Από το μανιφέστο The Art Of Noises (1913) του ιταλού φουτουριστή Luigi Russolo ως το  Contact, Love, Want, Have (2010) της Ikonika & το Buddha Machine, o Βρετανός δημοσιογράφος Dave Henderson (Sounds, Q, Mojo, κλπ) επιχειρεί  μια αναδρομή στην πορεία της ηλεκτρονικής μουσικής -με την ευρύτερη εννοια του όρου- και την μετεξέλιξη της.

Όσον αφορά το περιεχόμενο, καλύπτονται επαρκώς όλα τα σημαντικά σημεία: τα ακαδημαϊκά πειράματα και η Music Concrete των 50s, οι καινοτομίες και οι πειραματισμοί στα όρια του exploitation των 60s, τα μεγάλα βήματα στα 70s, η γιγάντωση της synth pop και η γέννηση του electro και της house στα 80s, η ambient house, η IDM και το Big Beat στα 90s και πάει λέγοντας ενώ περιλαμβάνονται ακόμα και σημεία στην ιστορία της μουσικής όχι αμιγώς “ηλεκτρονικά” αλλά σημαντικά για την εξέλιξη του του εν λόγω ήχου – π.χ. η γέννηση της dub στην Jamaica, που αντιπροσωπεύεται εδώ από το King Tubby Meets The Rockers Uptown του Augustus Pablo.

Δεν παραλείπονται βέβαια να αναφέρονται εμβόλιμα τόσο οι τεχνολογικές εξελίξεις (αρρηκτα δεμένες όπως είναι προφανές με την ηλεκτρονική μουσική και την πορεια της) αλλά και η κριτική και εμπορική αποδοχή των νέων ήχων και η αφομοίωση τους στην ποπ κουλτούρα. Σίγουρα πάντως μπορεί ο κάθε αναγνώστης να διατυπώσει τις δικές του (μικρές ή μεγάλες) ενστάσεις σε επιμέρους σημεία του περιεχομένου όπως γιατί για το E2-E4 του Manuel Gottsching ο Dave Henderson αναλώνεται σε πέντε τύπικες γραμμες (και χωρίς αναφορά στο ‘Sueno Latino’!) ενώ “ξοδεύει” σελίδες για τους The Prodigy ή γιατί συμπεριλαμβάνει την …La Roux αλλά όχι τον Flying Lotus και πάει λέγοντας.

Το Journey To A Plugged In State Of Mind είναι χωρισμένο σε επτά κεφάλαια (χοντρικά ανα δεκαετία με εξαιρεση τις πρώτες του 20ου αιώνα συμπυκνωμένες ως The Early Years) το καθένα από τα οποία περιλαμβάνει διακριτά mini reviews συνθέσεων, τραγούδιων και άλμπουμ της εποχής που υπήρξαν εμβληματικά και κεφαλαιώδους σημασίας όσον αφορά την μετεξέλιξη του ήχου αλλά και πολύ ενδιαφέρουσες υποπεριπτώσεις και obscurities. Αυτή η φόρμα εξιστόρησης με τα mini reviews βοηθά στο βιβλίο να διαβάζεται “μονορουφι’ (αφού αυτά συνδέονται έξυπνα πολλές φορές μεταξύ τους) αλλά του επιτρέπει να λειτουργεί και ως βιβλίο αναφοράς στο οποίο μπορείς να ανατρέξεις αποσπασματικά για συγκεκριμένες πληροφορίες.

Η γραφή του Henderson είναι απλή και κατανοητή χωρίς ιδιαίτερες μεγαλοστομίες αλλά και χωρίς μεγάλη εμβάθυνση “ακαδημαϊκού” τύπου -επιτρέποντας ετσι την αναγνωση του βιβλίου και από μη “εξειδικευμένο” κοινό. Πάντως ένα μελανό σημείο του βιβλίου είναι η κάπως πρόχειρη διόρθωση που άφησε εδώ και εκεί πράγματα που χτυπάνε πολύ άσχημα στο μάτι (Beatie Boys; Augustos Pablo; Ουφ!) αλλά δεν λειτουργεί ανασταλτατικά, ευτυχώς. Προσωπικά το Journey To A Plugged In State Of Mind μου κράτησε αμείωτο το ενδιαφέρον και θα το συνέστηνα σε κάποιον-α που θα ήθελε έναν απλό οδηγό ηχογραφήσεων ηλεκτρονικής μουσικής ή έναν “τυφλοσούρτη” της εξέλιξης της αλλά το πιο “εξειδικευμένο” κοινό ίσως και να μπορεί να το προσπεράσει άφοβα.

Τίτλος: A Journey To A Plugged In State Of Mind: Electronic Music. A Century Of Experimentation And Explotation
Συγγραφέας: Dave Henderson
Γλώσσα: Αγγλικά
Εκδότης: Cherry Red Books, 2010
Σελίδες: 371
Link

Διάβασε επίσης...
Laurie Anderson @ Θέατρο Badminton
Αν δεν υπήρχε η Pauline Oliveros, θα μιλάγαμε με βεβαιότητα για το θηλυκό αντίστοιχο του John Cage. Αν η Carolyn Cassady δεν ήταν κολλητή του Kerouac και του Ginsberg, ίσως η Laurie αξίωνε ως απόλυτη beat περσόνα της Αμερικάνικης αλτερνατίβας. Η Laurie Anderson ανήκει σ' εκείνη την κατηγορία καλλιτεχνών που τα ...
Συνέχεια...
Laurie Anderson @ Θέατρο Badminton