Ο Θωμάς Κινδύνης και οι Μορφές Έκφρασης επιστρέφουν δέκα χρόνια μετά με την Ηλέκτρα του Σοφοκλή, μια παράσταση που έχει γραφτεί στη μνήμη του θεατρόφιλου κοινού. Διαβάστε τη συνέντευξη του σκηνοθέτη εν αναμονή της νέας άφιξης της επιτυχημένης παράστασης.

Για ποιους λόγους επιλέξατε την ΗΛΕΚΤΡΑ του Σοφοκλή;

Η Ηλέκτρα είναι από τα πιο όψιμα έργα του Σοφοκλή, γραμμένο σε μια εποχή ανακατατάξεων και φθοράς, όταν ο Πελοποννησιακός πόλεμος έχει τελειώσει βρίσκοντας την Αθηναϊκή ηγεμονία λαβωμένη, μετά την ήττα της από τους Σπαρτιάτες. Σε εποχές σκοτεινές και δύσκολες, η Ηλέκτρα παραμένει σταθερή στην ηθική πορεία που έχει επιλέξει, δε λυγίζει, δεν υποκύπτει και δεν παραδίδεται. Καταφέρνει τελικά να ξαναφέρει το Φως και να αλλάξει, όχι μόνο τη δική της ζωή, αλλά και την ζωή όλων των Μυκηναίων.

Πιστεύετε ότι τα μηνύματα της τραγωδίας αυτής μπορούν να «ταρακουνήσουν» το σύγχρονο Έλληνα;

Η Ηλέκτρα αποτελεί σύμβολο για κάθε Έλληνα και Ελληνίδα. Η Ηλέκτρα διατηρεί την ελπίδα ζωντανή, αποτελεί έναν φάρο φωτός μέσα σ’ έναν κόσμο ταραγμένο. Η Ηλέκτρα βιώνει την έννοια της δικαιοσύνης και της ηθικής με όλη της την ύπαρξη και δεν πουλιέται σε κανέναν. Αποτελεί μια ηρωίδα-υπόδειγμα για τον καθένα μας, και ιδιαίτερα για τους νέους που διαμορφώνουν τώρα τη σκέψη τους και την πορεία που θα χαράξουν στη ζωή.

Το μήνυμα της Ηλέκτρας θέλουμε να ακουστεί σε όλον τον κόσμο. Θέλουμε οι Έλληνες  να έρθουν κοντά στον δικό τους πολιτισμό αλλά και στην αισθητική και τις αξίες που έκαναν τον Έλληνα, από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, να προοδεύσει και να προχωρήσει κάτω από δύσκολες συνθήκες και αδιέξοδες καταστάσεις. Είναι, φυσικά, χρέος μας να αναδείξουμε και να προβάλουμε αυτή την αλήθεια  σε όλους τους λαούς, ενάντια στην θολερή εικόνα που προσπαθούν μετά μανίας να δημιουργήσουν τα μέσα μαζικής ενημέρωσης σε όλο τον κόσμο. Ας αντισταθούμε σε αυτό με πολιτισμό και αισθητική, χωρίς υπερβολές και πράξεις ακραίες που δεν τιμούν τον λαό μας.

Η σκηνοθετική σας προσέγγιση μπορεί να χαρακτηριστεί ως κλασική και ιδιαίτερη; 

Ναι, η σκηνοθετική προσέγγιση είναι κλασική γιατί πιστεύουμε ότι μόνο με αυτό τον τρόπο μπορεί να ανέβει μια αρχαία ελληνική τραγωδία και να αγγίξει τον απλό κόσμο και τον αγνό άνθρωπο. Όπως σε κάθε πολιτισμό, έτσι και στον ελληνικό, θα πρέπει να διατηρηθεί η κλασική σκηνοθετική προσέγγιση του αρχαίου δράματος, διατηρώντας, βέβαια, και αναδεικνύοντας τα στοιχεία που τη φέρνουν πιο κοντά στη σύγχρονη πραγματικότητα.

Σκοπός αυτής της στρατηγικής είναι ο καθένας από εμάς να έρθει σε επαφή με την πολιτιστική του κληρονομιά, την αισθητική, το ήθος και τις αξίες που διατήρησαν ζωντανό το πνεύμα του λαού, από την αρχαιότητα μέχρι και σήμερα.

Η σκηνοθεσία σας βασίζεται στη μέθοδο του Δ. Ροντήρη. Πείτε μας λίγα λόγια για τη σχέση σας με το μεγάλο δάσκαλο και για τη μέθοδο του.

Υπήρξα μαθητής και βοηθός του Δ. Ροντήρη για 11 ολόκληρα χρόνια. Στηρίχθηκα στη διδασκαλία και τη σκηνοθετική σημειογραφία του Δημήτρη Ροντήρη, αποφεύγοντας τη δουλική μίμηση. Μοναδική μου πρόθεση, μέσα από τη δουλειά αυτή, είναι να μπορέσω να αγγίξω τις συναισθηματικές χορδές των απλών θεατών. Χρησιμοποίησα την ομαδική απαγγελία του χορού, παράδοση καθαρά ελληνική, που προκύπτει αβίαστα αν κανείς ανατρέξει στην έκφραση της ελληνικής ψυχής, στη θρησκευτική υμνωδία, τα δημοτικά τραγούδια και τους χορούς. Η παράσταση αυτή θα ανέβει ως ένα δείγμα μιας πιο σύγχρονης διδασκαλίας του Ροντήρη, βασισμένη όμως, απόλυτα στις αρχές του, τον καθάριο και μουσικό λόγο, το ρυθμό, την αισθητή παρουσία του χορού και τις ομοιόμορφες, εναρμονισμένες κινήσεις του. Όλα αυτά τα στοιχεία αποτελούν στοιχεία της ελληνικής παράδοσης.

Ως μαθητής εμπνευσμένων δασκάλων, όπως ο Δημήτρης Ροντήρης, που σεβάστηκε και ακολούθησε αυτά τα γνωστικά «μονοπάτια», καταθέτω την προσωπική μου προσπάθεια, με βασικό μου μέλημα ν’ ακουστεί στη Γρυπάρεια μετάφραση – που σέβεται την Ελληνική γλώσσα και την παράδοση- ο Σοφόκλειος Λόγος.

Είναι αλήθεια ότι οι πρόβες στηρίζονται κυρίως στην εκπαίδευση της ομάδας;

Ναι. Σκοπός είναι τα μέλη της ομάδας να εκπαιδευτούν πάνω σε βασικά θέματα τεχνικής, να αποκτήσουν μεγάλη κατανόηση για την αρχαία ελληνική τραγωδία και τη μέθοδο που ακολουθούμε, να βρουν την αλήθεια και τη γνώση μέσα από την εκπαίδευση όχι μόνο για την τραγωδία και την τέχνη, αλλά και για την ίδια τη ζωή.  Κι έτσι το τελικό αποτέλεσμα της παράστασης μπορεί να βγει ακολουθώντας μια μέθοδο και μια φόρμα, αλλά απόλυτα διαμορφωμένο από την αλήθεια του καθενός.

Η παράσταση αυτή είναι μια παραγωγή της ομάδας σας ΜΟΡΦΕΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ. Πότε ιδρύθηκε αυτή η ομάδα και τι στόχο έχει; 

Οι ΜΟΡΦΕΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ιδρύθηκαν το 1993. Έχοντας ως κέντρο την τέχνη του Θεάτρου, της Μουσικής και της Κίνησης , οι ΜΟΡΦΕΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ αναζητούν και προτείνουν μια πιο αισθητική και πλούσια προσέγγιση της ζωής.

Από την στιγμή της δημιουργίας τους μέχρι σήμερα, διατηρούν μία αδιάκοπη και ακούραστη παρουσία στον χώρο της Τέχνης και του Πολιτισμού, ανεβάζοντας θεατρικές και μουσικές παραστάσεις, οργανώνοντας δρώμενα αλλά και εκπαιδευτικά προγράμματα.

Προσεγγίζουν κατά τα πρότυπα της Αρχαίας Ελληνικής Τραγωδίας τις Τέχνες της Κίνησης, του  Λόγου και του Ρυθμού, ως αλληλένδετες εκφράσεις κάθε ανθρώπινης δημιουργίας προκειμένου να μπορέσουμε να ανακαλύψουμε, να εκφράσουμε και να επικοινωνήσουμε, σε μια πιο ευρεία κλίμακα, με τον εαυτό μας και τους άλλους.

Στο παρελθόν έχετε ανεβάσει πάλι την ΗΛΕΚΤΡΑ αλλά και την Ιφιγένεια εν Αυλίδι, ενώ έχετε πραγματοποιήσει και εκπαιδευτικούς σεμιναριακούς κύκλους πάνω στην αρχαία ελληνική τραγωδία.  Να υποθέσουμε ότι θα συνεχίσετε τη δράση σας γύρω από το αρχαίο δράμα;

Το αρχαίο δράμα αποτελεί μια σπουδαία πηγή γνώσης και αισθητικής . για αυτό και πάντοτε μελετούσα και ερευνούσα διάφορες πτυχές της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας και θα συνεχίσω να το κάνω με μοναδική μου πρόθεση να μεταλαμπαδεύσω την αξία της σε νέους καλλιτέχνες που θέλουν να ασχοληθούν με τα ιερά αυτά κείμενα. Και φυσικά απώτερος σκοπός είναι να χρησιμοποιήσω αυτό το είδος ως μέσο για την πνευματική ανάταση των καλλιτεχνών αλλά και των θεατών. Άλλωστε αυτός είναι και ο στόχος της τέχνης.

 Τι οραματίζεστε για το μέλλον ;Μια κοινωνία απαλλαγμένη από το φόβο, γεμάτη όνειρα και ενέργεια για δράση και παραγωγή. Πρέπει να κατανοήσουμε τη δύναμη που έχουμε μέσα μας και να την διοχετεύσουμε στη δημιουργία. Μόνο έτσι μπορεί να υπάρξει ελπίδα.Γιατί θα λέγατε σε κάποιον να έρθει να δει αυτήν την παράσταση;Η παράσταση βασίζεται στην ποιητικότητα και μουσικότητα του λόγου ενώ υπάρχει και πρωτότυπη ζωντανή μουσική που παραπέμπει στην αρχαία Ελλάδα. . Είναι μια παράσταση που καταθέτει την απλότητα της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας και αναδεικνύει την ουσία της και τη μεγαλοπρέπεια της. Στόχος  μας είναι οι θεατές να απολαύσουν μια παράσταση αρχαίας ελληνικής τραγωδίας βασισμένη σε κλασικές δομές  ώστε να γνωρίσουν μια ακόμα πτυχή του ελληνικού πολιτισμού. Ο Κυριότερος όμως στόχος είναι να περάσουμε το μήνυμα της τραγωδίας «Ηλέκτρα»  που δεν είναι άλλος από την αποκατάσταση της δημοκρατίας και της δικαιοσύνης .

Info: Η Ηλέκτρα κάνει πρεμιέρα στις 9 Ιουλίου στο Κηποθέατρο Παπάγου και έπειτα περιοδεία σε διάφορα μέρη της Ελλάδος ενώ παρουσιάζεται, επίσης, και στο Διεθνές Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος στην Κύπρο.

Διάβασε επίσης...
Ηλέκτρα από τις Μορφές Έκφρασης
Μπορεί να πέρασαν δέκα χρόνια από την πρώτη φορά που ο καλλιτεχνικός οργανισμός Μορφές Έκφρασης και ο σκηνοθέτης Θωμάς Κινδύνης παρουσίασαν για πρώτη φορά τη δική τους εκδοχή της Ηλέκτρας του Σοφοκλή αλλά η παράσταση έχει "γραφτεί" στη μνήμη του θεατρόφιλου κοινού που με πολλή χαρά την υποδέχεται και πάλι ...
Συνέχεια...
Οιδίπους Τύραννος σε όλη την Ελλάδα
Οι τριτοδεσμίτες (ναι, προδίδω την ηλικία σας, και τη δική μου) θυμάστε πολύ καλά την τραγωδία του Σοφοκλή που στοίχειωνε τα σχολικά μας χρόνια αλλά έχοντας ξεπεράσει την περίοδο εκείνη (και τις Πανελλήνιες) ξέρετε ήδη πολύ καλά τη σημαντικότητα του έργου. Η εταιρία αρτivities και το ΔΗΠΕΘΕ ΒΟΛΟΥ παρουσιάζουν την εξαιρετική ιστορία του ...
Συνέχεια...
Οιδίπους Τύραννος – Φεστιβάλ Επιδαύρου
Ένας μύθος, τρεις ερμηνευτές και μερικοί αόρατοι βάτραχοι. Αν κοσμοϊστορικά γεγονότα ξεσπούν επειδή μία πεταλούδα τινάζει απλώς τα φτερά της στο Πεκίνο, φανταστείτε τι συμβαίνει όταν ένας βάτραχος ρίχνει ένα σάλτο στο κοίλο της Επιδαύρου. Ο Πόλεμος των άστρων. Τουλάχιστον. Το περασμένο Σάββατο το πολυπληθές (περίπου 6.500) κοινό που έσπευσε στο αρχαίο θέατρο ...
Συνέχεια...
Ηλέκτρα από τις Μορφές Έκφρασης
Οιδίπους Τύραννος σε όλη την Ελλάδα
Οιδίπους Τύραννος – Φεστιβάλ Επιδαύρου