Ο τραγικός χαμός ενός μικρού αγοριού είναι το δραματικό επίκεντρο που δημιουργεί κύματα στις ζωές μιας τυπικά δυσλειτουργικής Ιψενικής οικογένειας.

Η ομάδα Grasshopper αποδομεί τις σχέσεις ανάμεσα στα μέλη της οικογένειας του «Μικρού Έγιολφ», ενός έργου της τελευταίας περιόδου του Ίψεν, αποκαλύπτοντας τα ζωντανά ανδρείκελα, που στην πραγματικότητα είναι, ικανά μόνο να αντιδρούν μηχανιστικά σε ερεθίσματα.

Όλοι τους βρίσκονται  εγκλωβισμένοι μέσα σε μια σκηνή-φάκα, οριοθετημένη μόνο από φως, χτισμένη από τις εμμονές τους και τις προσταγές της περιόδου της οποίας αποτελούν προϊόντα.  Κινούνται μέσα στον χώρο μόνο διαισθητικά, προγραμματισμένοι (υπόδουλοι) στους κώδικες των κοινωνικών συμβάσεων. Έξω , στα  όρια με το σκοτάδι, αρχίζει ο αληθινός κόσμος τον οποίο είναι ανέτοιμοι να αντιμετωπίσουν. Όλοι, εκτός από τον μικρό Έγιολφ, ο οποίος μπορεί ακόμα να βλέπει μέσα από τις συμβάσεις και να παίζει με την άκαμπτη συμπεριφορά των μεγάλων.

Η αναγνώριση, από το κοινό, αυτών των μηχανισμών μέσα από την άκρατη εξωτερίκευση και φυσικοποίηση των πιο ενδόμυχων, καλυμμένων αντιδράσεων, είναι το στοιχείο που μετατρέπει σε κωμικά στοιχεία ακόμα και τις πιο σπαρακτικές στιγμές του δράματος. Φιλτράρονται έτσι, σε εύπεμπτη μορφή για το κοινό και υποφερτή αναισθητοποίηση για τους ίδιους τους χαρακτήρες, οι πιο αποτρόπαιες εκμυστηρεύσεις και ένοχες ανομολόγητες εξαρτήσεις.

 

 

Η εντονότερη δραματική στιγμή του έργου χτυπάει σαν απροειδοποίητη αστραπή, όταν αυτό το φίλτρο ταράζεται στιγμιαία και υποχωρεί στην πιο αβάσταχτη εξέλιξη. Τότε φανερώνεται μια σύντομη ωμή ματιά στον «αληθινό» ρυθμό παράδοσης των διαλόγων και τις ρεαλιστικές αντιδράσεις των πρωταγωνιστών απέναντι στην καταιγίδα συναισθημάτων που τους παρασέρνει.

Χωρίς αυτή τη στιγμή για να  γειώσει ανθρώπινα τα όσα παρατηρεί ο θεατής, η παράσταση θα ήταν άλλη μια (η πιο καλοδουλεμένη που έχουμε δει βέβαια) απόπειρα μοντερνοποίησης με την «μέθοδο/νοοτροπία Λάνθιμου», η οποία άλλοτε πετυχαίνει και άλλες φορές απλά κουράζει.  Οι ηθοποιοί της ομάδας (συμπεριλαμβανομένου του απίστευτα ταλαντούχου και φυσικού μικρού Γιάννη Στρατούλια) βρίσκουν την χρυσή τομή ανάμεσα στο κωμικά υπερβολικό καιτο δραματικά αποστασιοποιημένο χωρίς να παραστρατούν εκτός μονοπατιού σε κενές γραφικές μανιέρες. Η προσέγγιση του νεαρού σκηνοθέτη Δημήτρη Καραντζά καταφέρνει να δώσει στην προσέγγιση αυτή σκοπό και ουσία, πέρα από μια (όντως) ψαγμένη εικαστική άποψη.

Μετάφραση: Μαρία Αδάμ
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Καραντζάς
Επιμέλεια Κίνησης: Ζωή Χατζηαντωνίου
Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη
Συνεργασία στη δραματουργία: Κατερίνα Κωνσταντινάκου
Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου
Βοηθοί σκηνοθέτη: Ευδοξία Ανδρουλιδάκη, Κέλλυ Παπαδοπούλου
Σχεδιασμός εικόνας: Μυρτώ Δεληβοριά

Ημέρες και Ώρες παραστάσεων
14-16 & 18-20 Ιουνίου, 21:00

Τιμές εισιτηρίων
20 ευρώ, 10 ευρώ (μειωμένα)

Θέατρο Πόρτα, Μικρή σκηνή
Μεσογείων 59, Αμπελόκηποι
Τηλ: 210 7711333
www.greekfestival.gr

 

8



Διάβασε επίσης...
Γιοι και Κόρες – Φεστιβάλ Αθηνών
Υπάρχει η ιστορία που γράφουν τα βιβλία αλλά υπάρχει και η άλλη, η αληθινή, που απαρτίζεται από μικρότερες προσωπικές ιστορίες.  Οι ηθοποιοί της ομάδας Sforaris πήραν συνέντευξη από παππούδες και γιαγιάδες ζητώντας να μοιραστούν μαζί τους τις σημαντικότερες μνήμες της ζωής τους, προτού γίνουν «γιαγιάδες» και «παππούδες», όταν ήταν και αυτοί ...
Συνέχεια...
Gólgota picnic – Φεστιβάλ Αθηνών
Μια παράσταση Γολγοθάς. Για αρχή να σας πω πως κάθε φορά που τα media αποκαλούν κάποιον "τρομερό παιδί" στα αυτιά μου ηχεί αυτόματα η φράση "τρομακτική μπαρούφα" και, συνήθως, όχι αδίκως. Μια τέτοια περίπτωση είναι και ο Rodrigo García από το Μπουένος Άιρες, ιδρυτής της θεατρικής ομάδας La Carnicería Teatro (θέατρο του χασάπικου). Περίπτωση ...
Συνέχεια...
Δον Κιχώτης – Φεστιβάλ Αθηνών
Ο ευφάνταστος ευπατρίδης Δον Κιχώτης της Μάντσας. Και των Blitz.  O «ευφάνταστος ευπατρίδης Δον Κιχώτης της Μάντσας», του Μιγκέλ ντε Θερβάντες Σααβέδρα, εισέβαλε το περασμένο Σαββατοκύριακο στο κτίριο Δ’ της Πειραιώς, αυτή τη φορά όχι πάνω στον Ροσινάντε, αλλά (υπόθεση) σε κυλιόμενο διάδρομο. Το κτίριο Δ της Πειραιώς 260, λόγω μεγέθους, ...
Συνέχεια...
Η χρονομηχανή Οδυσσεβάχ @ Θέατρο Πόρτα
Μας γυρίζει εκεί κάπου στο 1981, τότε που ξεκίνησε τα ταξίδια του, τότε που τίποτα δεν έμοιαζε ακατόρθωτο και το ταξίδι ήταν τόσο μακρινό όσο του θαρραλέου ήρωα της Ξένιας Καλογεροπούλου. Ρωτήστε όποιον με γνωρίζει προσωπικά και θα σπεύσει να σας εγγυηθεί πως εγώ και το κλάμα σε δημόσιο χώρο σπανίως ...
Συνέχεια...
Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2012
BERLINER ENSEMBLE Robert Wilson / Claous Peymann Δύο πολυσυζητημένες παραστάσεις φέρνει το Berliner Ensemble στο Φεστιβάλ Αθηνών. Ο Κλάους Πάιμαν, διευθυντής του από το 1999, πιστός στη «σχέση αγάπης» του με τον Τόμας Μπέρν- χαρντ, σκηνοθετεί, με πρωταγωνιστή τον Γκερτ Φος, το μονόλογο Einfach Kompliziert (Απλά περίπλοκο), που ο Αυστριακός συγγραφέας είχε ...
Συνέχεια...
erofili synopsis – Φεστιβάλ Αθηνών
Η  Ερωφίλη, οι μάσκες και το τσέλο. Μέσα σε μια ζεστή αίθουσα της Πειραιώς 260 περιμένουμε να ξεκινήσει η Εrofili 3, σε σκηνοθεσία Σίμου Κακάλα και παραγωγή της Εταιρείας Θεάτρου Χώρος. Το διάσημο αυτό έργο της κρητικής λογοτεχνίας, γραμμένο το 1595 από τον Γεώργιο Χορτάτση, έχει όλα τα βασικά στοιχεία μιας ...
Συνέχεια...
Zimmermann & de Perrot, Hans was Heiri – Φεστιβάλ Αθηνών
Έχει ο κόσμος γυρίσματα. Ναι, αυτό είναι όντως ένα τεράστιο, ύψους 8 μέτρων, περιστρεφόμενο, αιωρούμενο σπίτι. Υπομονή, θα φτάσουμε και σε αυτό. Πρώτα ας καλύψουμε τις άγνωστες λέξεις του τίτλου: Ο Martin Zimmermann (χορογράφος) μαζί με τον Dimitri de Perrot (συνθέτη) έρχονται από την Ελβετία και αποτελούν ένα από τα πιο ανατρεπτικά και διεθνώς καταξιωμένα ...
Συνέχεια...
Οιδίπους Τύραννος σε όλη την Ελλάδα
Οι τριτοδεσμίτες (ναι, προδίδω την ηλικία σας, και τη δική μου) θυμάστε πολύ καλά την τραγωδία του Σοφοκλή που στοίχειωνε τα σχολικά μας χρόνια αλλά έχοντας ξεπεράσει την περίοδο εκείνη (και τις Πανελλήνιες) ξέρετε ήδη πολύ καλά τη σημαντικότητα του έργου. Η εταιρία αρτivities και το ΔΗΠΕΘΕ ΒΟΛΟΥ παρουσιάζουν την εξαιρετική ιστορία του ...
Συνέχεια...
Δεσποινίς Τζούλια – Φεστιβάλ Αθηνών
Η παράσταση που ανέτρεψε πολλά από τα θεατρικά δεδομένα της εποχής της δεν έκρυβε καμία ανατροπή στο συγκεκριμένο ανέβασμά της.  Με το έργο Δεσποινίς Τζούλια του Αυγούστου Στρίντμπεργκ σήμανε η εκκίνηση του ελληνικού σκέλους του Φεστιβάλ Αθηνών ενώ παράλληλα με αυτόν τον τρόπο αποτίνεται και φόρος τιμής στον μεγάλο Σουηδό θεατρικό ...
Συνέχεια...
Οιδίπους Τύραννος – Φεστιβάλ Επιδαύρου
Ένας μύθος, τρεις ερμηνευτές και μερικοί αόρατοι βάτραχοι. Αν κοσμοϊστορικά γεγονότα ξεσπούν επειδή μία πεταλούδα τινάζει απλώς τα φτερά της στο Πεκίνο, φανταστείτε τι συμβαίνει όταν ένας βάτραχος ρίχνει ένα σάλτο στο κοίλο της Επιδαύρου. Ο Πόλεμος των άστρων. Τουλάχιστον. Το περασμένο Σάββατο το πολυπληθές (περίπου 6.500) κοινό που έσπευσε στο αρχαίο θέατρο ...
Συνέχεια...
Γιοι και Κόρες – Φεστιβάλ Αθηνών
Gólgota picnic – Φεστιβάλ Αθηνών
Δον Κιχώτης – Φεστιβάλ Αθηνών
Η χρονομηχανή Οδυσσεβάχ @ Θέατρο Πόρτα
Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2012
erofili synopsis – Φεστιβάλ Αθηνών
Zimmermann & de Perrot, Hans was Heiri –
Οιδίπους Τύραννος σε όλη την Ελλάδα
Δεσποινίς Τζούλια – Φεστιβάλ Αθηνών
Οιδίπους Τύραννος – Φεστιβάλ Επιδαύρου