Ο τραγικός ήρωας του Αισχύλου ταξιδεύει μέσα από έναν ωκεανό συμβολισμών σε ένα υπερθέαμα -με την απόλυτα κυριολεκτική έννοια του όρου- που βγάζει κάθε φετιχιστή ασπροπρόσωπο.

Και όταν μιλάμε για κυριολεκτική έννοια το εννοούμε 100%. Και όσον αφορά στο τεχνικό κομμάτι της παραγωγής και όλων όσων συνέβησαν backstage για να γίνει πραγματικότητα αυτή η performance έκαναν το θέαμα να ανήκει στην κατηγορία υπερπαραγωγή αλλά και όσον αφορά στα όσα είδαμε πάνω στη σκηνή, όπου συγκεντρώθηκαν όλα τα στοιχεία αυτού που ονομαζόταν υπερθέαμα εκεί στις αρχές του 19ου αιώνα. Δηλαδή: φωτιές, νεράιδες και μάγους (στην σύγχρονη εκδοχή τους), κόσμο που καταπίνει φωτιές, αλλά και αληθινό νερό, εξαφανίσεις, παρελάσεις, φωτιστικά τρικ (και ξηρό πάγο, επίσης, που δεν τον είχαν στα παλιά τα χρόνια εκείνα αλλά και τεράστιες ποσότητες άμμου). Και μαζί με αυτά και πολλή λαγνεία, πολύ γυμνό (ούτε το ένα χιλιοστό δεν θα έβλεπε κανείς σε θέαμα του 19ου αιώνα) και πολλούς πολλούς συμβολισμούς. Που μας μιλούσαν για ένα και μόνο ζήτημα: την ματαιότητα των πράξεων αυτής της καταραμένης σύγχρονης κοινωνίας του τίποτα. Α, ναι, και για το σεξ.

Προτού ξεκινήσει η αναζήτηση της τραγικότητας του ανθρώπου μέσα από την τραγικότητα του Προμηθέα, αυτού του “επαναστάτη χωρίς αιτία” που έκλεψε τη φωτιά από τους Θεούς για να την χαρίσει στους ανθρώπους, αποχαιρετά ο Jan Fabre μία από τις σημαντικότερες πτυχές του σύγχρονου δυτικού κόσμου, την ψυχολογία. Απαρνείται κάθε ερμηνεία για τη συμπεριφορά των ηρώων του που θα μπορούσε να προκύψει από την ψυχολογία και με ένα fuck you Freud (και πολλοί ακόμα) πάει παρακάτω.

Τι ακριβώς συνέβη, όμως, πάνω στη σκηνή όπου έστησε το υπερθέαμά του ο Βέλγος καλλιτέχνης Jan Fabre, μια από τις σημαντικότερες προσωπικότητες της σύγχρονης τέχνης στην Ευρώπη; Λοιπόν, πάμε από την αρχή. Ο Προμηθέας, φυλακισμένος μακριά από τη Γη, βρίσκεται δεμένος καθ’ όλη τη διάρκεια της παράστασης ψηλά (φωτό) και, μπροστά του συμβαίνουν όλα όσα μπορεί να φανταστεί καλλιτέχνη νους και ακόμα περισσότερα.

Άφθονο σεξ, σαδομαζοχιστικά παιχνίδια, διονυσιακά όργια, τσιφτετέλια αλλά και Hare Krishna από τους ηθοποιούς ντυμένους κουνελάκια με το κορμί τους βαμμένο μαύρο (αναφορά και homage στο Playboy) και ειρωνικά σχόλια για τον Χίτλερ. Και σεξ. Μην ξεχνάμε το σεξ.

Γενικώς η σκηνή είναι μονίμως ένα πολυπληθές μέρος με πολύ κόσμο σε διάφορα σημεία της, να κάνει ο καθένας τα δικά του, λουσμένος σε εντυπωσιακά φωτιστικά τρικ και υπό τον ήχο εξαιρετικής μουσικής που οδηγείται, ενίοτε, σε άλλοτε γεμάτες ένταση και άλλοτε γεμάτες χιούμορ μουσικές εξάρσεις. Και οι χορευτικές σκηνές είναι οι πιο καλοκουρδισμένες της, σε γενικές γραμμές, όχι ιδιαίτερα οργανωμένης κίνησης των πολλών ηθοποιών στη σκηνή.

H avant garde εκδοχή της τραγωδίας του Αισχύλου, πάντως, από τον Jan Fabre μας έκανε να πιστέψουμε πως αυτό που, στην πραγματικότητα, δεν ήθελε ο Δίας να έχουν στην κατοχή τους οι θνητοί δεν ήταν η φωτιά αλλά οι χαρές του σεξ. Αυτής της φωτιάς, δηλαδή. Come on baby light my fire τραγουδούν κάποια στιγμή οι ηθοποιοί. Και έπειτα κάνουν έρωτα (για να μιλήσουμε ευπρεπώς) επί σκηνής και τα γεννητικά τους όργανα γίνονται φλογοβόλα.

Οι πρώτες κυρίες αποχώρησαν από το Παλλάς στη σκηνή όπου ένας ηθοποιός έτριβε το μόριό του για να ανάψει φωτιά ενώ το ίδιο επιχειρούσαν δύο ακόμα μέσα από το γυναικείο αιδοίο.

Η “παράσταση” μετά την παράσταση, οι αντιδράσεις του κόσμου, τα σχόλιά του, η απογοήτευση πολλών και ο ενθουσιασμός άλλων ήταν ένα ακόμα highlight της βραδιάς. Αυτό, η σκηνή κατά την οποία οι ηθοποιοί ανάβουν σπίρτα τρίβοντάς τα πάνω στα εσώρουχά τους και μετά καταπίνουν τη φωτιά που άναψαν αλλά και το στιγμιότυπο που η σκηνή γεμίζει άμμο που χύνεται από όλους πάνω στον δεμένο Προμηθέα.

Ανεξαρτήτως, πάντως, από το καλλιτεχνικό ή αισθητικό αποτέλεσμα βγάλαμε όλοι το καπέλο στην ομάδα Troubleyn του Jan Fabre για την τεχνική οργάνωση και για τα άρτια, εντυπωσιακά και άψογα οπτικά εφέ.

Υ.Γ. Αν το κείμενο αυτό σας μοιάζει κάπως αποσπασματικό είναι επειδή και η παράσταση ήταν αποσπασματική.

Παλλάς
www.ellthea.gr
www.troubleyn.be

5



Διάβασε επίσης...
Brad Mehldau Trio @ Παλλάς
Όταν στην χρεοκοπημένη Ελλάδα του 2012, ένας πολύ μεγάλος χώρος όπως είναι το θέατρο Παλλάς είναι κατάμεστο από κόσμο σε μια τζαζ συναυλία, δε μπορεί παρά να σε αφήνει έκπληκτο. Πόσο μάλλον όταν η συναυλία αυτή δεν δίνεται από ένα ιστορικό όνομα της τζαζ, αλλά από ένα τρίο της νεότερης ...
Συνέχεια...
O Μάνος Χατζιδάκις συναντά την Jazz στο Παλλάς
Πέντε δεξιοτέχνες jazzmen και μια ορχήστρα κλασικής μουσικής ανακαλύπτουν ξανά την τζαζ εκδοχή του πιο κοσμοπολίτη Έλληνα συνθέτη. Το κουιντέτο του Δημήτρη Καλαντζή και η Καμεράτα - Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής υπό τη διεύθυνση του Μίλτου Λογιάδη, αυτοσχεδιάζουν πάνω σε συνθέσεις του Μάνου Χατζιδάκι την Δευτέρα 21 Νοεμβρίου στο Παλλάς. Μια ...
Συνέχεια...
2ος Διαγωνισμός Σχεδιασμού Εξωφύλλου για τον οδηγό του Παλλάς
Η Ελληνική Θεαμάτων απευθύνει ανοιχτή πρόσκληση σε νέους εικαστικούς καλλιτέχνες που επιθυμούν να φιλοτεχνήσουν το εξώφυλλο για τον ετήσιο οδηγό του θεάτρου Παλλάς. Ο διαγωνισμός πραγματοποιείται για δεύτερη συνεχή χρονιά, έχοντας πολύ μεγάλη ανταπόκριση ανάμεσα σε νέους γραφίστες και εικαστικούς σχεδιαστές. Ο οδηγός θα κυκλοφορήσει περί τα μέσα Σεπτεμβρίου σε περίπου ...
Συνέχεια...
O Brad Mehldau επιστρέφει αύριο στο Παλλάς
Μετά τον θρύλο της τζαζ κιθάρας Pat Metheny και το special event με τον Chucho Valdes και  τους Afrocuban Messengers σε μια ιδιαίτερη συνάντηση με τον μεγάλο Archie Shepp, μια ακόμη  συναυλία που έρχεται για να ολοκληρώσει τη σειρά των Jazz Masters, είναι αυτή του πολυσχιδούς Brad Mehldau με το ...
Συνέχεια...
Θέλεις να γίνεις Δαίμονας;
Ε, λοιπόν, αν είσαι ηθοποιός (δε θα σου ζητήσουν και δήλωση φρονημάτων, φανταζόμαστε) έως 35 ετών (ή μικροδείχνεις) και διαθέτεις ιδιαίτερες φωνητικές και χορευτικές ικανότητες, το όνειρό σου να γίνεις Δαίμονας μπορεί να γίνει πραγματικότητα. Η Ελληνική Θεαμάτων και ο σκηνοθέτης Γιάννης Κακλέας αναζητούν άνδρες και γυναίκες με τα προαναφερθέντα ταλέντα για να λάβουν μέρος στην παράσταση (ροκ όπερα μας την έλεγαν το 1991 που ανέβηκε ...
Συνέχεια...
Alvin Ailey X 7
7 ημέρες, 7 διαφορετικές παραστάσεις στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη από τις κορυφαίες χορευτικές ομάδες του κόσμου και το ιστορικό Alvin Ailey American Dance Theatre. Η γνώση και η εμπειρία ορισμένων από τους καλύτερους χορογράφους του κόσμου αναμειγνύεται με μαεστρία με την τεχνική μερικών από τους σπουδαιότερους σολίστ και το δημιουργικό ...
Συνέχεια...
O Brad Mehldau επιστρέφει στο Παλλάς
Μετά τον θρύλο της τζαζ κιθάρας Pat Metheny και το special event με τον Chucho Valdes και  τους Afrocuban Messengers σε μια ιδιαίτερη συνάντηση με τον μεγάλο Archie Shepp, μια ακόμη  συναυλία που έρχεται για να ολοκληρώσει τη σειρά των Jazz Masters, είναι αυτή του πολυσχιδούς Brad Mehldau με το ...
Συνέχεια...
Νύχτες Πρεμιέρας: 19 χρόνια κινηματογραφικά ραντεβού
Πείτε με ρομαντική, πείτε με βαθιά συναισθηματική, πείτε με cheesy, πείτε με ό,τι θέλετε αλλά εγώ θα σας το πω. Μόλις συνειδητοποίησα πως το Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας ενηλικιώθηκε ένιωσα κάπως σαν περήφανη θεία. Από τότε που στηνόμουν στις ουρές του Απόλλωνα και του Αττικού (που, δυστυχώς, τώρα κρύβονται καρβουνιασμένοι, μαύροι και ...
Συνέχεια...
O θρύλος της jazz κιθάρας Pat Metheny τον Δεκέμβρη στο Παλλάς
H καθιερωμένη πια σειρά συναυλιών Jazz Masters της Ελληνικής Θεαμάτων στο Παλλάς συνεχίζεται και φέτος, οπότε οι φίλοι της jazz μπορούν να περιμένουν να απολαύσουν και πάλι πρωτοκλασάτα ονόματα του είδους. Μετά από 19 χρόνια από την τελευταία φορά που ήρθε στη χώρα μας, ο θρύλος της κιθάρας Pat Metheny μαζί ...
Συνέχεια...
Μειώνεται η τιμή του εισιτηρίου για τη συναυλία του Steve Swallow στο Παλλάς
Το εισιτήριο της συναυλίας The Swallow Quintet feat. Carla Bley που θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 2 Νοεμβρίου στο Παλλάς, μειώνεται από σήμερα κατά 10 ευρώ καθώς ο ίδιος o Steve Swallow, δεδομένης της οικονομικής κατάστασης που επικρατεί στην Ελλάδα, αποφάσισε να παραιτηθεί από μέρος της αμοιβής του, προκειμένου να γίνει ...
Συνέχεια...
Το Chicago με τη Μαρινέλλα
Ποιος είδε τη Μαρινέλλα Big Mama και δεν φοβήθηκε! Όλοι μιλάνε για «το Σικάγο με τη Μαρινέλλα». Ήταν αλήθεια “κάπως” το στοίχημα του Σταμάτη Φασουλή να βάλει μια τέτοια τεράστια περσόνα σε εναν τόσο γνωστό και αγαπητό, αλλά ουσιαστικά βοηθητικό ρόλο, με κίνδυνο να καπελώσει ολόκληρη την παραγωγή. Όπως, εξάλλου, ήταν τεράστιο ...
Συνέχεια...
Brad Mehldau Trio @ Παλλάς
O Μάνος Χατζιδάκις συναντά την Jazz στο Παλλάς
2ος Διαγωνισμός Σχεδιασμού Εξωφύλλου για τον οδηγό του
O Brad Mehldau επιστρέφει αύριο στο Παλλάς
Θέλεις να γίνεις Δαίμονας;
Alvin Ailey X 7
O Brad Mehldau επιστρέφει στο Παλλάς
Νύχτες Πρεμιέρας: 19 χρόνια κινηματογραφικά ραντεβού
O θρύλος της jazz κιθάρας Pat Metheny τον
Μειώνεται η τιμή του εισιτηρίου για τη συναυλία
Το Chicago με τη Μαρινέλλα