύμα αυτό που κάναμε στο Kireru με αυτό το ποσό. Ο Πάρις Μέξης μας βοήθησε πάρα πολύ στο να δουλέψει το σκηνικό  προς τη σωστή κατεύθυνση. Για εμάς δεν υπάρχει όριο όμως. Έχει να κάνει με το τι θέλουμε να κάνουμε. Εδώ, βέβαια, μας έκαναν την πρόταση, μας πρόσφεραν την παραγωγή, δουλεύουμε με τους καλύτερους συντελεστές, τον καλύτερο σχεδιαστή φωτισμού, τους καλύτερους τεχνικούς.

Τι θα μου λέγατε για τον John Parish;

Είναι ο πιο σεμνός άνθρωπος. Είδε τη δουλειά μας στην Αγγλία, του άρεσε και μας ζήτησε να συνεργαστούμε. Ήταν ανέκαθεν ένας ροκ σταρ και θέλει να αναμειγνύεται σε πράγματα που τον εμπνέουν. Συναντηθήκαμε στο Λονδίνο και αυτό ήταν. Είναι φοβερή η ποιότητα ενός τέτοιου ανθρώπου. Τόσο μεγάλος σταρ και τόσο ταπεινός ταυτόχρονα.

Οι πρόβες;

Μας είχε ήδη στείλει πολλή μουσική τέσσερις μήνες πριν ξεκινήσουμε τη χορογραφία. Του είπαμε τη γνώμη μας για το τι μουσική πιστεύαμε ότι θα επικοινωνούσε καλύτερα και μας έδωσε πολλή ακυκλοφόρητη μουσική του να ακούσουμε. Τον Ιούνιο ήρθε και κάναμε μαζί πρόβες. Είναι μεγάλη πολυτέλεια το να έχεις ζωντανή μουσική επί σκηνής, αλλά είναι απίστευτη η ενέργεια που δίνει στους χορευτές στη σκηνή. Είμαι όμως θέμα χρημάτων το να έχεις live μουσικούς, γιατί μιλάμε για μια περιοδεία.

Έχετε σταθερούς συνεργάτες σαν Rootless Root;

Το κρατάμε σε μικρή κλίμακα. Παρόλα αυτά, υπάρχουν άνθρωποι σαν τον συνθέτη Βασίλη Μαντζούκη με τους οποίους έχουμε μόνιμη συνεργασία και εκτιμούμε τρομερά τη δουλειά του. Έχει έρθει παντού μαζί μας και έχει πάρει τις καλύτερες κριτικές. Από την άλλη, χαιρόμαστε να δουλεύουμε με καινούργιους συνεργάτες, όπως για παράδειγμα με την Κωσταντίνα Ευθυμιάδου που θέλαμε πολλά χρόνια να συνεργαστούμε μαζί της. Αλλά και όλοι οι χορευτές αυτής της παράστασης, αν διαβάσεις τα βιογραφικά όλων, θα καταλάβεις πόσο μεγάλη εμπειρία έχουν. Και, φυσικά, έχουμε και ανθρώπους που συνεργαζόμαστε πίσω από τη σκηνή τα τελευταία χρόνια.

Αναφερθήκατε στο χαμηλό κόστος της παραγωγής σας. Κάποιοι ισχυρίζονται ότι η κρίση βοηθάει την τέχνη, ότι την τροφοδοτεί.

Κάποιοι λένε ότι είναι το τέλος του κόσμου. Όχι δεν είναι. Είναι μια άλλη εποχή. Αν είσαι πρόθυμος να καλομάθεις τον εαυτό σου θα το κάνεις, ούτως ή άλλως. Φυσικά ζούμε σε μια εποχή όπου η αξία είναι το χρήμα αλλά ίσως θα πρέπει να αναθεωρήσουμε. Αν θέλεις να επικοινωνήσεις κάτι μπορείς να το κάνεις με ένα πολύ έξυπνο τρόπο. Εμείς από την αρχή ξεκαθαρίζουμε το θέμα των χρημάτων με τους συνεργάτες μας, ώστε να είναι όλα δίκαια μοιρασμένα και να μην μπαίνει ανάμεσα μας το οικονομικό.

Παρόλα αυτά και το κοινό που έρχεται να σας δει πρέπει να έχει κάποια χρήματα για να αγοράσει το εισιτήριο σας, όχι;

Ναι, όμως άκου. Πήγαμε στη Ρωσία, εγώ (Γιόσεφ) ζούσα σε ένα σοσιαλιστικό μπλοκ στην Τσεχοσλοβακία, εκεί οι άνθρωποι δεν είχαν χρήματα να αγοράσουν ψωμί αλλά προτιμούσαν να πάνε στο θέατρο, γιατί καταλαβαίνουν τη σημασία του. Αντίθετα η εποχή μας μπορεί να προωθεί την τηλεόραση, τις χαζές σχέσεις, τη νωθρότητα.

Τι πιστεύετε για τους Έλληνες; Είναι στις προτεραιότητες τους  ο πολιτισμός;

Πιστεύουμε με τον καιρό όλο και περισσότερο στο θέατρο, λιγότερο μάλλον στο χορό. Είναι βέβαια πολύ ευκολότερο εδώ. Η Στέγη βέβαια έχει άλλη δύναμη και μας έχει βοηθήσει πολύ επικοινωνιακά. Πιστεύουμε πάντως ότι οι Έλληνες είναι ένα φανταστικό κοινό και η Ελλάδα μια υπέροχη χώρα να ζεις. Και έχουμε ταξιδέψει πολύ.

Σαν γονείς αισθάνεστε ασφαλείς να μεγαλώνετε εδώ τα παιδιά σας;

Όταν η κοινωνία αγριεύει η εγκληματικότητα είναι ένα φαινόμενο και πρέπει να μάθουμε να ζούμε με αυτό, διαφορετικά φεύγεις. Η βάση μας είναι η Αθήνα γιατί είναι η δουλειά μας. Συχνά ονειρευόμαστε ότι έχουμε ένα στούντιο κάπου στην Καλαμάτα, ή στο χωριό μας  στη Σαϊδόνα, 12 χιλιόμετρα από την Καρδαμύλη.

Η παράσταση Kireru παρουσιάζεται στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών μέχρι τις 28 Οκτωβρίου.

Περισσότερα εδώ.

Διάβασε επίσης...
Οι Gianluigi Trovesi & Gianni Coscia στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών
«Έχει θέση το χιούμορ στη μουσική;» Πέρασαν τρεις δεκαετίες από το ρητορικό προβληματισμό του Frank Zappa… Ελάχιστοι απάντησαν τόσο  πειστικά όσο ο ακκορντεονίστας Gianni Coscia και ο κλαρινετίστας και σαξοφωνίστας Gianluigi Trovesi, τους οποίους η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών φιλοξενεί την Πέμπτη 6 Οκτωβρίου. Οι ρίζες τους είναι παντού και πουθενά. Η ...
Συνέχεια...
The Far Side of the Moon
Σε ένα ταξίδι στη σκοτεινή πλευρά της σελήνης μας πηγαίνει ο μάγος της σκηνής Robert Lepage σε μία από τις σημαντικότερες παραστάσεις του σύγχρονου παγκόσμιου θεάτρου. Κάποτε οι άνθρωποι πίστευαν πως το φεγγάρι είναι ένας πελώριος καθρέφτης που πάνω του αντανακλώνται τα βουνά και οι θάλασσες της γης. Ώσπου να ανακαλύψουν ...
Συνέχεια...
O Bill Frisell φέρνει την Μεγάλη Πλημμύρα του 1927 στη Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών
Ένα σπάνιας σημαντικότητας ιστορικό και μουσικολογικό project φέρνει η Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών στην Κεντρική της Σκηνή αυτό το Σάββατο στην Αθήνα. Ο σπουδαίος κιθαρίστας Bill Frisell με το συγκρότημά του θα παρουσιάσουν και θα ντύσουν μουσικά ζωντανά το κινηματογραφικό ντοκουμέντο "The Great Flood"  του Bill Morrison. Οι δύο καλλιτέχνες συνεργάστηκαν για ...
Συνέχεια...
Medea Electronique Koumaria 2011 Residency στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών
Λόγος, μουσική, video art, χορός, εικαστικές τέχνες και δημιουργοί από όλο τον κόσμο, συναντιούνται για μία μόνο συναυλία το Σάββατο 8 Οκτωβρίου στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών.  Οι συμμετέχοντες του Medea Electronique Koumaria 2011 Residency χρησιμοποιούν ποικίλες μορφές τέχνης και νέα μέσα, σε μια διαδικασία συλλογικής δημιουργίας και αυτοσχεδιασμού. Από το 2009, ...
Συνέχεια...
Portico Quartet @ Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών
Kοσμοσυρροή ετερόκλητου κόσμου για τους Portico Quartet - σε σημείο που να σου δίνει την εντύπωση ότι φιλοξενούνται δύο διαφορετικές συναυλίες την ίδια ώρα - στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών. Η Στέγη  είναι ένας συμπαθητικός μεν, λιγάκι αποστειρωμένος χώρος δε, για τα γούστα μου, πάντα. Προτιμώ τα νοτισμένα, καπνισμένα και σκοτεινά venues ωστόσω, ...
Συνέχεια...
Η παρουσίαση του προγράμματος της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών σε Live Streaming
Μία ακόμα σεζόν ξεκινάει για την Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση  και όπως και τα προηγούμενα χρόνια την αναμένουμε με μεγάλο ενδιαφέρον, αφού έχει αποδείξει πλέον ότι το καλλιτεχνικό του πρόγραμμα, αποτελεί μία πολιτιστική όαση - είτε πρόκειται για νέες εγχώριες παραγωγές, είτε για μετακκλήσεις  από το εξωτερικό. Σήμερα  Δευτέρα 23 ...
Συνέχεια...
Βραβεία Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου 2012
Η κρίση δεν στάθηκε αρκετή για να εμποδίσει τη δημιουργία η οποία βραβεύτηκε χθες το βράδυ από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών.  Όπως ήταν αναμενόμενο ο Άδικος Κόσμος του Φίλιππου Τσίτου απέσπασε τέσσερα, συνολικά, βραβεία και ανακηρύχθηκε σε μεγάλο νικητή της βραδιάς μετά τη θριαμβευτική πορεία της ...
Συνέχεια...
Toshiki Okada @ Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών
Δύσκολες εργασιακές συνθήκες, ελλιπής επικοινωνία, αβέβαιο μέλλον. Για αυτή τη φορά στην Ιαπωνία, από την ομάδα Chelfitsch. Αν η όπερα και το λυρικό θέατρο μεταφράζονταν σε χορό και κίνηση θα ήταν κάπως έτσι. Τι εννοώ; Η επαναληπτικότητα των φράσεων που συνθέτουν την ιστορία (όπως ακριβώς στις διηγήσεις της όπερας) και η ...
Συνέχεια...
Μέσα στα σύννεφα (Amid the Clouds)
Ο ταλαντούχος Ιρανός σκηνοθέτης Amir Reza Koohestani συγκινεί και προβληματίζει με την παράσταση του αυτή που ασχολείται με τη μετανάστευση και την προσωπική ταυτότητα, θέματα ιδωμένα μέσα από την ευαίσθητη ματιά του. Το έργο Ένας Ιρανός που προσπαθεί να φτάσει στην Αγγλία συναντά μια νεαρή έγκυο γυναίκα σε ένα μπαρ στα σύνορα Κροατίας-Σλοβενίας. Πρόσφυγες ...
Συνέχεια...
Protect Me από τη Schaubühne Berlin
Ενοχική, μπερδεμένη (σαν τις ζωές μας) και ειλικρινής η διήγηση του Falk Richter και οι εικόνες της Anouk van Dijk. Όταν ένας από τους πιο πολιτικοποιημένους συγγραφείς της εποχής μας βάζει στα λόγια των (Γερμανών, έχει τη σημασία του) ηρώων του λόγια ενοχής η στάση μιας ολόκληρης γενιάς απέναντι στην ιστορία αποκτά ...
Συνέχεια...
H Μόνικα από σήμερα στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών – Ακούμε το νέο EP “Primal
Συναυλιακό ποδαρικό σήμερα, με την Μόνικα να ανεβαίνει για 5 παραστάσεις (2, 3, 4, 5 και 6 Ιανουαρίου) στη κεντρική σκηνή της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών. Οι παραστάσεις αποτελούν την πρώτη επίσημη live επιστροφή της Μόνικας στην Αθήνα ενάμιση χρόνο μετά την τελευταία της εμφάνιση και προλογίζουν την κυκλοφορία του τρίτου της προσωπικού δίσκου, που θα κυκλοφορήσει στα μέσα ...
Συνέχεια...
Το Διπλό Βιβλίο από την Ομάδα Pequod
Η αφήγηση του Κώστα, του οικονομικού μετανάστη που περνάει τις μέρες του γρανάζι στο τάκα-τάκα της ακατανόητης μηχανής στο εργοστάσιο λαμπών αυτοκινήτων της Αουτέλ στην μεταπολεμική Δυτική Γερμανία, ξαναζωντανεύει στο σήμερα. Aπό την Ομάδα Pequod έρχεται μια ιδιότυπη ομαδική απαγγελία ενός από τα σημαντικότερα ελληνικά μυθιστορήματα της μεταπολεμικής περιόδου, του Διπλού Βιβλίου του Δημήτρη Χατζή. Οι πέντε ...
Συνέχεια...
Era poVera στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών
Η βουή της σύγχρονης πόλης και οι αγανακτισμένες κραυγές των νέων που διασχίζουν τους δρόμους της, μεταφράζ0νται μέσω τις γλώσσας του σώματος σε κίνηση και χορό και εκρήγνυνται πάνω στη σκηνή. H ομάδα Αερίτες και η χορογράφος Πατρίσια Απέργη διαδηλώνουν το δικό τους μανιφέστο (το οποίο και μοιράζουν και σε κείμενο προκήρυξης στην ...
Συνέχεια...
Athena Rosas Amat*
*Η Αθήνα αγαπάει τους Rosas. Οι Rosas, η ομάδα της Anne Teresa De Keersmaeker επιστρέφει στην Αθήνα, μετά την παρουσίαση του εμβληματικού Rosas danst Rosas στο Φεστιβάλ Αθηνών το 2009, με δύο παραστάσεις. Η πρώτη παράσταση είναι το Fase, στο οποίο αρχικά χόρεψε η ίδια και η Michel Anne De Mey είναι το έργο για το οποίο ...
Συνέχεια...
Έχετε ξανάρθει; Όχι, είναι η πρώτη φορά
Ας υποθέσουμε πως είδατε την Οδύσσεια, στο Εθνικό, σε σκηνοθεσία Robert Wilson, και δεν σας άρεσε. Δεν θα σας κακίσουμε. Αλλά θα θελήσουμε να σας πούμε πως εκτός από αυτήν την παράσταση που, για διάφορους λόγους, ακούστηκε πολύ και τράβηξε την προσοχή του κοινού, ο αμερικανός σκηνοθέτης (και εικαστικός) έχει ...
Συνέχεια...
The Great Flood @ Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών
Τίποτα λιγότερο από μία από τις πιο σημαντικές καλλιτεχνικές βραδιές της φετινής σεζόν μας χάρισε το Σάββατο η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών με την μετάκληση του project "The Great Flood" των Bill Frisell  και Bill Morrison. Στην κατάμεστη Κεντρική Σκηνή, με τα εισιτήρια να έχουν εξαντληθεί, απολαύσαμε τον σπουδαίο κιθαρίστα στα ...
Συνέχεια...
Kronos Quartet @ Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, 05/05/2011
Ώρα 20:45 και στην κεντρική σκηνή της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση έχουν στηθεί τέσσερα αναλόγια με παρτιτούρες από συνθέσεις μεγάλων καλλιτεχνών. Εκτελεστές, για ακόμα μία φορά (να θυμίσουμε και το προ δυόμιση ετών live τους στο θέατρο Παλλάς ) το κουαρτέτο των David Harrington και John Sherba (βιολί), Hank Dutt ...
Συνέχεια...
Mercan Dede @ Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών
Σε έναν πραγματικά εντυπωσιακό χώρο, στον οποίο είχα τη χαρά να βρεθώ για πρώτη φορά, ο σημαντικός Τούρκος καλλιτέχνης Mercan Dede επιβεβαίωσε αυτούς που τον κατατάσσουν στην ελίτ της ευρύτερης world music σκηνής σήμερα. Αν και ομολογώ πως το ετερόκλητο των θεατών την κατάμεστης κεντρικής σκηνής της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών ...
Συνέχεια...
Ο σκύλος της Κολάσεως
Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός αναμετρήθηκε με τον Φάουστ του Γκαίτε (και μερικά ακόμα κείμενα που καταπιάνονται περίπου με το ίδιο θέμα) και το αν κέρδισε ή έχασε ποσώς ενδιαφέρει κανέναν μια που σίγουρος νικητής είναι ο πουριτανισμός και η ευαισθησία της δεκάρας. Από τις πρώτες, κιόλας, παραστάσεις, μεγάλη οργή ξεσήκωσε η εμφάνιση ...
Συνέχεια...
e.m.m.a. SOUNDTRACK
Με workshops, ηχογραφήσεις, συναυλίες και συζητήσεις, παρουσιάζεται η στενή σχέση κινηματογράφου και μουσικής, σε ένα τριήμερο εκδηλώσεων στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών στις 29 & 30 Ιουνίου και 1 Ιουλίου 2012. Με τη συνεργασία του Τμήματος Κινηματογράφου της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου γίνεται αυτή ...
Συνέχεια...
Ο θρύλος της τζαζ Dave Holland με τον Ισπανό κιθαρίστα Pepe Habichuela στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών
Μια πολύ ενδιαφέρουσα σύμπραξη, αποτελούμενη από τον θρύλο της τζαζ Dave Holland, αλλά και  τον κιθαρίστα Pepe Habichuela, θα έχουμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε στις 20 Νοεμβρίου 2011 στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης Γραμμάτων & Τεχνών. Οι δύο μουσικοί ξεκίνησαν τις κοινές τους εμφανίσεις το 2006, με αυτοσχεδιασμούς, που τους οδήγησαν ...
Συνέχεια...
Tabac Rouge @ Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών
Ο Κόκκινος Καπνός του James Thiérrée ή πώς βυθίζεσαι σε ένα μαγικό όνειρο.    Όταν ο James Thiérrée υποδύθηκε τον Raoul πριν από τρία χρόνια, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, η έκπληξή μας ήταν τέτοια που δύσκολα χωρούσε σε λέξεις. Αυτή τη φορά, υποψιασμένοι πλέον για το ονειρικό σύμπαν το οποίο με δεξιοτεχνία συνθέτει επί ...
Συνέχεια...
Primavera Sound 2011: Photostory, 28/05/2011
Φωτογραφικό ρεπορτάζ από την 3η ημέρα του Primavera Sound 2011
Συνέχεια...
Can We Talk About This? | DV8
Ένα θεατροποιημένο ντοκιμαντέρ που μιλάει δίχως περιστροφές και ρίχνει μια γερή γροθιά στο στομάχι μας από την ομάδα DV8 Physical Theatre και τον πολυβραβευμένο  Lloyd Newson. Μια περιγραφή της παράστασης Can We Talk About This? θα ήταν κάπως έτσι: συνεντεύξεις και αρχειακό υλικό γίνονται λέξεις και κινήσεις στα στόματα και στα σώματα ...
Συνέχεια...
Μακμπέθ @ Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών
Αυτός ο Μακμπέθ (δεν) σκότωσε τον ύπνο. Με ένα ensemble cast και έναν σκηνοθέτη που έχει κερδίσει, εδώ και αρκετά χρόνια, την εκτίμησή μας και με ένα από τα πιο δυνατά κείμενα του Σαίξπηρ (και της παγκόσμιας δραματουργίας ολόκληρης, για να είμαστε ειλικρινείς) η παράσταση Μακμπέθ μας είχε δημιουργήσει (παν)υψηλές προσδοκίες. ...
Συνέχεια...
Οι Έμποροι των Εθνών
Μια λογοτεχνική κομεντί σε συνέχειες από τον Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη, ένα φιλόδοξο ανέβασμα από την ομάδα ΟΠΕRΑ. Δεν αστειευόμαστε καθόλου. Κάποτε ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης προσπάθησε να καλύψει το κενό (κενό που ούτε καν γνώριζε, βεβαίως, πως υφίστατο) των τηλεοπτικών σειρών με μια λογοτεχνική κοινωνική κομεντί σε συνέχειες. Με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων ...
Συνέχεια...
Τρίτα Βραβεία Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου
Το ότι είναι μονίμως πατημένο το play της κρίσης δε σημαίνει πως δε μπορεί η 7η τέχνη να πατήσει το pause και να βραβεύσει τους καλύτερους της εγχώριας κινηματογραφικής παραγωγής. «Η τρίτη χρονιά διοργάνωσης των Κινηματογραφικών Βραβείων της EAK αποδεικνύει κάτι πολύ σημαντικό: Ο Ελληνικός Κινηματογράφος ανθίζει, ακόμα και στις άγονες ...
Συνέχεια...
Ο Robert Glasper στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών
Έναν σπουδαίο πιανίστα, που αποτελεί την αφρόκρεμα της νέας γενιάς των μουσικών της τζαζ, τον Robert Glasper, φιλοξενεί την Παρασκευή 21 Οκτωβρίου η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών. Εμπνεύστηκε από την τεχνική του Ahmad Jamal αλλά επηρεάστηκε έντονα και από το ύφος των De La Soul. Ίνδαλμά του, ο Herbie Hancock: «Σε ...
Συνέχεια...
Ο Καλός Άνθρωπος του Σετσουάν
Από εδώ βγήκε το «ο καλός καλό δεν έχει». Ή όπως το διατύπωσε ο Μπρεχτ μέσω της ηρωίδας του, Σεν Τε: «Πώς μπορώ να είμαι καλή την ώρα που όλα γύρω μου είναι τόσο ακριβά»; Και σκληρά. Και ύπουλα. Στην παραβολή του «Καλού Ανθρώπου του Σετσουάν» (έργο της περιόδου 1938-1943 της ...
Συνέχεια...
Medea Electronique Koumaria 2011 Residency  @ Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών
Αρχικά να δώσουμε τα συγχαρητήρια μας στους ιθύνοντες της  Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών, που δίνουν βήμα σε τέτοιου είδους events, κατά βάση “παραμελημένα” στη χώρα μας.  Είναι προφανέστατο πια ότι δίνεται έμφαση στη σύγχρονη τέχνη, λαμβάνοντας υπόψη τόσο το Borderline Festival 2011 που προηγήθηκε τον περασμένο Μάρτιο, όσο και το ...
Συνέχεια...
Οι Gianluigi Trovesi & Gianni Coscia στη Στέγη
The Far Side of the Moon
O Bill Frisell φέρνει την Μεγάλη Πλημμύρα του
Medea Electronique Koumaria 2011 Residency στη Στέγη Γραμμάτων
Portico Quartet @ Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών
Η παρουσίαση του προγράμματος της Στέγης Γραμμάτων και
Βραβεία Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου 2012
Toshiki Okada @ Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών
Μέσα στα σύννεφα (Amid the Clouds)
Protect Me από τη Schaubühne Berlin
H Μόνικα από σήμερα στη Στέγη Γραμμάτων και
Το Διπλό Βιβλίο από την Ομάδα Pequod
Era poVera στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών
Athena Rosas Amat*
Έχετε ξανάρθει; Όχι, είναι η πρώτη φορά
The Great Flood @ Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών
Kronos Quartet @ Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, 05/05/2011
Mercan Dede @ Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών
Ο σκύλος της Κολάσεως
e.m.m.a. SOUNDTRACK
Ο θρύλος της τζαζ Dave Holland με τον
Tabac Rouge @ Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών
Primavera Sound 2011: Photostory, 28/05/2011
Can We Talk About This? | DV8
Μακμπέθ @ Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών
Οι Έμποροι των Εθνών
Τρίτα Βραβεία Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου
Ο Robert Glasper στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών
Ο Καλός Άνθρωπος του Σετσουάν
Medea Electronique Koumaria 2011 Residency @ Στέγη