Mε αφορμή τις παραστάσεις: ‘Im Dickicht der Städte’, ‘Nord’ και ‘Die Fruchtfliege’ στα πλαίσια των εκδηλώσεων του Φεστιβάλ Αθηνών

Παραδέχομαι ότι ο γερμανικός τρόπος σκέψης και πολιτισμός του 20ου αιώνα μου είναι ανοίκειος, καθώς από μικρή μεγάλωσα σε ένα σπίτι με ερεθίσματα – προϊόντα γαλλικού κι αγγλικού πολιτισμού. Στην συνέχεια σπουδάζοντας στο Λονδίνο επηρεάστηκα ακόμη περισσότερο από τον αγγλικό τρόπο σκέψης και μόνο όταν επισκέφτηκα το Βερολίνο ήρθα σε επαφή με τον τρόπο ζωής και την κουλτούρα των Γερμανών, πέρα από τα γνωστά στερεότυπα του γερμανού τουρίστα με το πέδιλο και την λευκή κάλτσα. Εκεί, κυκλοφορώντας ανάμεσα στο κόσμο, στο U – Bahn και στο S – Bahn, τις λεωφόρους του πρώην Δυτικού και τα στενάκια του πρώην Ανατολικού με τα μαγαζάκια της αισθητικής της δεκαετίας του ’80 και τα δισκάδικα με τις πιο απίθανες συλλογές, το άγνωστο μου έγινε οικείο κι αγάπησα το διαφορετικό.

Το μόνο που δεν κατάφερα να αγαπήσω από τον γερμανικό πολιτισμό, είναι η αισθητική των παραστάσεων του. Βομβαρδισμός εικόνων και λογού, ηθοποιοί που σπάνε κάθε ατμόσφαιρα θεατρικής μαγείας, καταστροφές σκηνικών, επίδειξη τεχνολογικών ικανοτήτων μέχρι του σημείου να αναπαράγουν επί σκηνής ρεαλιστικότατους σεισμούς και νεροποντές, είναι τα βασικά χαρακτηριστικά των μέχρι σήμερα παραστάσεων που έχω δει από τον θίασο της Volksbühne. Στην προσπάθεια τους, οι συντελεστές – μέσα από αναγνωρισμένη σκληρή δουλειά – να εντάξουν όσο περισσότερα στοιχεία μέσα στην παράσταση μπορούν, ναι μεν δημιουργούν ένα τελικό αποτέλεσμα που ενθουσιάζει, αλλά έχουν χάσει την ουσία της θεατρικής πράξης που είναι να μιλά στο κοινό. Κατά την γνώμη μου, αυτού του είδους οι παραστάσεις μπορούν να ιδωθούν μόνο στα πλαίσια της περιβόητης θεωρίας του Bertolt Brecht περί ‘Αποστασιοποίησης’ (Verfremdungseffekt) – στα πλαίσια της οποίας το κοινό δεν πρέπει ξεχνάει ούτε στιγμή ότι βλέπει θέατρο, ο θεατής δεν πρέπει να ταυτίζεται με κανέναν χαρακτήρα, οι ηθοποιοί απευθύνονται κατά πρόσωπο στο κοινό, κ.ά. – και πως η τελευταία εξελίσσεται στον 21ο αιώνα.

Δυστυχώς, μεγάλο μέρος του ελληνικού κοινού των παραστάσεων του ‘Nord’ και της ‘Fruchtfliege’, έφυγε όχι τόσο προβληματισμένο (αυτός είναι άλλωστε και ο σκοπός της θεωρίας της Αποστασιοποίησης) αλλά απογοητευμένο (δυσνόητη γλώσσα; προβληματική μετάφραση υποτίτλων; αδυναμία των θεατών να συλλάβουν την θεατρική φόρμα της παράστασης;) από την Πειραιώς. Το αποτέλεσμα αυτό σαφώς και δεν μπορεί να χαρακτηρίσει τις συγκεκριμένες παραστάσεις αποτυχημένες, αλλά θα μπορούσε ίσως να δημιουργήσει ερωτήματα σχετικά με αν η θεωρία της αποστασιοποίησης αντέχει ακόμη στο χρόνο ή πρέπει να θεωρηθεί ξεπερασμένη.


http://greek-theatre.blogspot.com/
http://www.sceno.org/aliki_arnaouti/index.php

Διάβασε επίσης...
‘Ποτέ μην πας απ’ τις σκάλες’ στο θέατρο Αργώ Studio – Κερδίστε προσκλήσεις!
Μια παράσταση σαν παιχνίδι αναζήτησης, σαν μέσα σε λαβύρινθο, ένα «ψάξε, ψάξε, δε θα το βρεις» για κάτι, που, όπως λέει το μικρό κορίτσι της ιστορίας, μπορεί να μοιάζει με ομπρέλα ή ελέφαντα. Βέβαια ο κύριος Κ θα εμφανιστεί τελικά. Κάπου αλλού. Κι η παράσταση θα τελειώσει. Κάπου αλλού, όμως, ...
Συνέχεια...
Δέκα Εντολές: περίοδος Δ’
Ένα φιλόδοξο πείραμα λαμβάνει χώρα φέτος στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού. Δέκα σκηνοθέτες από διαφορετικές γενιές καλούνται να στήσουν μια παράσταση με θέμα συγκεκριμένο: μια εκ των Δέκα Εντολών ο καθένας. Όπως και με έμψυχο υλικό συγκεκριμένο: δέκα ηθοποιοί που επιλέχθηκαν από κοινού από τους σκηνοθέτες είναι η ομάδα μέσω ...
Συνέχεια...
Ηλέκτρα Αυτουργός
Μία σύγχρονη τολμηρή ματιά στον αρχαιοελληνικό μύθο της Ηλέκτρας από το Χοροθέατρο «Ροές» της Σοφίας Σπυράτου, σε χορογραφία της ίδιας και με τη μουσική της παράστασης να παρουσιάζεται για πρώτη φορά ζωντανά από τον Michael Nyman και την ορχήστρα του.Η «Ηλέκτρα Αυτουργός», η παράσταση του Χοροθεάτρου «Ροές» και της Σοφίας ...
Συνέχεια...
Νεκρή Φύση σε Χαντάκι στο Θέατρο Αμόρε
«Έχω τρεις κηλίδες σε ένα παπούτσι νούμερο 43 μέσα σε μια νάιλον σακούλα με την ετικέτα «εύρημα νούμερο 1». Ένα δέντρο με καρφωμένο επάνω του ένα Γκολφ, που η αστυνομία δε βλέπει την ώρα να μετακινήσει. Ένα νεαρό σε κατάσταση σοκ που μιλάει ακατάσχετα και δε λέει τίποτα χρήσιμο. Μια ...
Συνέχεια...
Ιστορίες από το Δάσος της Βιέννης από τον Γιάννη Χουβαρδά για το Ελληνικό Φεστιβάλ
Την πρώτη του σκηνοθετική δουλειά ως καλλιτεχνικός διευθυντής στο Εθνικό Θέατρο παρουσιάζει ο Γιάννης Χουβαρδάς στο πλαίσιο του Ελληνικού Φεστιβάλ. Το έργο του Ödön von Horváth θα συνεχίσει την πορεία του στο θεατρικό σανίδι εγκαινιάζοντας το ανακαινισμένο κτήριο Τσίλερ του Εθνικού που θα λειτουργήσει και πάλι μετά από πολλά χρόνια ...
Συνέχεια...
Miss Julie – Φεστιβάλ Αθηνών
Μια πολύ ενδιαφέρουσα προσέγγιση. Μια απρόσμενη πρωταγωνίστρια. Μια μοναδική εμπειρία. Βλέποντας για δεύτερη φορά μέσα σε ένα μήνα το έργο Δεσποινίς Τζούλια (βλ. Δεσποινίδα Τζούλια) του August Strindberg, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών που γιόρτασε για τα καλά το φετινό έτος που ήταν αφιερωμένο στον μεγάλο Σουηδό συγγραφέα με την ευκαιρία της συμπλήρωσης ...
Συνέχεια...
Ελληνικό Φεστιβάλ | Σεμινάριο Βλακείας
9 & 10 ΙουνίουΑναρωτιέμαι αν έχει μείνει έστω και ένας θεατρόφιλος που να μην γνωρίζει πια το όνομα του Σάκη Σερέφα. Έπειτα από την τεράστια επιτυχία της παράστασης «Λιωμένο Βούτυρο» - ενός έργου του συγγραφέα, βασισμένο σε ένα μυθιστόρημά του, βασισμένο σε ένα αληθινό περιστατικό- που γέμισε ασφυκτικά τα θέατρα ...
Συνέχεια...
Κρίμα Που Είναι Πόρνη από τους Cheek By Jowl
Κρίμα τόση αγάπη, κρίμα. Ο Τζιοβάννι είναι ερωτευμένος με την Αναμπέλα και φαίνεται αποφασισμένος να σμίξουν, χωρίς να σκέφτεται τη γνώμη της κοινωνίας, τον αφορισμό της Εκκλησίας ή τη μικρή λεπτομέρεια ότι είναι... αδερφή του. Αναπάντεχα, τα παράνομα συναισθήματα του βρίσκουν ανταπόκριση, η σχέση τους ολοκληρώνεται, όμως η (δραματικά αναπόφευκτη) εγκυμοσύνη θα ...
Συνέχεια...
Rainbow στο Εθνικό Θέατρο για 20 μόνο παραστάσεις
Μουσική παράσταση για τον Αρθούρο Ρεμπώ7 Μαΐου -1 ΙουνίουΑρθούρος Ρεμπώ (1854-1891): το παιδί-θαύμα, ο σύντροφος του Βερλαίν, «Μια εποχή στην κόλαση», ο οραματιστής, ο μυστικός, ο έμπορος όπλων, ο σουρεαλιστής, ο αυτοεξόριστος, ο δουλέμπορος, ο χριστιανός, «ο άνθρωπος με τα φτερωτά πέλματα», ο ερωτομανής, «Εκλάμψεις», ο αιώνιος ταξιδιώτης...Ένας χώρος που ...
Συνέχεια...
Εκσκαφή Κενού στο Kinky Kong από τις 28 Νοεμβρίου
Η Αβραμιώτου ποτέ δεν πεθαίνει, δεν τη σκιάζει φοβέρα καμιά, μόνο λίγο καιρό ξαποσταίνει και ξανά προς τη δόξα τραβά...Κόσμος έρχεται και παρέρχεται από τα bar του middle Ψυρρή (εκεί στην Αβραμιώτου όπου βρίσκεται το όριο ανάμεσα στα ντιριντάχτα γευσιπωλεία και τα mainstream bars και το hype της Καρύτση με ...
Συνέχεια...
Οξυγόνο στο Θέατρο Αμόρε
Οι Δημόσιες Σχέσεις του συγκεκριμένου θεάτρου θα αποτελέσουν case study για τους PRτζήδες του μέλλοντος που θα χρειαστεί να μελετήσουν το πώς με κάκιστο χειρισμό καταφέρνεις να εδραιώσεις τη φήμη σου και μάλιστα όχι μόνο στο θεατρόφιλο κοινό αλλά και στους ορκισμένους εχθρούς του θεάτρου. Λίγο τα φρέσκα -ταλαντούχα μάλιστα ...
Συνέχεια...
Alvin Ailey X 7
7 ημέρες, 7 διαφορετικές παραστάσεις στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη από τις κορυφαίες χορευτικές ομάδες του κόσμου και το ιστορικό Alvin Ailey American Dance Theatre. Η γνώση και η εμπειρία ορισμένων από τους καλύτερους χορογράφους του κόσμου αναμειγνύεται με μαεστρία με την τεχνική μερικών από τους σπουδαιότερους σολίστ και το δημιουργικό ...
Συνέχεια...
Τρεις αδελφές à Moscou, στη Μόσχα, to Moscow, nach Moskau!
Στη Μόσχα, αδελφές μου, στη Μόσχα. Η πιο εμβληματική φράση του έργου του Τσέχοφ γίνεται τίτλος της παράστασης της ομάδας Δρόμος με Δέντρα.  Το έργο Το 1930 άνθρωποι από όλο τον κόσμο συνέρρευσαν στην «πρωτεύουσα του κόσμου» για να γίνουν μάρτυρες της πραγματοποίησης μιας ουτοπικής ιδέας για εργασία χωρίς εκμετάλλευση και για τη ...
Συνέχεια...
Αυτο το Παιδί στο Φουαγιέ του Badminton
Παιδιά και γονείς και οι γονείς των γονιών και τα παιδιά των παιδιών. Να σας ζήσουν.  Παιδιά που κακοποιούνται και παιδιά που κακοποιούν, πληγωμένα παιδιά που μεγαλώνουν για να καλομάθουν τα δικά τους παιδιά για να τους πληγώσουν μετά και αυτά, παιδιά που πουλιούνται και αγοράζονται και πεθαίνουν και γεννιούνται, παιδιά ...
Συνέχεια...
The Black Eyed | 25 Απριλίου – 17 Ιουνίου
"Ερωτήσεις χωρίς απάντηση.Απαντήσεις χωρίς ερώτηση". Τέσσερις Παλαιστίνιες γυναίκες σε έναν χώρο καθαρτηρίου, από διαφορετικές ιστορικές περιόδους - από την Βιβλική Δαλιδά εως μια βομβίστρια καμικάζι- περιμένουν να συναντήσουν τους αγαπημένους τους.Με αφορμή την αφήγηση της προσωπικής τους ιστορίας διηγούνται την ιστορία της Παλαιστίνης για να φτάσουν τελικά να καταδείξουν με ...
Συνέχεια...
Ο Sam Mendes και ο Eathan Hawke κάνουν μια στάση στην Επίδαυρο
Καλύτερο νέο από αυτό δε θα μπορούσαμε να ακούσουμε για το φετινό θεατρικό μας καλοκαίρι.Ο κύριος Sam Mendes επιστρατεύει βρετανούς και νεοϋορκέζους αριστοτέχνες του θεάτρου, (Simon Russell Beale , Sinéad Cusack, Richard Easton, Josh Hamilton) και τον πολύ κύριοEthan Hawke και κατηφορίζει / ανηφορίζει (ανάλογα από ποια πλευρά κοιτάς τον ...
Συνέχεια...
Και η Λίμνη παραμένει χωρίς Κύκνους
Και τα προβλήματα συνεχίζονται...Σας ενημερώσαμε ήδη την Παρασκευής εδώ για τα προβλήματα και τις ακυρώσεις των πρώτων παραστάσεων της πολυδιαφημισμένης παράστασης "Λίμνη των Κύκνων" του Mathew Bourne.Όπως φαίνεται τα προβλήματα παραμένουν, αφού και οι παραστάσεις του Σαββάτου αλλά και της Κυριακής ακυρώθηκαν για άλλη μία φορά την τελευταία στιγμή.Όταν, και ...
Συνέχεια...
Ο Σπιούνος Των Βαλκανίων στο Θέατρο Πολιτεία
Η θλιβερή ιστορία του άμοιρου Ηλία Τσβόροβιτς (σπιούνου των Βαλκανίων) μας ξυπνάει τη συνείδηση, θυμίζοντάς μας πως είμαστε μάρτυρες πολλών παρόμοιων καταστάσεων που εξελίσσονται στο κατώφλι μας, στον κοινό μας βαλκανικό τόπο, την πυριτιδαποθήκη της Ευρώπης.Ο τρομαγμένος από το σύστημα Ηλία Τσβόροβιτς, που πέρασε κάποιο διάστημα σε πολιτικές φυλακές, μετά ...
Συνέχεια...
Γυναίκες στα Πρόθυρα Νευρικής Κρίσης
Τα νεύρα τους, τα χάπια τους (στο μίξερ με γκασπάτσο) και ένα (μισό) τάξι να αλωνίσουν την Μαδρίτη. Πέντε γυναίκες: η άρτι παρατημένη, καταθλιπτική και μόνο επιφανειακά συγκροτημένη Πέπα, η αφελής, επίμονη και ξεχειλίζουσα (από τα ρούχα της) ερωτική Καντέλα, η εκκεντρική, παρανοϊκή και παραισθησιακά παραληρητική Λουσία, η δηθεν τάχα μου αυταρχοφεμινίστρια ...
Συνέχεια...
Έναρξη σήμερα για το 8ο Φεστιβάλ Χορού
Με τις ευχές μας να πέσει στο πλάι το 8 και έτσι μοιάζοντας με το σήμα του άπειρου, τόσα να φτάσει και στα χρόνια το Φεστιβάλ Χορού, υποδεχόμαστε ξανά τη διοργάνωση αυτή του Σωματείου Ελλήνων Χορογράφων και του προέδρου του, Πέτρου Γάλλου. 55 Χορογράφοι, 43 Ομάδες, 4 Θέατρα για έναν ...
Συνέχεια...
Οι έρωτες της Κας Μαγκουάιαρ 17-21 Σεπτεμβρίου στη Θεσσαλονίκη
Ο Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου σε συνεργασία με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος παρουσιάζει το έργο «Οι έρωτες της Κας Μαγκουάιαρ» του Μπράιαν Φρίελ για πέντε παραστάσεις. ¶φθονο γέλιο από την πένα του Ιρλανδού συγγραφέα που με πολλή ευαισθησία και χιούμορ αντιμετωπίζει τα προβλήματα της τρίτης ηλικίας και τη σχέση με ...
Συνέχεια...
Ελληνικό Φεστιβάλ | Ο Άρντεν από το Φέβερσαμ
Ο «Άρντεν από το Φέβερσαμ» είναι από τα λιγότερο παιγμένα και πιο μυστηριώδη έργα της εποχής του. Υπάρχει, μάλιστα, μεγάλη έριδα ως προς την προέλευσή του. Έχει κατά καιρούς αποδοθεί στον Shakespeare - ο ίδιος έπαιξε στην παράσταση-, στον Christofer Marlowe και πρόσφατα στον Thomas Kyd. Το έργο είναι εμπνευσμένο ...
Συνέχεια...
Η Όπερα της Πεντάρας
Αυτό που κάνει την Όπερα της Πεντάρας, από το 1928 που γράφτηκε, ένα από τα σπάνια κοσμήματα του παγκόσμιου ρεπερτορίου, δεν είναι μόνο το καυστικό πνεύμα του Bertolt Brecht, που κατάφερε να φτιάξει με τα πιο απλά υλικά την πιο διαχρονική κοινωνική καταγγελία. Ούτε μόνο τα αθάνατα τραγούδια του Kurt ...
Συνέχεια...
Off-Off 2. 2η εβδομάδα
08/06 - 09/06 Το αυγό | ZYWY Ένα κείμενο. Δύο κλόουν.Φόβος. Αναμονή. Απογοήτευση. Γιατί;Για το καινούργιο. Για το άγνωστο. Για την αβεβαιότητα. Πώς; Σαν το αυγό! Βραστό, τηγανητό, μελάτο, ομελέτα, στραπατσάδα..Πολλοί τρόποι για να φας ένα αυγό.Πολλοί τρόποι για να δώσεις ζωή σ' ένα κείμενο.Δύο κλόουν προσπαθούν να αφηγηθούν μια ...
Συνέχεια...
Ηλέκτρα από τις Μορφές Έκφρασης
Μπορεί να πέρασαν δέκα χρόνια από την πρώτη φορά που ο καλλιτεχνικός οργανισμός Μορφές Έκφρασης και ο σκηνοθέτης Θωμάς Κινδύνης παρουσίασαν για πρώτη φορά τη δική τους εκδοχή της Ηλέκτρας του Σοφοκλή αλλά η παράσταση έχει "γραφτεί" στη μνήμη του θεατρόφιλου κοινού που με πολλή χαρά την υποδέχεται και πάλι ...
Συνέχεια...
Ο Κουλοχέρης του Σποκέιν στο Θέατρο Αργώ
Ποιο κουλό σενάριο θα μπορούσε να οδηγήσει μια trailer trash ξανθιά και τον μελαψό γκόμενο της να βρεθούν αλυσοδεμένοι στο καλοριφέρ σε ένα φτηνό δωμάτιο μοτέλ...με ένα μπιτόνι βενζίνη έτοιμο να εκραγεί και μερικές ντουζίνες κομμένα χέρια σπαρμένα γύρω τους στο πάτωμα; Ο Ιρλανδός Martin McDonagh (In Bruges, Pillowman) ξαναχτυπά με ...
Συνέχεια...
The New Electric Ballroom
Ένας ολοκληρωτικός εγκλεισμός οδηγεί στη νεύρωση τριών γυναικών. Το παρελθόν, μάρτυρας και σύντροφος της κοινή τους ζωής, συμβιβάζεται μυστικά και σκορπά τον τρόμο. Η πλήρης απόδειξη τελικά, πώς αυτά που προσπαθείς να αποφύγεις στη ζωή, μοιραία τα βρίσκεις πάντα μπροστά σου. Πρόκειται για ένα συναρπαστικό κείμενο, με αρκετές δυσκολίες και ...
Συνέχεια...
O Θείος Βάνιας από την ομάδα Grasshoper
Παρατηρήσατε πως τώρα τελευταία η συνήθεια οι ηθοποιοί να αναλαμβάνουν το ρόλο του σκηνοθέτη έχει αντιστραφεί; Όλο και περισσότεροι σκηνοθέτες ανεβαίνουν πια στη σκηνή και υποδύονται το ρόλο του ηθοποιού (και εν συνεχεία το ρόλο τους βεβαίως). Και όταν ο σκηνοθέτης για τον οποίο μιλάμε αυτή τη φορά είναι ο ...
Συνέχεια...
Η θεατρική ζωή του Bios
Το Bios συμπληρώνει φέτος τα δέκα του χρόνια και το γιορτάζει με μια πολύ ενδιαφέρουσα θεατρική σεζόν. Όταν ξεκίνησε να λειτουργεί αυτό το, μέχρι τότε, παράξενο, μεγάλο κτήριο της Πειραιώς έκανε τη μικρή μας πρωτεύουσα να μοσχοβολήσει Βερολίνο. Ήταν δέκα χρόνια πριν όταν το bar λειτουργούσε ακόμα στο ισόγειο και από ...
Συνέχεια...
O Μικρός Έγιολφ – Φεστιβάλ Αθηνών
Ο τραγικός χαμός ενός μικρού αγοριού είναι το δραματικό επίκεντρο που δημιουργεί κύματα στις ζωές μιας τυπικά δυσλειτουργικής Ιψενικής οικογένειας. Η ομάδα Grasshopper αποδομεί τις σχέσεις ανάμεσα στα μέλη της οικογένειας του «Μικρού Έγιολφ», ενός έργου της τελευταίας περιόδου του Ίψεν, αποκαλύπτοντας τα ζωντανά ανδρείκελα, που στην πραγματικότητα είναι, ικανά μόνο ...
Συνέχεια...
‘Ποτέ μην πας απ’ τις σκάλες’ στο θέατρο
Δέκα Εντολές: περίοδος Δ’
Ηλέκτρα Αυτουργός
Νεκρή Φύση σε Χαντάκι στο Θέατρο Αμόρε
Ιστορίες από το Δάσος της Βιέννης από τον
Miss Julie – Φεστιβάλ Αθηνών
Ελληνικό Φεστιβάλ | Σεμινάριο Βλακείας
Κρίμα Που Είναι Πόρνη από τους Cheek By
Rainbow στο Εθνικό Θέατρο για 20 μόνο παραστάσεις
Εκσκαφή Κενού στο Kinky Kong από τις 28
Οξυγόνο στο Θέατρο Αμόρε
Alvin Ailey X 7
Τρεις αδελφές à Moscou, στη Μόσχα, to Moscow,
Αυτο το Παιδί στο Φουαγιέ του Badminton
The Black Eyed | 25 Απριλίου – 17
Ο Sam Mendes και ο Eathan Hawke κάνουν
Και η Λίμνη παραμένει χωρίς Κύκνους
Ο Σπιούνος Των Βαλκανίων στο Θέατρο Πολιτεία
Γυναίκες στα Πρόθυρα Νευρικής Κρίσης
Έναρξη σήμερα για το 8ο Φεστιβάλ Χορού
Οι έρωτες της Κας Μαγκουάιαρ 17-21 Σεπτεμβρίου στη
Ελληνικό Φεστιβάλ | Ο Άρντεν από το Φέβερσαμ
Η Όπερα της Πεντάρας
Off-Off 2. 2η εβδομάδα
Ηλέκτρα από τις Μορφές Έκφρασης
Ο Κουλοχέρης του Σποκέιν στο Θέατρο Αργώ
The New Electric Ballroom
O Θείος Βάνιας από την ομάδα Grasshoper
Η θεατρική ζωή του Bios
O Μικρός Έγιολφ – Φεστιβάλ Αθηνών