Προσμονή, προσδοκία, ενθουσιασμός: τα συναισθήματα που αντικαταστάθηκαν από απογοήτευση, ενόχληση, πλήξη τη νύχτα της Παρασκευής, στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου.

Όταν πριν δύο χρόνια ο Sam Mendes κατηφόρισε στην Επίδαυρο με την παράσταση του Bridge Project «Χειμωνιάτικο Παραμύθι» η συζήτηση περί all star cast -πρωταγωνιστής ήταν τότε ο Ethan Hawke και μαζί του βρισκόταν η Rebecca Hall– είχε φουντώσει. Ήταν το πρώτο Σαιξπηρικό έργο που θα ανέβαινε ποτέ στην Επίδαυρο και όσοι δεν περίμεναν τους Χολιγουντιανούς αστέρες, περίμεναν να δουν αν το Ελισαβετιανό κείμενο θα κατάφερνε να κερδίσει το στοίχημα με το Αργολικό θέατρο. Και τα κατάφερε.

Με την ίδια ακριβώς ένταση έγινε η συζήτηση περί celebrities και φέτος που στο αρχαίο θέατρο θα έκανε την είσοδό του ο βραβευμένος με Όσκαρ Kevin Spacey και πάλι σε σκηνοθεσία του, επίσης βραβευμένου με Όσκαρ, Sam Mendes. Όπως τότε τα ηχηρά ονόματα είχαν προσελκύσει κόσμο που ζήτημα ήταν αν ήξερε μέχρι τούδε κατά που πέφτει καν η Αργολίδα, έτσι ακριβώς συνέβη και φέτος.

Η βασική διαφορά, όμως, ανάμεσα στις δύο παραστάσεις του Bridge Project είναι πως στο μεν «Χειμωνιάτικο Παραμύθι» το IQ της κάθε οξυζεναρισμένης ξανθιάς μπορεί και να αυξήθηκε κατά καμία μονάδα ενώ ο «Ριχάρδος Γ’» δεν κατάφερε να διευρύνει τον πνευματικό ορίζοντα κανενός από τους θεατές του. Αντιθέτως μάλλον τους χάζεψε λίγο ακόμα μια που πολλοί από αυτούς παρόλο που παρακολούθησαν κάτι που δεν τους συγκίνησε καθόλου δεν είχαν το θάρρος να παραδεχτούν πως δύο βραβευμένοι με Όσκαρ δημιουργοί τους προκάλεσαν αφόρητη πλήξη.

Έχοντας θαυμάσει την εξαιρετική ιδέα του Sam Mendes στην προηγούμενη κατάβασή του στην Επίδαυρο και νιώθοντας εμπιστοσύνη στο -αναμφισβήτητο- υποκριτικό ταλέντο ενός από τους πιο αγαπημένους μου ηθοποιούς, του Kevin Spacey, ρούφηξα τα χιλιόμετρα, κάτω από τον ήλιο, κολλημένη στην κίνηση της Εθνικής που είχε πλημμυρίσει με τους Πελοποννήσιους παραθεριστές του Αυγούστου χωρίς παράπονο. Η προσδοκία μιας εξαιρετικής παράστασης έσβησε κάθε ίχνος κούρασης, δυσκολίας, γκρίνιας. Και χρειάστηκαν μερικά λεπτά της πολυαναμενόμενης παράστασης για να γραφτεί η κούραση, η γκρίνια και μαζί η οργή με νέον γράμματα στο κούτελό μου.

Τα σχόλια που ακολουθούν είναι εντελώς υποκειμενικά.

Ο Sam Mendes είχε ξαναβρεθεί στην Επίδαυρο και θα έπρεπε να έχει καταλάβει πως το Αρχαίο Θέατρο καταπίνει τις παραστάσεις που δεν καταφέρνουν να σταθούν στο ύψος του. Το light σκηνική, εύκολο για τις αμέτρητες μεταφορές της παράστασης στους σταθμούς της περιοδείας της, στεκόταν άκομψο και αταίριαστο στο χάος του πευκοδάσους και στην μεγαλοπρέπεια του κοίλου. Ο Kevin Spacey στον πρώτο του μονόλογο με έκανε να αναθαρρήσω αλλά χρειάστηκε να εμφανιστούν μερικοί ακόμα ηθοποιοί επί σκηνής για να σβήσει κάθε ελπίδα μου. Παρά τον διόλου ευκαταφρόνητο αριθμό κινηματογραφικών και θεατρικών βραβείων που όλος μαζί ο θίασος διαθέτει, η υποκριτική δεινότητά τους μάλλον είχε πάει διακοπές χωρίς να τους ενημερώσει. Ή, την είχε στείλει ο σκηνοθέτης τους στον αγύριστο αφήνοντάς τους να σέρνονται πάνω στη σκηνή χωρίς να μπορούν να καταλάβουν τον χώρο, να αλληλεπιδράσουν κινησιολογικά και υποκριτικά μεταξύ τους και χωρίς να μπορούν να εκφέρουν τα λόγια του Σαίξπηρ με τρόπο που να προκαλέσουν ενδιαφέρον.

Η παράσταση ήταν σαφώς σκηνοθετημένη για κλειστό χώρο αλλά ακόμα και σε στεγασμένη σκηνή αμφιβάλλω αν θα κατάφερνε να προκαλέσει κάποιο ενδιαφέρον έτσι όπως είχε παρατημένους τους υποκριτές να χάσκουν στις σταθερές τους θέσεις και να στηρίζουν αμήχανα τα κορμιά τους. Η μουσική επένδυση της παράστασης (τύμπανα κυρίως), που γινόταν live από δύο μουσικούς ένθεν και ένθεν της σκηνής, δημιουργούσε προσθετικές εντάσεις σε σημεία που το κείμενο και ο λόγος τα διέθετε έτσι κι αλλιώς, μάλλον επειδή ο Sam είχε καταλάβει πως η εκφορά των λέξεων δεν αρκούσε για να την προκαλέσει.

Ο ίδιος ο Kevin Spacey, ο οποίος είχε σαφώς δουλέψει πάρα πολύ την κίνησή του και υποδυόταν χωρίς λάθη τον σακάτη Ριχάρδο, ήταν τέλειος σε αυτό που είχε κληθεί να ενσαρκώσει. Μόνο που ο χαρακτήρας που υποδυόταν δεν ήταν διόλου σκοτεινός, όπως είναι -στο δικό μου μυαλό έστω – ο διψασμένος για εξουσία, αίμα και δύναμη Ριχάρδος, ο βασιλιάς που αφού δεν μπορεί να ξεχωρίσει σε τίποτα άλλο έχει αποφασίσει να γίνει ο καλύτερος «villain» (μτφρ.κακός) που γνώρισε ποτέ η ανθρωπότητα. Ο Ριχάρδος του Mendes ήταν μια καλοστημένη καρικατούρα, είχε στοιχεία φάρσας, κωμικά τα οποία – όπως σε κάθε φάρσα που σέβεται τον εαυτό της – εντείνονταν με μούτες και γκριμάτσες κωμικές σε ένα βαθιά πολιτικό κείμενο όπως ο «Ριχάρδος Γ».

Κερασάκι στης «δυσαρέσκειάς μας την παράσταση» η χρήση του video που και δεν προσέφερε κάτι στην παράσταση (εκτός, ενδεχομένως, από ένα παιδιάστικο και αφελές σχόλιο για την δύναμη της τηλεόρασης) και ήταν εντελώς φαιδρό στο σκηνικό της Επιδαύρου. Λίγη ώρα αργότερα προτίμησα να μην σπιλώσω άλλο τους δύο δημιουργούς καθώς κάθε λεπτό που περνούσε έχανα και λίγη από την εκτίμησή μου και βγήκα έξω. Έχασα, δηλαδή, και το τέλος στο οποίο, όπως έμαθα, ο Kevin Spacey κρεμάστηκε από ένα τσιγκέλι σαν σφαχτάρι. Κέρδισα, όμως, τα σχόλια όσων αποχωρούσαν κακήν κακώς πριν το τέλος. Όπως τους κοίταζα να κατεβαίνουν το αρχαίο μονοπάτι φανταζόμουν ένα συννεφάκι πάνω από το συννεφιασμένο πρόσωπό τους που έγραφε: «Ένα ταξί, το βασίλειό μου για ένα ταξί».

 

Διάβασε επίσης...
Ο Sam Mendes αποκαλύπτει τον δικό του James Bond
Ο Βρετανός, βραβευμένος με Όσκαρ, σκηνοθέτης Sam Mendes μιλάει για το 23ο sequel του James Bond, με τίτλο Skyfall, του οποίου έχει αναλάβει τη σκηνοθεσία και παρότι δεν είναι ιδιαίτερα αποκαλυπτικός όσον αφορά στην υπόθεση μας αφήνει να ρίξουμε μια κλεφτή ματιά στο set της ταινίας. Μια μικρή αναδρομή στο παρελθόν ...
Συνέχεια...
Μακμπέθ @ Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών
Αυτός ο Μακμπέθ (δεν) σκότωσε τον ύπνο. Με ένα ensemble cast και έναν σκηνοθέτη που έχει κερδίσει, εδώ και αρκετά χρόνια, την εκτίμησή μας και με ένα από τα πιο δυνατά κείμενα του Σαίξπηρ (και της παγκόσμιας δραματουργίας ολόκληρης, για να είμαστε ειλικρινείς) η παράσταση Μακμπέθ μας είχε δημιουργήσει (παν)υψηλές προσδοκίες. ...
Συνέχεια...
Άμλετ
 για έναν ηθοποιό και μια αυλαία
Η αυλαία ανοίγει. Ο Άμλετ μπαίνει στο ανάκτορο... Ο Άμλετ βρίσκεται μπλεγμένος στις καταστάσεις που περιγράφει η τραγωδία με το όνομά του, γραμμένη από τον Σαίξπηρ, σε έναν τόπο όπου τα πάντα διαλύονται και βασικός πρωταγωνιστής είναι, ποιος άλλος, η κρίση. Ο ήρωας που έχει ταυτιστεί με τον "άνθρωπο σε κρίση" ...
Συνέχεια...
Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2012
BERLINER ENSEMBLE Robert Wilson / Claous Peymann Δύο πολυσυζητημένες παραστάσεις φέρνει το Berliner Ensemble στο Φεστιβάλ Αθηνών. Ο Κλάους Πάιμαν, διευθυντής του από το 1999, πιστός στη «σχέση αγάπης» του με τον Τόμας Μπέρν- χαρντ, σκηνοθετεί, με πρωταγωνιστή τον Γκερτ Φος, το μονόλογο Einfach Kompliziert (Απλά περίπλοκο), που ο Αυστριακός συγγραφέας είχε ...
Συνέχεια...
Δυο Ευγενείς από τη Βερόνα @ KNOT Gallery
Ο αγαπημένος μας παραμυθάς, Βασίλης Μαυρογεωργίου, καταπιάνεται με ένα νεανικό έργο του Σαίξπηρ και μας γυρίζει στα φοιτητικά μας χρόνια.  Επιστροφή στο χρόνο που θα μπορούσε κανείς να την αντιμετωπίσει και ως μια καλή περίπτωση μόνο που, στην προκειμένη περίπτωση, κάθε άλλο παρά καλή είναι. Τη φαντασία και την ενέργεια του Βασίλη ...
Συνέχεια...
Όλος ο Σαίξπηρ σε μία season
Σιγά που δε θα ζήλευε ο Johhny Depp τη δόξα των συναδέλφων του που, όλο και πιο πολύ, στρέφονται στην τηλεόραση που ανθεί και θα έμενε με σταυρωμένα χέρια. Και, σιγά που δε θα διάλεγε και κάτι ιδιαίτερα μεγαλοπρεπές για να κάνει τη μετάβασή του. Που, εδώ που τα λέμε, ...
Συνέχεια...
Το πολυαναμενόμενο House of Cards
Όταν ο Kevin Spacey και ο David Fincher ένωσαν τις (μεγάλες) δυνάμεις τους και ξεκίνησαν να δουλεύουν την τηλεοπτική σειρά House of Cards, βασισμένη στην ομότιτλη βρετανική μίνι σειρά του BBC, χωρίς να έχουν ήδη συμφωνήσει με κάποιο τηλεοπτικό δίκτυο για την παραγωγή και την προβολή του project τους όλοι ...
Συνέχεια...
Ο Περικλής του Σαίξπηρ στο Εθνικό Θέατρο
Οι θυελλώδεις περιπέτειες ενός άλλου Περικλή από έναν πολλά υποσχόμενο θίασο. Ο οποίος δεν κατάφερε, δυστυχώς, να τηρήσει την άτυπη υπόσχεση που σιωπηρά (και άθελά του) νιώσαμε πως μας έδινε καθώς διαβάζαμε τη λίστα με τα ηχηρά ονόματα σπουδαίων ηθοποιών όταν ανακοινώθηκε η συγκεκριμένη παραγωγή από το Εθνικό Θέατρο. Και δεν ...
Συνέχεια...
Ο James Bond έγινε 23
Όχι ακριβώς ο ίδιος ο 007 δηλαδή αλλά οι ταινίες που βασίζονται σε εκείνον οι οποίες έφτασαν, αισίως, τις 23. Το μισό σχεδόν από τα χρόνια που γυρίζονται οι Bond movies που αριθμούν μισό αιώνα, βεβαίως. Η επιστροφή του μυστικού πράκτορα που σβήνει τα κεράκια των 50 ετών κινηματογραφικού James Bond ...
Συνέχεια...
Daniel Craig: the Bondiest Bond
Ποιος είναι ο δικός σας αγαπημένος James Bond; Γιατί του παραγωγού των δημοφιλών ταινιών είναι, αναμφισβήτητα, ο Daniel Craig και αυτό δε σηκώνει αντίρρηση. Ο Michael G. Wilson δήλωσε στο βρετανικό The People πως επιθυμεί ο Daniel Craig να ξεπεράσει το ρεκόρ του Roger Moore και να πρωταγωνιστήσει σε παραπάνω από ...
Συνέχεια...
Πρώτες λεπτομέρειες για τον νέο James Bond
Όπως έχει γίνει γνωστό πολύ καιρό τώρα τη νέα ταινία με ήρωα τον πιο γνωστό κινηματογραφικό πράκτορα θα σκηνοθετήσει ο Sam Mendes -γεγονός που σίγουρα είναι αρκετό για να εξάψει την περιέργεια για την 23η πια ταινία της σειράς  ενώ σαν ημερομηνίες πρεμιέρας έχουν ανακοινωθεί η 26η Οκτωβρίου 2012 για ...
Συνέχεια...
James Bond 007: Skyfall – Το πρώτο teaser trailer!
Μόλις πριν από λίγα  λεπτά, η Sony Pictures και η MGM έβγαλαν στη δημοσιότητα το πρώτο teaser trailer της 23ης πλέον περιπέτειας του James Bond, το "Skyfall", το οποίο μπορείτε να απολαύσετε παρακάτω! Θυμίζουμε ότι το "Skyfall", το έχει σκηνοθετήσει ο Sam Mendes, με πρωταγωνιστή φυσικά τον Daniel Craig, ενώ συμπρωταγωνιστούν ...
Συνέχεια...
Ο Sam Mendes αποκαλύπτει τον δικό του James
Μακμπέθ @ Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών
Άμλετ
 για έναν ηθοποιό και μια αυλαία
Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2012
Δυο Ευγενείς από τη Βερόνα @ KNOT Gallery
Όλος ο Σαίξπηρ σε μία season
Το πολυαναμενόμενο House of Cards
Ο Περικλής του Σαίξπηρ στο Εθνικό Θέατρο
Ο James Bond έγινε 23
Daniel Craig: the Bondiest Bond
Πρώτες λεπτομέρειες για τον νέο James Bond
James Bond 007: Skyfall – Το πρώτο teaser