Mε αφορμή τις παραστάσεις: ‘Im Dickicht der Städte’, ‘Nord’ και ‘Die Fruchtfliege’ στα πλαίσια των εκδηλώσεων του Φεστιβάλ Αθηνών

Παραδέχομαι ότι ο γερμανικός τρόπος σκέψης και πολιτισμός του 20ου αιώνα μου είναι ανοίκειος, καθώς από μικρή μεγάλωσα σε ένα σπίτι με ερεθίσματα – προϊόντα γαλλικού κι αγγλικού πολιτισμού. Στην συνέχεια σπουδάζοντας στο Λονδίνο επηρεάστηκα ακόμη περισσότερο από τον αγγλικό τρόπο σκέψης και μόνο όταν επισκέφτηκα το Βερολίνο ήρθα σε επαφή με τον τρόπο ζωής και την κουλτούρα των Γερμανών, πέρα από τα γνωστά στερεότυπα του γερμανού τουρίστα με το πέδιλο και την λευκή κάλτσα. Εκεί, κυκλοφορώντας ανάμεσα στο κόσμο, στο U – Bahn και στο S – Bahn, τις λεωφόρους του πρώην Δυτικού και τα στενάκια του πρώην Ανατολικού με τα μαγαζάκια της αισθητικής της δεκαετίας του ’80 και τα δισκάδικα με τις πιο απίθανες συλλογές, το άγνωστο μου έγινε οικείο κι αγάπησα το διαφορετικό.

Το μόνο που δεν κατάφερα να αγαπήσω από τον γερμανικό πολιτισμό, είναι η αισθητική των παραστάσεων του. Βομβαρδισμός εικόνων και λογού, ηθοποιοί που σπάνε κάθε ατμόσφαιρα θεατρικής μαγείας, καταστροφές σκηνικών, επίδειξη τεχνολογικών ικανοτήτων μέχρι του σημείου να αναπαράγουν επί σκηνής ρεαλιστικότατους σεισμούς και νεροποντές, είναι τα βασικά χαρακτηριστικά των μέχρι σήμερα παραστάσεων που έχω δει από τον θίασο της Volksbühne. Στην προσπάθεια τους, οι συντελεστές – μέσα από αναγνωρισμένη σκληρή δουλειά – να εντάξουν όσο περισσότερα στοιχεία μέσα στην παράσταση μπορούν, ναι μεν δημιουργούν ένα τελικό αποτέλεσμα που ενθουσιάζει, αλλά έχουν χάσει την ουσία της θεατρικής πράξης που είναι να μιλά στο κοινό. Κατά την γνώμη μου, αυτού του είδους οι παραστάσεις μπορούν να ιδωθούν μόνο στα πλαίσια της περιβόητης θεωρίας του Bertolt Brecht περί ‘Αποστασιοποίησης’ (Verfremdungseffekt) – στα πλαίσια της οποίας το κοινό δεν πρέπει ξεχνάει ούτε στιγμή ότι βλέπει θέατρο, ο θεατής δεν πρέπει να ταυτίζεται με κανέναν χαρακτήρα, οι ηθοποιοί απευθύνονται κατά πρόσωπο στο κοινό, κ.ά. – και πως η τελευταία εξελίσσεται στον 21ο αιώνα.

Δυστυχώς, μεγάλο μέρος του ελληνικού κοινού των παραστάσεων του ‘Nord’ και της ‘Fruchtfliege’, έφυγε όχι τόσο προβληματισμένο (αυτός είναι άλλωστε και ο σκοπός της θεωρίας της Αποστασιοποίησης) αλλά απογοητευμένο (δυσνόητη γλώσσα; προβληματική μετάφραση υποτίτλων; αδυναμία των θεατών να συλλάβουν την θεατρική φόρμα της παράστασης;) από την Πειραιώς. Το αποτέλεσμα αυτό σαφώς και δεν μπορεί να χαρακτηρίσει τις συγκεκριμένες παραστάσεις αποτυχημένες, αλλά θα μπορούσε ίσως να δημιουργήσει ερωτήματα σχετικά με αν η θεωρία της αποστασιοποίησης αντέχει ακόμη στο χρόνο ή πρέπει να θεωρηθεί ξεπερασμένη.


http://greek-theatre.blogspot.com/
http://www.sceno.org/aliki_arnaouti/index.php

Διάβασε επίσης...
Ανδρέας  Φλουράκης, o θεατρικός συγγραφέας και η Λάσσυ του
Λίγο πριν καταφτάσει η Λάσσυ στο θέατρο "Επί Κολωνώ", αναζητήσαμε τον κύριό της… Τον Αντρέα είχα την τύχη να τον γνωρίσω σαν δάσκαλο, όταν έκανα μαθήματα θεατρικής γραφής στο ‘Επί Κολωνώ’. Ανήκω, προφανώς, στην κατηγορία των ανθρώπων που χρειάζονται δάσκαλο που να τους εμπνέει για να στρωθούν. Είχα ακούσει ήδη για ...
Συνέχεια...
‘Ποτέ μην πας απ’ τις σκάλες’ στο θέατρο Αργώ Studio – Κερδίστε προσκλήσεις!
Μια παράσταση σαν παιχνίδι αναζήτησης, σαν μέσα σε λαβύρινθο, ένα «ψάξε, ψάξε, δε θα το βρεις» για κάτι, που, όπως λέει το μικρό κορίτσι της ιστορίας, μπορεί να μοιάζει με ομπρέλα ή ελέφαντα. Βέβαια ο κύριος Κ θα εμφανιστεί τελικά. Κάπου αλλού. Κι η παράσταση θα τελειώσει. Κάπου αλλού, όμως, ...
Συνέχεια...
Κάτι συμβαίνει στο θέατρο Εμπρός
Στην Αθήνα του σήμερα φαίνεται πώς συμβαίνουν ακόμα σπουδαία πράγματα. Το κοινωνικό και πολιτικό μας ένστικτο έχει αποδείξει, άλλωστε, ότι σε κρίσιμες ιστορικές περιόδους δουλεύει ακατάπαυστα. Ο λόγος αυτή τη φορά για την Κίνηση Μαβίλη και την κατάληψη του θεάτρου Εμπρός, ημέρα Παρασκευή 11-11-11. Η Κίνηση Μαβίλη (Κ.Μ) δημιουργήθηκε το 2010 ...
Συνέχεια...
Δέκα Εντολές: περίοδος Δ’
Ένα φιλόδοξο πείραμα λαμβάνει χώρα φέτος στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού. Δέκα σκηνοθέτες από διαφορετικές γενιές καλούνται να στήσουν μια παράσταση με θέμα συγκεκριμένο: μια εκ των Δέκα Εντολών ο καθένας. Όπως και με έμψυχο υλικό συγκεκριμένο: δέκα ηθοποιοί που επιλέχθηκαν από κοινού από τους σκηνοθέτες είναι η ομάδα μέσω ...
Συνέχεια...
Σινεμασκόπ: ένα  ντοκιμαντέρ για το τέλος του κόσμου
Μια μέρα μετά την  πρεμιέρα της παράστασης, την περασμένη  Πέμπτη, ο ενθουσιασμός μου για  την ιδέα των blitz αντικαταστάθηκε  με τον θυμό (ανάμεικτο με απορία) για την μη χρηματοδότησή τους από το Υπουργείο Πολιτισμού. Μιλάω, φυσικά, για τις επιχορηγήσεις που δόθηκαν στο θέατρο για την επόμενη σεζόν και ανακοινώθηκαν την Παρασκευή 4 Ιουνίου. Δεν θα συγκρίνω τους blitz με τις ομάδες, ...
Συνέχεια...
‘Λάσπη’ στο Θέατρο Οδού Κεφαλληνίας
Μια γυναίκα «δραπετεύει» απ΄ τη μεγαλοαστική, τακτοποιημένη ζωή της και μετακομίζει σ΄ ένα απομονωμένο σπίτι, ξεχασμένο κληροδότημα της θείας της. Ο αιφνιδιασμός της είναι τεράστιος όταν ανακαλύπτει πως στο σπίτι της, έχει εισβάλει και κατοικεί εδώ και καιρό ένα νεαρό ζευγάρι με τρία παιδιά, με τη σιωπηλή συνενοχή ολόκληρου του ...
Συνέχεια...
Το Παιχνίδι του Έρωτα και της Τύχης στο Θέατρο Τέχνης
Η χαριτωμένη κωμωδία του Μαριβώ δοσμένη μ' έναν ζωντανό και ανάλαφρο τρόπο, ντύνεται με 12 χαρούμενα πρωτότυπα τραγούδια, που μαζί με τις επαναλαμβανόμενες απρόσμενες ανατροπές οδηγούν την υπόθεση στο ευτυχισμένο αποτέλεσμα. Η γοητευτική και ζωντανή μετάφραση συντελεί ουσιαστικά στη «δαντελένια» διαπλοκή που οδηγεί στο επιθυμητό τέλος, την ευτυχία των ...
Συνέχεια...
10 Εντολές Ε’ περίοδος στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού
Το μεγαλόπνοο project της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού ολοκληρώνεται με τις δύο τελευταίες από τις δέκα εντολές που παρουσιάζονται από τις 6 Μαΐου σε σκηνοθεσία Θοδωρή Αμπαζή και Μάνιας Παπαδημητρίου στο Από Μηχανής Θέατρο. «Ου κλέψεις»«ΟΥ ΚΛΕΨΕΙΣ. Γιατί; Μπορώ; Γίνεται να μην κλέψω; Ποτέ; Αν δεν κλέψεις, πως είναι η ...
Συνέχεια...
‘Lenz’ – Κερδίστε Προσκλήσεις
Η νουβέλα «Λεντς» του Γκέοργκ Μπίχνερ είναι βασισμένη στη ζωή του ποιητή Jakob Michael Reinhold Lenz, ενός από τους γνωστότερους εκπροσώπους του κινήματος Sturm und Drang (Θύελλα και Ορμή) και σύγχρονου του Γκαίτε, ενός διαταραγμένου ψυχικά νεαρού που έζησε τον προπερασμένο αιώνα και αποτύπωσε με τα λόγια του την τρικυμία ...
Συνέχεια...
New York, New Yoooork – τραγουδάει η Ηλέκτρα
(μπορεί και ο Σοφοκλής) Η παράσταση του Εθνικού σε σκηνοθεσία Peter Stein που παρακολουθήσαμε το καλοκαίρι στην Επίδαυρο στο πλαίσιο του Ελληνικού Φεστιβάλ - με το all star cast για το οποίο πολλά ειπώθηκαν και έγινε τροφή συχνά για ατελείωτες συζητήσεις- ταξιδεύει στη Νέα Υόρκη, στο City Center, από τις ...
Συνέχεια...
Πορτοκάλι Λεμόνι Αυγό Καναρίνι στο Θέατρο Προσκήνιο
Η εταιρεία θεάτρου «ΕΚΦΡΑΣΗ 7:36ΑΜ» παρουσιάζει το βραβευμένο έργο της Rinne Groffe, «Πορτοκάλι Λεμόνι Αυγό Καναρίνι» για πρώτη φορά στην Ελλάδα και στην Ευρώπη, σε σκηνοθεσία Σωτήρη Καραμεσίνη και μετάφραση Αντώνη Πέρη. Ένα έργο σε τέσσερις πράξεις. 1η πράξη: Πορτοκάλι Ο Γκρέητ είναι ένας ταχυδακτυλουργός που έχει σταματήσει να δίνει ...
Συνέχεια...
‘Αίας’ στο Σύγχρονο Θέατρο Αθήνας
Το αρχαιότερο από τα σωζόμενα έργα του Σοφοκλή, συνεχίζει τον κύκλο της έρευνας για το αρχαίο δράμα σε κλειστό χώρο που άνοιξε με την παράσταση του Προμηθέα δεσμώτη λίγους μήνες πριν στο Εθνικό Θέατρο.Το έργο Τα όπλα του Αχιλλέα που δεν αποδίδονται στον Αίαντα και έχουν ως αποτέλεσμα το μένος ...
Συνέχεια...
Magic To Cry For στο Λονδίνο
Πέμπτη 22 Νοεμβρίου Οι standnotamazed δημιουργήθηκαν το 2005, από τον ταχυδακτυλουργό John van der Put και τη χορογράφο Lucy Cullingford, με σκοπό να διεκδικήσουν την τέχνη της μαγείας από τις αίθουσες του variété και να την επαναφέρουν στο χώρο που δικαιωματικά της αξίζει, τη σκηνή του θεάτρου. Οι παραστάσεις τους ...
Συνέχεια...
Mamma Mia! τον Μάιο στο Θέατρο Badminton
Από 6 έως 25 Μαΐου Αν αναλογιστεί κανείς πως η προπώληση των εισιτηρίων και τα διαφημιστικά σποτάκια για την παράσταση έχουν ξεκινήσει από το Δεκέμβριο ακόμα, δεν είναι να απορήσετε γιατί μόλις έσκασε ο Μάρτιος είπαμε να σας πούμε και εμείς δυο λόγια -που μάλλον θα έχετε ξανακούσει- για το ...
Συνέχεια...
Ιστορίες με Ηχώ από την Ομάδα Playback Ψ
Πως είναι να ακούς τη ζωή σου από τα χείλη αγνώστων;Ιστορίες που ζήσαμε, ιστορίες που ζούμε.Ιστορίες που αξίζει να μάθουμε και να μοιραστούμε.Για να πάψουμε να είμαστε άγνωστοι.Να μη φοβόμαστε να ζούμε στην ίδια πόλη.Να συναντηθούμε. Γιατί περί αυτού πρόκειται.Κάθε μία παράσταση της Ομάδας Playback Ψ είναι μια ιδιαίτερη συνάντηση ...
Συνέχεια...
Unmythable @ Bios
Όλοι οι μύθοι της (αρχαίας) Ελλάδας σε μία εκστρατεία. Ξέρετε που μπορείτε να συναντήσετε τον Ευριπίδη, τον Αριστοτέλη, τον Σοφοκλή, τον Ιάσωνα, την Μήδεια, τον Ηρακλή, την Περσεφόνη, τον Άδη, την Δήμητρα, τον Δία και μερικά ακόμα οικεία σας πρόσωπα εν έτει 2013; Στη σκηνή του Bios. Μέχρι και την Κυριακή ...
Συνέχεια...
SHOOT/GET TREASURE/REPEAT στο Θέατρο Συνεργείο – Κερδίστε προσκλήσεις
Ένα από τα κορυφαία έργα της σύγχρονης αγγλικής δραματουργίας των τελευταίων δέκα ετών, το βραβευμένο έργο «SHOOT/GET TREASURE/REPEAT» του Άγγλου συγγραφέα Mark Ravenhill -ενός από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του in-yer-face θεάτρου- διανύει ήδη μια επιτυχημένη πορεία. Έχει παρουσιαστεί σε πέντε σκηνές του Λονδίνου (The Gate Theatre, National Theatre, Out of ...
Συνέχεια...
Ραούλ | Φεστιβάλ Αθηνών
Καλημέρα, καλησπέρα,Θα ήθελα σήμερα, σε αυτή τη σελίδα να μην σας αφηγηθώ την ιστορία του Ραούλ. Μου επιτρέπετε;Περισσότερο θα ήθελα, όταν έρθει η ώρα, ένα βράδυ κατά προτίμηση, να σας εκφράσω την επιθυμία μου να χορέψω ελεύθερα, να λαχταράω να μιλήσω, να γκρεμίσω τους τοίχους, να τρέξω να βοηθήσω, να ...
Συνέχεια...
Ένας στους Δέκα
To 10,3% του πληθυσμού της Ελλάδας είναι μετανάστες. ¶νθρωποι που άφησαν τις πατρίδες και τις οικογένειες τους σε αναζήτηση μιας καλύτερης τύχης. Παρόλο που έχουμε περάσει ήδη στη δεύτερη γενιά αυτής της ομάδας «πολιτών», η επίσημη πολιτεία κι η κοινωνία αρνείται να τους ενσωματώσει, ή ακόμα και να τους αναγνωρίσει. ...
Συνέχεια...
Επιστροφή από τη Σουβλακερί του Διάκου στο Φεστιβάλ Αθηνών
«Καλύτερα μιας ώρας σκλαβιά μες στη χλιδή, παρά σαράντα χρόνια ελεύθεροι πτωχοί». Ο Αθανάσιος («Θανάσης») Διάκος μεταφέρεται μέσω μιας μηχανής του χρόνου από το 1821 στην σύγχρονη Αθήνα, ανοίγει σουβλακερί (τι πιο αναμενόμενο), εκμοντερνίζεται, καπιταλίζεται και γενικά τον τρώει ο κώλος του. Αλλά το τσαρούχι, τσαρούχι. Στο μπροστινό μέρος του θεόρατου κενού χώρου της ...
Συνέχεια...
2…λόγια ακόμα
Απ' τα τέλη φθινοπώρου η Αθήνα και δη το κοσμικό κομμάτι της πόλης με τα διάφορα wanna be celebrities των κραταιών lifestyle περιοδικών, στριμώχνονται με αγωνία στον πεζόδρομο της Βουκουρεστίου ώσπου να εξασφαλίσουν το πανάκριβο «μαγικό χαρτάκι» που θα τους οδηγήσει στη λουσάτη σάλα του ανακαινισμένου Παλλάς, μπροστά στο πολυσυζητημένο ...
Συνέχεια...
H Metropolitan Opera της Νέας Υόρκης δίπλα μας
Αφού δεν πάει ο θεατής στη Νέα Υόρκη έρχεται η Νέα Υόρκη στο θεατή με τη βοήθεια του Μεγάρου Μουσικής που συνεχίζει και φέτος τις μεταδόσεις -απευθείας ή μαγνητοσκοπημένες- από τη Metropolitan Opera. Ε, και μια που πιάσαμε την κουβέντα για τις όπερες (βλ. προηγούμενο άρθρο) ας μιλήσουμε και για ...
Συνέχεια...
Η Τρυφερή Μολότοφ του Δημήτρη Πλειώνη
Στη δεύτερη σεζόν της παράστασης «Η τρυφερή σου Μολότωφ» υποβάλαμε σε μια μικρή ανάκριση τον ηθικό αυτουργό. Ανήκει στους καλλιτέχνες με αθλητικό παρελθόν. Το καταλαβαίνεις με τη μία από το παράστημα του. Αν έπρεπε να ξεχωρίσω ένα χαρακτηριστικό του, στα χρόνια που τον ξέρω, θα ξεχώριζα το χιούμορ. Ο Δημήτρης Πλειώνης πέρυσι την ...
Συνέχεια...
Δον Ζουάν στο Σόχο
Τον Δον Ζουάν ως περσόνα, λίγο πολύ τον ξέρετε. Ακόμα κι αν δεν έχετε παρακολουθήσει ολόκληρη την ιστορία του, τον έχετε ακουστά είτε από τα δεκάδες θεατρικά έργα (από Μολιέρο μέχρι Πούσκιν), είτε από την Όπερα του Μότσαρτ, είτε από τo σινεμά (από Έρολ Φλιν μέχρι Τζόνι Ντεπ). Ακόμη κι ...
Συνέχεια...
Ατέλειωτη Βροχή (τεστοστερόνης)
Όταν σε μια παράσταση με τίτλο «Ατέλειωτη Βροχή» συναντιούνται ο Γιάννης Στάνκογλου και ο Δημήτρης Αλεξανδρής ο αστεϊσμός του τίτλου είναι αδύνατο να μην σου έρθει στο μυαλό. Όταν, δε, στους δύο αρρενωπούς πρωταγωνιστές του έργου προστίθεται και ο Αντώνης Καφετζόπουλος στη σκηνοθεσία είναι ανέφικτο να μην διατυπωθεί κιόλας. Πέρα από ...
Συνέχεια...
Quizoola!
Πώς θα σας φαινόταν αν έπρεπε να απαντήσετε σε 2.000 ερωτήσεις; Ο Tim Etchells, καλλιτεχνικός διευθυντής της αγγλικής ομάδας Forced Entertainment συνέθεσε το ερωτηματολόγιο και βρίσκεται μαζί με τους συνεργάτες του επί σκηνής για 6 περίπου ώρες θέτοντάς τις. Εσείς, μπορείτε να φύγετε και να επιστρέψετε όποτε θέλετε. Καθ' όλη ...
Συνέχεια...
Οι Αρχάγγελοι δεν παίζουν φλίπερ
Από 27 Απριλίου έως 6 Μαΐου Αν ακόμα αναρωτιέστε πώς να περάσετε τα Σαββατιάτικα βράδια σας ώστε να αποφύγετε και το DVD (για την τηλεόραση ούτε λόγος, τσεκάρετε το πρόγραμμα κάθε Σαββατόβραδου και αν δεν βγάλετε φλύκταινες το ξανασυζητάμε) και τον ύπνο από νωρίς (κρίμα είναι) και τις χαώδεις ...
Συνέχεια...
Η «Τζούλια» του Δημήτρη Φοινίτση
Γιατί Στρίντμπεργκ και «Δεσποινίς Τζούλια» το 2009;Γιατί βαριέμαι να βλέπω άλλο απαρχαιωμένο Στρίντμπεργκ με «γυαλισμένες μπότες» και «τραγουδάκια του μεσοκαλόκαιρου», όπως δηλαδή θα τον ανέβαζαν οι παππούδες μας αν είχαν στην κυριότητα τους το Θέατρο Κεντρικόν πριν από μια πεντηκονταετία! Το συγκεκριμένο έργο με τις απαραίτητες μετακινήσεις στο τώρα έχει ...
Συνέχεια...
‘Μια νύχτα χάρισμά σου’ στο Θέατρο στο Τροχόσπιτο
Αν σε μια βόλτα σας στον πεζόδρομο του Θησείου στις 7 & 8 Ιουνίου πέσετε πάνω σε ένα all star cast σε ρόλους διαφορετικούς, μάλιστα, από ότι τους έχετε συνηθίσει μην εκπλαγείτε. Είναι η φετινή παράσταση του Τροχόσπιτου που στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου αράζει φέτος στον ...
Συνέχεια...
Η Προδοσία στο Θέατρο Τόπος Αλλού
Ένα από τα σπουδαιότερα έργα του Harold Pinter, την Προδοσία, επέλεξε η Μίνα Αδαμάκη για να σκηνοθετήσει στο θέατρο Τόπος Αλλού και μάλιστα σε δική της μετάφραση, σκηνική και μουσική επιμέλεια.Οι σχέσεις, ο έρωτας, η απώλεια, ο θάνατος, αποτελούν κεντρικούς και βασικούς προβληματισμούς του νομπελίστα συγγραφέα και το έργο ανακηρύσσεται ...
Συνέχεια...
Ανδρέας Φλουράκης, o θεατρικός συγγραφέας και η
‘Ποτέ μην πας απ’ τις σκάλες’ στο θέατρο
Κάτι συμβαίνει στο θέατρο Εμπρός
Δέκα Εντολές: περίοδος Δ’
Σινεμασκόπ: ένα ντοκιμαντέρ για το τέλος του
‘Λάσπη’ στο Θέατρο Οδού Κεφαλληνίας
Το Παιχνίδι του Έρωτα και της Τύχης στο
10 Εντολές Ε’ περίοδος στην Πειραματική Σκηνή του
‘Lenz’ – Κερδίστε Προσκλήσεις
New York, New Yoooork – τραγουδάει η Ηλέκτρα
Πορτοκάλι Λεμόνι Αυγό Καναρίνι στο Θέατρο Προσκήνιο
‘Αίας’ στο Σύγχρονο Θέατρο Αθήνας
Magic To Cry For στο Λονδίνο
Mamma Mia! τον Μάιο στο Θέατρο Badminton
Ιστορίες με Ηχώ από την Ομάδα Playback Ψ
Unmythable @ Bios
SHOOT/GET TREASURE/REPEAT στο Θέατρο Συνεργείο – Κερδίστε προσκλήσεις
Ραούλ | Φεστιβάλ Αθηνών
Ένας στους Δέκα
Επιστροφή από τη Σουβλακερί του Διάκου στο Φεστιβάλ
2…λόγια ακόμα
H Metropolitan Opera της Νέας Υόρκης δίπλα μας
Η Τρυφερή Μολότοφ του Δημήτρη Πλειώνη
Δον Ζουάν στο Σόχο
Ατέλειωτη Βροχή (τεστοστερόνης)
Quizoola!
Οι Αρχάγγελοι δεν παίζουν φλίπερ
Η «Τζούλια» του Δημήτρη Φοινίτση
‘Μια νύχτα χάρισμά σου’ στο Θέατρο στο Τροχόσπιτο
Η Προδοσία στο Θέατρο Τόπος Αλλού