BERLINER ENSEMBLE
Robert Wilson / Claous Peymann
Δύο πολυσυζητημένες παραστάσεις φέρνει το Berliner Ensemble στο Φεστιβάλ Αθηνών. Ο Κλάους Πάιμαν, διευθυντής του από το 1999, πιστός στη «σχέση αγάπης» του με τον Τόμας Μπέρν- χαρντ, σκηνοθετεί, με πρωταγωνιστή τον Γκερτ Φος, το μονόλογο Einfach Kompliziert (Απλά περίπλοκο), που ο Αυστριακός συγγραφέας είχε προσφέρει στον θρυλικό ηθοποιό Μινέττι. Ένας ηλικιωμένος θεατρίνος, κλεισμένος στο σπίτι του, θυμάται με πίκρα το παρελθόν, τότε που έπαιζε τον Ριχάρδο τον Γ ́, ρόλο που θεωρούσε πεπρωμένο του. Ο Mπομπ Ουίλσον, σε μια ακόμα συνεργασία με το θέατρο του Μπρεχτ, έπεισε τον Ρούφους Γουέινραϊτ να γράψει πρώτη φορά μουσική για παράσταση και ανέβασε στη σκηνή 24 από τα 154 ερωτικά Σονέτα του Σαίξπηρ σε μια άκρως στυλιζαρισμένη, σουρεαλιστική, ονειρική εκδοχή, όπου τα φύλα μπλέκονται και τον βάρδο ενσαρκώνει η 86χρονη μεγάλη κυρία του γερμανικού θεάτρου Ίνγκε Κέλλερ.

ΒΑΣΙΛΙΚΟ ΔΡΑΜΑΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΟΚΧΟΛΜΗΣ
Μats Ek
Ένας κορυφαίος χορογράφος, ο Ματς Εκ, ανέλαβε να σκηνοθετήσει στο Βασιλικό Δραματικό Θέατρο της Στοκχόλμης, εκατό χρόνια μετά το θάνατο του Στρίντμπεργκ, τη Σονάτα των φαντασμάτων, το πιο παρεξηγημένο, παράδοξο και γι’ αυτό τόσο κοντά στις θεατρικές αναζητήσεις της εποχής μας έργο του.

PROPELLER THEATRE COMPANY
Edward Hall
Το βρετανικό θέατρο εκπροσωπείται από την ενέργεια, την τόλμη και τη φαντασία του 35χρονου Έντουαρντ Χωλ, γιου του μεγάλου Πήτερ. Ο εικονοκλαστικός Ερρίκος E ́, τον οποίο ανέβασε με την αυστηρά ανδρική σαιξπηρική του ομάδα Propeller, είναι ήδη παγκόσμια επιτυχία.

Rodrigo García
Με προστασία αστυνομικών δυνάμεων και διαδηλώσεις ακροδεξιών και θρησκευτικών οργανώσεων, παίχτηκε στη Γαλλία το τολμηρό Golgota Picnic του 48χρονου Ροντρίγκο Γκαρσία. Γνώριμος του Φεστιβάλ, ο Αργεντινός καλλιτέχνης, που ζει στη Μαδρίτη, επιτίθεται με την trash αι- σθητική του στην καθολική εκπαίδευση, που γεννά στα παιδιά το φόβο της κόλασης.

Διακεκριμένοι και νέοι ταλαντούχοι Έλληνες σκηνοθέτες θα δώσουν το παρόν στις εκδηλώσεις του Φεστιβάλ Αθηνών 2012.
Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός, μετά την απήχηση της περφόρμανς Πεθαίνω σαν χώρα στην Πειραιώς 260 και στο εξωτερικό, επανέρχεται με ένα ακόμη κείμενο του Δημήτρη Δημητριάδη, το Insenso, εμπνευσμένο από το Senso του Λουκίνο Βισκόντι: «Είμαι η κόμισσα Λίβια Σερπιέρι. Κατέδωσα τον εραστή μου υπαξιωματικό Φραντς Μάλερ για λιποταξία απ’ τον αυστριακό στρατό»… Τον μονόλογο-ποταμό πάνω στο θέμα της διπλής προδοσίας ερμηνεύουν αξιόλογες Ελληνίδες ηθοποιοί, με μια Ιταλίδα συνάδελφό τους ανάμεσά τους.

Ο ρηξικέλευθος Δημήτρης Λιγνάδης σκηνοθετεί τη Δεσποινίδα Τζούλια, με τη Στεφανία Γουλιώτη στον θρυλικό ομώνυμο ρόλο. Ο ίδιος παίζει τον Ζαν. Έχουμε κάθε λόγο να περιμένουμε τη νέα προσέγγιση της σαρκοβόρας στριντμπερικής σχέσης, που αποτελεί συμβολή του Φεστιβάλ Αθηνών στο έτος Αύγουστος Στρίνμπεργκ.

Δύο σημαντικοί ηθοποιοί συνεργάζονται με ένα νέο σκηνοθέτη στις Καρέκλες του Ιονέσκο: η Όλια Λαζαρίδου και ο Δημήτρης Καταλειφός ερμηνεύουν το περίφημο έργο του παραλόγου σε σκηνοθεσία Ευριπίδη Λασκαρίδη.

Αθανάσιος Διάκος. Η επιστροφή: Η ηθοποιός Λένα Κιτσοπούλου, που πρόσφατα έχει εντυπωσιάσει με την προσωπική γραφή της, παρουσιάζει και σκηνοθετεί το νέο έργο της, με βασικό συνεργάτη της τον ηθοποιό Νίκο Καραθάνο.

Η Ομάδα Blitz, που πρόσφατα παρουσίασε δουλειά της στο Βερολίνο με ιδιαίτερη επιτυχία, υπόσχεται μια performance-έκπληξη.

Την Ερωφίλη (αρ.3) προτείνει η ομάδα Χώρος του Σίμου Κακάλα, που με αφοσίωση αναζωογονεί τη σχέση με την παράδοση.

Ο Δημήτρης Κουρτάκης με την παράσταση Αμόκ (Ορέστης) προσεγγίζει το καυτό θέμα της εφηβικής εγκληματικότητας, συνδέοντας το αμόκ της βίας που καταλαμβάνει τους Ατρείδες στον Ορέστη του Ευριπίδη, με το αμόκ δύο έφηβων δολοφόνων στο Columbine High School.

Γιοί και κόρες, μια παράσταση για την αναζήτηση της ευτυχίας, βασισμένη σε συνεντεύξεις ηλικιωμένων ανεβάζει αυτή τη φορά ο Γιάννης Καλαβριανός.

Βόιτσεκ. Το κορυφαίο έργο του Μπίχνερ ενώνει Έλληνες και Γερμανούς καλλιτέχνες σε ένα εν- διαφέρον πείραμα. Σκηνοθετεί η Έλλη Παπακωνσταντίνου. Συμμετέχει ο Αργύρης Ξάφης.
Δύο ακόμη νέοι σκηνοθέτες που έχουν δημιουργήσει υποσχέσεις με τα πρώτα δείγματα δουλειάς τους, καλούνται για πρώτη φορά στο Φεστιβάλ Αθηνών:

Ο Δημήτρης Καρατζάς σκηνοθετεί με τη νεανική ομάδα του τον Μικρό Έγιολφ του Ίψεν.
Η Σύλβια Λιούλιου προτείνει τον Λάμπρο του Διονύσιου Σολωμού.
Την εγκατάσταση Μουσείο Ανθρώπινης Συμπεριφοράς παρουσιάζει το Θέατρο Σημείο του Νίκου Διαμαντή στο Μουσείο Μπενάκη.

Επίδαυρος
Μια κορυφαία τραγωδία του Σοφοκλή (Οιδίπους Τύραννος – σκην. Γκραουζίνις), μια παράσταση βασισμένη στη μορφή της Ηλέκτρας μέσα από το έργο των τριών τραγικών (Θ.Ο.Κ., Ηλέκτρες – σκην. Χανάν Σνιρ), και τέσσερις παραστάσεις που δοκιμάζουν να μεταφέρουν στους χαλεπούς καιρούς μας την αριστοφανική σάτιρα (Εθνικό Θέατρο, Νεφέλες – σκην. Μαστοράκης / Κ.Θ.Β.Ε, Ιππείς – σκην. Φασουλής / ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κρήτης, Όρνιθες – σκην. Κακλέας / Θέατρο του Νέου Κόσμου, Εκκλησιάζουσες – σκην. Θεοδωρόπουλος) θα μοιραστούν την ορχήστρα της Επιδαύρου με μια σαιξπηρική τραγωδία, τον Ερρίκο Ε ́, σε σκηνοθεσία Έντουαρντ Χωλ και τον Αμφιτρύωνα του Μολιέρου που υπογράφει ο Λευτέρης Βογιατζής (Εθνικό Θέατρο).

Μικρή Επίδαυρος
Νεανικό αεράκι φυσάει φέτος στη Μικρή Επίδαυρο. Ο Δημήτρης Μπίτος προσεγγίζει την Αντιγόνη του Σοφοκλή με έναν θίασο που επιφυλάσσει εκπλήξεις· συμμετέχει ο Ψαραντώνης. Ο Ανέστης Αζάς και ο Πρόδρομος Τσινικόρης επανέρχονται με μια παράσταση ντοκουμέντο, μετά την επι- τυχημένη περσινή πρότασή τους στην ταράτσα του ΟΣΕ. Στη μικρή Επίδαυρο αυτή τη φορά προτείνουν ένα θέαμα βασισμένο στον θεσμό των Επιδαυρίων και στον τόπο που τον φιλοξενεί.

ΚΛΑΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ

Οι άξονες του φετινού προγραμματισμού στηρίζονται αφενός στις συμμετοχές εγχώριων κρατιkών θεσμών και αφετέρου στην παρουσία Ελλήνων καλλιτεχνών που διαπρέπουν στο εξωτερικό.

Όπερα

Όσον αφορά στην όπερα, που είναι το πιο πολυδάπανο από τα σκηνικά θεάματα, έχει ήδη οριστικοποιηθεί η παρουσίαση δύο παραγωγών που διαθέτουν ενδιαφέρον, καθεμία για διαφορετικούς λόγους.
Την αυλαία του Ηρωδείου σηκώνει η Εθνική Λυρική Σκηνή με τη δημοφιλή όπερα του Βέρντι Il trovatore – Ο τροβαδούρος, έργο που έχει να παρουσιαστεί στο Φεστιβάλ Αθηνών ακριβώς τριάντα χρόνια.

Πιάνοντας το νήμα από την περσινή επιτυχία της Κόρης της καταιγίδος, παρουσιάζουμε μία ακόμη οπερέτα του Θεόφραστου Σακελλαρίδη, τον δημοφιλή Βαφτιστικό. Διευθύνει ο Γιώργος Πέτρου και συμπράττει η Καμεράτα.

Ο Χαράλαμπος Γωγιός επανέρχεται με την ήδη διάσημη δημιουργία του Yasou Aida. Πρόκειται για την επιτυχημένη συμπαραγωγή της Όπερας Νόικελνερ με το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλο- νίκης, με χρηματοδότηση του ΥΠ.ΠΟ.Τ., που έκανε πρεμιέρα στο Βερολίνο, στις 21/1/2012, αποσπώντας εγκωμιαστικά σχόλια από τον γερμανικό Τύπο. Είναι μια διασκευή της όπερας Αΐντα του Βέρντι, σε επίκαιρη πολιτική παραβολή, που καυτηριάζει με δριμύτητα και ανελέητο χιούμορ τις τρέχουσες σχέσεις Ελλάδας, Γερμανίας και Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Μια παραγωγή που περιοδεύει την Ευρώπη κάνει στάση και στην Αθήνα. Η Βένις Μπαρόκ Όρκεστρα (Venice Baroque Orchestra) υπό τον Μάρκελλο Χρυσικόπουλο διηγείται την ιστορία της Ολυμπιάδας, όπως την έγραψε ο Μεταστάζιο και τη μελοποίησαν έξι διαφορετικοί συνθέτες. Μια ιστορία απαγορευμένου έρωτα με φόντο τους Ολυμπιακούς αγώνες στην αρχαία Ελλάδα.

Συμφωνικά σύνολα

Ιδιαίτερο βάρος αποκτά φέτος η συμμετοχή των Κρατικών ορχηστρών της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών θα δώσει δύο συναυλίες, από τις οποίες στη μία θα συμμετάσχει ως σολίστ ο βιολιστής Λεωνίδας Καβάκος, υπό τη διεύθυνση του καλλιτεχνικού διευθυντή του συνόλου, Βασίλη Χριστόπουλου, ενώ μία συναυλία θα δώσει και η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης.

Ακόμα, το ρωσικό σύνολο Musica Aeterna,υπό τον Θεόδωρο Κουρεντζή, θα δώσει συναυλία με έργα Ρώσων συνθετών και παράλληλα θα συνοδεύσει ζωντανά τα Μπαλέτα της πόλης Περμ που παρουσιάζουν δύο διάσημα, ιδιαίτερα απαιτητικά από μουσική άποψη χοροδράματα, σε μουσική Στραβίνσκι: τους Γάμους (σε χορογραφία Γίρζι Κύλιαν) και τον Πετρούσκα.

Μετακλήσεις
Ένας ακόμη Έλληνας αρχιμουσικός με ευρωπαϊκή σταδιοδρομία, ο Στέφανος Τσιαλής, θα εμφανιστεί στο Φεστιβάλ Αθηνών, ενισχύοντας την προσήλωση του Φεστιβάλ να παρουσιάσει διαπρέποντες εκτός συνόρων Έλληνες μουσικούς στο ευρύτερο κοινό. Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσεται και η μετάκληση των εξαιρετικών σολίστ πιάνου Στέφανου Θωμόπουλου και Βασίλη Βαρβαρέσου, καθώς και του πολυβραβευμένου νέου κλαρινετίστα Διονύση Γραμμένου.

Σύγχρονη μουσική

Το Φεστιβάλ Αθηνών εμμένει και στην περιπέτεια της συνάντησης με τη σύγχρονη μουσική. Φέτος ένας κύκλος εκδηλώσεων είναι αφιερωμένος στα 100 χρόνια από τη γέννηση του Αμερικανού John Cage (1912-1992), με μουσικές εκδηλώσεις αλλά και βιντεοπροβολές που παρουσιάζουν τη μακρά πνευματική και καλλιτεχνική συμπορεία του πατριάρχη της μεταπολεμικής avant-garde με τον, επίσης Αμερικανό, χορογράφο και διά βίου σύντροφό του Μερς Κάννινγκχαμ.

Ντοκιμαντέρ

Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων της κλασικής μουσικής ας εντάξουμε και την επαναπροβολή του ντοκιμαντέρ του Γιώργου Σκεύα για τον μεγάλο Έλληνα μαέστρο Δημήτρη Μητρόπουλο.
Τα Γυμνά χέρια διατρέχουν τα χρόνια που έζησε ο καλλιτέχνης στις Ηνωμένες Πολιτείες (1938- 1960), ως μουσικός διευθυντής της Συμφωνικής Ορχήστρας της Μιννεάπολης και της Φιλαρμονικής της Νέας Υόρκης, διευθύνοντας πάντα τις ορχήστρες του χωρίς μπαγκέτα, με γυμνά χέρια. Με τον Λευτέρη Βογιατζή.

ΧΟΡΟΣ

Sasha Waltz – Continu
Η διάσημη Βερολινέζα χορογράφος μετά το Körper, από την τριλογία της για το σώμα, με το οποίο μας συστήθηκε για πρώτη φορά το 2006, επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με μια χορογραφία τελετουργικού χαρακτήρα που διαπραγματεύεται την αντίθεση ανάμεσα στην πρωτογενή ενστικτώδη συγκίνηση και την πνευματικότητα, συσχετίζοντας άτομο και ομάδα. Σημαντικό ρόλο διαδραματίζει η μουσική των Έντγκαρ Βαρέζε και Ιάννη Ξενάκη.

Alain Buffard – Tout va bien
Ο Αλαίν Μπυφάρ πέρασε από το Φεστιβάλ ως χορογράφος με το (Not) a Love Song το 2008, αλλά και ως περφόρμερ στην αναβίωση του Parades & Changes της Άννα Χάλπριν. Χωρίς παραχωρήσεις ως προς την κυρίαρχη αισθητική και τα χρηστά ήθη, υπονομεύει και πάλι τους κώδικες και καλεί σε ανυπακοή. Βασικό του μέλημα η χειραφέτηση και η αντίδραση σε ποικίλες μορφές καταστολής.

Ali Thabet, Hèdi Thabet – Rayahzone
Οι αδελφοί Ταμπέτ από την Τυνησία, καλλιτέχνες του χορού, του τσίρκου, του θεάτρου, συνυπογράφουν σύλληψη και χορογραφία σ’ ένα μοναδικό ταξίδι (Rayah σημαίνει ταξίδι)-κατάδυση στη μουσική σούφι, με πρωταγωνιστές τα σώματα, τη φωνή και το ρυθμό των κρουστών σε κι- νήσεις άλλοτε ρευστές και άλλοτε βίαιες.

Julie Nioche – Nos solitudes
Στο σταυροδρόμι διαφορετικών αναζητήσεων ως χορογράφος η Ζιλί Νιός, μας συστήνεται για πρώτη φορά με το έργο Οι μοναξιές μας, αιωρούμενη πάνω από τη σκηνή με τη βοήθεια ενός μηχανισμού. Τίποτε μαγικό ή θεαματικό δεν προδιαθέτει σε αυτό το ταξίδι απουσία βαρύτητας: βλέπεις ένα σώμα σε αναζήτηση ισορροπίας, σαν ένα παιδί που μόλις μαθαίνει να περπατάει.

Μπαλέτα Θεάτρου Μαριίνσκυ – Δον Κιχώτης
Ο Δον Κιχώτης αποτελεί μαζί με τη Λίμνη των κύκνων το δίδυμο των πιο δημοφιλών μπαλέτων στη ρωσική σκηνή. Βασισμένο στο ομώνυμο διάσημο μυθιστόρημα του Θερβάντες, γνώρισε το πρώτο του ανέβασμα το 1869 σε μουσική Λέον Μίνκους και χορογραφία Πετιπά. Μετά το 2009 τα Μπαλέτα του Θεάτρου Μαριίνσκυ επιστρέφουν στο Ηρώδειο!

ΣΥΝΘΕΤΑ ΘΕΑΜΑΤΑ

Zimmermann & de Perrot – Hans was Heiri
Οι Zimmermann & de Perrot επιστρέφουν στο Φεστιβάλ με τη νέα τους δουλειά Hans was Heiri. Η ομάδα από την Ελβετία συνδυάζει χορό, ακροβατικά, πρωτότυπη μουσική σε ένα σκηνικό θέαμα που ανατρέπει τα δεδομένα: όλα φαίνονται να είναι στη θέση τους χωρίς πραγματικά να είναι. Μερικές ραπτομηχανές, ένα βιβλίο για τον Ζακ Τατί, ένας δίσκος του Μάικλ Τζάκσον και μια μακέτα της σκηνής από χαρτί στάθηκαν αφορμή για τη νέα τους δημιουργία. Ιστορίες μιας αλλόκοτης καθημερινότητας εκτυλίσσονται σ’ ένα διαρκώς περιστρεφόμενο σκηνικό όπου οι ερμηνευτές κινούνται σαν να μην υπάρχει βαρύτητα προκαλώντας γέλιο και συγκίνηση.

ΧΟΡΟΣ – ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ

Από το 2006 και μετά, το Φεστιβάλ Αθηνών έχει στεγάσει χορευτικά σχήματα που μέσα από την ποικιλία των κινητικών τους ιδιωμάτων αποτυπώνουν το πνεύμα εξερεύνησης που διαπερνά το σώμα του σύγχρονου χορού.

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών, μετά την εμβληματική του Μήδεια(2) το 2008, με μια ολοκαίνουργια δημιουργία.

Νεότερες ομάδες της ελληνικής χορευτικής σκηνής πειραματίζονται με τις μικρές φόρμες αποκαλύπτοντας την ιδιαιτερότητα της γραφής των επιμέρους δημιουργών.

Η Ίρις Καραγιάν και η ομάδα χορού ΖΗΤΑ παρουσιάζουν το ντουέτο Μητέρες. Πρόκειται για νέα παραγωγή της ομάδας που θέτει ερωτήματα γύρω από την έννοια του ηρωισμού και την υπερ- βατική φύση του ανθρώπου.
[Ερμηνεύουν Χαρά Κότσαλη, Ιωάννα Παρασκευοπούλου]

Η Γεωργία Βαρδαρού (ζει και εργάζεται στο Βέλγιο) επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το μικρό ερευνητικό σόλο Hardcore Research on Dance, έργο που παρουσίασε στο Φεστιβάλ MOVE ME του κέντρου τεχνών STUK/Leuven.

Η Μαρία Γοργία και η ομάδα χορού Αμάλγαμα παρουσιάζουν τη νέα τους δουλειά με τίτλο Κρυμμένη στους ελαιώνες διερευνώντας τη σχέση της γυναικείας ταυτότητας με τη σύγχρονη ελληνική πολιτική ιστορία. [Ερμηνεύει η Ράνια Γλυμίτσα]

Η Μαριάννα Καβαλλιεράτου, περφόρμερ και στενή συνεργάτις του Μπόμπ Ουίλσον, δημιουργεί ένα κομμάτι για τέσσερις χορευτές, μια σπουδή πάνω στις ανθρώπινες αδυναμίες. Στο Auto Run συμμετέχουν οι Όλγα Σπυράκη, Τίμος Ζέχας, Γιώργος Τζαβάρας και η χορογράφος.

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

A Gathering

Σε μια εποχή που οι ταυτότητες επαναπροσδιορίζονται, αλλά τα σύμβολα και τα στερεότυπα εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται συστηματικά και με προκλητικό τρόπο, το Φεστιβάλ Αθηνών απαντά με το εικαστικό πρότζεκτ «a gathering», που επιμελούνται η Μαρία-Θάλεια Καρρά και η Όλγα Χατζηδάκη. Έλληνες και ξένοι καλλιτέχνες αφηγούνται τη σχέση τους ή την τυχόν επαφή και εντύπωσή τους από την Ελλάδα. Τα έργα αρχικά θα παρουσιαστούν μεμονωμένα σε διάφορα έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Στη συνέχεια θα αφισοκολληθούν σε δημόσιους χώρους της Αθήνας και θα καταλήξουν συγκεντρωμένα όλα μαζί στην Πειραιώς 260. Συμμετέχουν: Dan Perjovschi, Μαρία Παπαδημητρίου, Pia Roenicke, Βαγγέλης Βλάχος, Sarah Crowner, Μίλτος Μανέτας, Claire Fontaine, Ειρήνη Ευσταθίου, Istvan Laszlo, Ευτύχης Πατσουράκης, Nasan Tur, Anjia Kircher & David Panos κ.ά.

Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης συνεχίζει τις ετήσιες συνεργασίες του με το Φεστιβάλ και προσθέτει στο εικαστικό του παράλληλο πρόγραμμα δυο σημαντικά γεγονότα: το νέο έργο-εγκατά- σταση, που θα δημιουργήσει ο Γιάννης Κουνέλλης στη νεοκλασική πτέρυγα του Μεγάρου Στα- θάτου, εμπνευσμένο από τους χώρους και τα εκθέματα του μουσείου.

Ο Γιάννης Κουνέλλης, του οποίου η συνεισφορά στο ριζοσπαστικό και με διεθνείς επιρροές κίνημα της Arte Povera υπήρξε καταλυτική, έφυγε από την Ελλάδα σε πολύ νεαρή ηλικία για να αφήσει πίσω του τα τραύματα του Εμφυλίου. Τώρα επιστρέφει για να δημιουργήσει ένα έργο εν μέσω της οικονομικής και κοινωνικής κρίσης που βιώνει σήμερα η Ελλάδα. Η εγκατάσταση του Κουνέλλη δεν μπορούσε παρά να συνιστά μια αντίδραση στην έκρυθμη κατάσταση καθώς, όπως λέει, «στη συγκυρία αυτή θα ήταν αδιανόητη μια συνηθισμένη έκθεση τέχνης στην Ελλάδα». [Διάρκεια έκθεσης 5 Απριλίου-30 Σεπτεμβρίου 2012]

Και την έκθεση του Ελβετού Ugo Rondinone, που επίσης θα συνομιλεί με τα κυκλαδικά ειδώλια προσθέτοντας στην παρέα τους επτά νέα γλυπτά του, γυμνές και ευάλωτες φιγούρες από κερί σε φυσικό μέγεθος. Ο Ugo Rondinone έχει αναγνωριστεί διεθνώς για την ποιητική και ατμοσφαιρική δουλειά του, στην οποία χρησιμοποιεί ποικίλα μέσα, μεταξύ των οποίων ζωγραφική, σχέδιο, φωτογραφία, βίντεο, εγκαταστάσεις και γλυπτική. Στο επίκεντρο της έκθεσης στο Μου- σείο Κυκλαδικής Τέχνης βρίσκονται επτά νέα γλυπτά φτιαγμένα με γνώμονα το συγκεκριμένο χώρο. Οι φυσικού μεγέθους φιγούρες εμφανίζονται σε χαλαρές στάσεις ήρεμης ανάπαυσης με φόντο τους λευκούς τοίχους του μουσείου. Με αρθρώσεις σαν τις κούκλες που βρίσκουμε στις βιτρίνες των καταστημάτων, οι μορφές αυτές είναι εξαιρετικά λεπτομερείς καθώς έχουν χυθεί σε κερί απευθείας από το ανθρώπινο σώμα.
[Διάρκεια έκθεσης 24 Μαΐου-19 Σεπτεμβρίου 2012]

Σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη παρουσιάζεται η έκθεση του Αμερικανού καλλιτέχνη Edy Ferguson, που ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Επιμέλεια Paolo Colombo.
[Μουσείο Μπενάκη, κτήριο οδού Πειραιώς – Διάρκεια έκθεσης 31 Μαΐου-27 Ιουλίου 2012]

Μια σπουδαία ευκαιρία να δούμε συγκεντρωμένη την πρωτοποριακή (κινηματογραφική και ει- καστική) δουλειά των εγκατεστημένων στο Παρίσι Ελληνίδων καλλιτεχνών Κατερίνας Θωμαδάκη και Μαρίας Κλωνάρη είναι το αναδρομικό αφιέρωμα, που θα παρουσιάσει το Μουσείο Μπενάκη σε συνεργασία με το Φεστιβάλ Αθηνών. Οι ίδιες οι καλλιτέχνιδες, αλλά και μελετητές του έργου τους, που έχει φιλοξενηθεί στα μεγαλύτερα μουσεία (από το Μπομπούρ μέχρι το ΜοΜΑ), θα εξηγήσουν, βασισμένες σε πλούσιο οπτικοακουστικό υλικό, τους σπουδαιότερους σταθμούς της ριζοσπαστικής όσο και φεμινιστικής διαδρομής τους: από το πρωτοποριακό θέατρο και την περφόρμανς μέχρι το «διευρυμένο» και «σωματικό» κινηματογράφο της δεκαετίας του ’70, αλλά και τις πιο πρόσφατες εγκαταστάσεις και ηχοταινίες τους.

www.greekfestival.gr

page7image12416
page2image22736
Διάβασε επίσης...
Αθήνα, μια «Πόλη Κρυμμένη»
Όπως η Νέα Υόρκη έχει τον Γούντι Άλεν, το Βερολίνο τον Βίμ Βέντερς, η Ρώμη τον Ροσελίνι και τον Φελίνι, το Παρίσι τη Nouvelle Vague και το Λονδίνο τον Χίτσκοκ, έτσι και η Αθήνα έχει τους δικούς της, εναλλακτικούς, υμνητές. Αριστοτέχνες εικονοκλάστες, επαγγελματίες ή ερασιτέχνες κινηματογραφιστές, ερωτευμένοι ή απλά τσιμπημένοι ...
Συνέχεια...
Unemployed και πάλι στο Bios
Μέσα από τη ματιά δέκα νέων συγγραφέων και την ερμηνεία δέκα νέων ηθοποιών, η παράσταση Unemployed, αφηγείται προσωπικές ιστορίες ανθρώπων που βιώνουν τις συνέπειες της αμφιβολίας της εποχής και της αβεβαιότητας για το μέλλον. Ιστορίες ανθρώπων που βρίσκονται άμεσα ή έμμεσα αντιμέτωποι με την ανεργία. Η παράσταση βασίζεται στα κείμενα που ...
Συνέχεια...
Βραβεία Tony 2012
Το Αμερικάνικο θέατρο γιόρτασε την Κυριακή 10 Ιουνίου απονέμοντας τα βραβεία Tony στην 66η τελετή τους.  Θυμάστε το Once, το κινηματογραφικό μιούζικαλ του 2006 που απέσπασε ένα σωρό βραβεία, ανάμεσα στα οποία και το Όσκαρ Μουσικής και έκανε διάσημους ανά τον κόσμο τους πρωταγωνιστές και ερμηνευτές των τραγουδιών του τον Glen Hansard (της Ιρλανδέζικης ...
Συνέχεια...
‘Ι.Χ.Ν.Ή. από τους Motus Terrae
Αν μια ζωή διαγράφεται από μια νοητή ευθεία με μνημονικά σημάδια από εμπειρίες και επιλογές, τι συμβαίνει όταν πέντε ηθοποιοί ενώσουν τα δικά τους ίχνη σε ένα κυριολεκτικό χάρτινο μονοπάτι αναμνήσεων για να δημιουργήσουν μια νέα συλλογική πραγματικότητα; Τα μέλη της ομάδας Motus Terrae χρησιμοποιούν ένα τέτοιο  άδειο, λευκό, ρολό χαρτί ...
Συνέχεια...
Σπόροι Ελπίδας από τη Ρουάντα
Το 1994, η Ρουάντα βίωσε μια φριχτή γενοκτονία. Η κυβέρνηση της Ρουάντας υπολογίζει ότι περισσότεροι από 1.150.000 άνθρωποι δολοφονήθηκαν μέσα σε 100 ημέρες, δηλαδή επτά κάθε λεπτό. Ο βιασμός ήταν ένα από τα όπλα πολέμου κατά των γυναικών Τούτσι. Υπολογίζεται ότι σχεδόν όλες οι γυναίκες που επιβίωσαν, βιάστηκαν. Οι 100 ...
Συνέχεια...
Pulp @ Terra Vibe
Ας σηκώσει το χεράκι του όποιος δεν ενθουσιάστηκε, δεν χόρεψε, δεν τραγούδησε και δεν συγκινήθηκε – ειδικά αν έχει ξεπεράσει για τα καλά τα πρώτα «...άντα»  – το βράδυ του Σαββάτου στο Terra Vibe. Υπάρχει κάποιος; Η αλήθεια είναι ότι δεν ήμασταν και πολλοί όσοι υποδεχτήκαμε τους  Pulp στην δεύτερη εμφάνισή ...
Συνέχεια...
Yegor Cergei – Hip Hope
Η δέκατη στη σειρά κυκλοφορία της ιδιοσυγκρασιακά δραστήριας εγχώριας ετικέτας Beatquick, συνιστά μία από τις πλέον ενθουσιώδεις και απολαυστικές μουσικές προτάσεις αυτής. Χρειάστηκε η επιμονή και ο εν γένει μόχθος του Ρωσοκύπριου παραγωγού Yegor Cergei, ούτως ώστε να εσωκλειστεί στη διάρκεια ενός άλμπουμ όλη αυτή η πλουμιστή soul εκφραστικότητα. Ορισμένες φορές ...
Συνέχεια...
Psarokokalo #6
Για 6η συνεχή χρονιά διοργανώνεται και φέτος το κινηματογραφικό Φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους Psarokokalo. Από τις 16 έως τις 22 Φεβρουαρίου στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας και στο σινεμά του Nixon με πολλά αφιερώματα και νέες ταινίες που αξίζουν την προσοχή μας αναμένει τους κινηματογραφόφιλους της Αθήνας στο καθιερωμένο ραντεβού. Με 58 ...
Συνέχεια...
Δυο Ευγενείς από τη Βερόνα @ KNOT Gallery
Ο αγαπημένος μας παραμυθάς, Βασίλης Μαυρογεωργίου, καταπιάνεται με ένα νεανικό έργο του Σαίξπηρ και μας γυρίζει στα φοιτητικά μας χρόνια.  Επιστροφή στο χρόνο που θα μπορούσε κανείς να την αντιμετωπίσει και ως μια καλή περίπτωση μόνο που, στην προκειμένη περίπτωση, κάθε άλλο παρά καλή είναι. Τη φαντασία και την ενέργεια του Βασίλη ...
Συνέχεια...
Λεπίς – UrbanDig #6
Στο Πρώτο Δημοτικό Βρεφοκομείο της Αθήνας (1872-75) εκτυλίσσεται το 6ο κατά σειρά UrbanDig Project (Ανασκαφή Φαντασμάτων Πολιτισμού στη Σύγχρονη Πόλη) από την ομάδα «όχι παίζουμε». Το πρώτο Δημοτικό Βρεφοκομείο της πόλης ανοίγει ξανά τις πόρτες του για να φιλοξενήσει αυτή την ιδιότυπη παράσταση που μας ταξιδεύει πίσω στο παρελθόν του χώρου, στα πρώτα ...
Συνέχεια...
2ος Διαγωνισμός Σχεδιασμού Εξωφύλλου για τον οδηγό του Παλλάς
Η Ελληνική Θεαμάτων απευθύνει ανοιχτή πρόσκληση σε νέους εικαστικούς καλλιτέχνες που επιθυμούν να φιλοτεχνήσουν το εξώφυλλο για τον ετήσιο οδηγό του θεάτρου Παλλάς. Ο διαγωνισμός πραγματοποιείται για δεύτερη συνεχή χρονιά, έχοντας πολύ μεγάλη ανταπόκριση ανάμεσα σε νέους γραφίστες και εικαστικούς σχεδιαστές. Ο οδηγός θα κυκλοφορήσει περί τα μέσα Σεπτεμβρίου σε περίπου ...
Συνέχεια...
Το Διπλό Βιβλίο από την Ομάδα Pequod
Η αφήγηση του Κώστα, του οικονομικού μετανάστη που περνάει τις μέρες του γρανάζι στο τάκα-τάκα της ακατανόητης μηχανής στο εργοστάσιο λαμπών αυτοκινήτων της Αουτέλ στην μεταπολεμική Δυτική Γερμανία, ξαναζωντανεύει στο σήμερα. Aπό την Ομάδα Pequod έρχεται μια ιδιότυπη ομαδική απαγγελία ενός από τα σημαντικότερα ελληνικά μυθιστορήματα της μεταπολεμικής περιόδου, του Διπλού Βιβλίου του Δημήτρη Χατζή. Οι πέντε ...
Συνέχεια...
αniμasyros 5.0
Αν σκέφτεσαι ταξίδι σε κοντινή Κυκλάδα τώρα που ο καιρός έχει γλυκάνει και οι τιμές διαμονής έχουν κάνει κατακόρυφη πτώση, βάλε την πρωτεύουσά τους στο τοπ των επιλογών σου. Όχι μόνο γιατί είναι αριστοκρατική και τόσο γοητευτική που ταιριάζει σε κάθε διάθεση και κάθε εποχή του χρόνου αλλά και επειδή ...
Συνέχεια...
Καλιγούλας Τύραννος – ο Χορός των Τρωκτικών
Γλυκέ μου Τύραννε, να μην ημέρωνες... Ο Πάνος το περασμένο καλοκαίρι διάβασε τη βιογραφία του Ρωμαίου αυτοκράτορα Καλιγούλα.  Η Νεφέλη το φθινόπωρο είδε στο Λονδίνο την παραγωγή του υπαρξιακού δράματος Καλιγούλας του Albert Camus. Η Ελένη μικρή διάβαζε τον Μαγικό Αυλό και της άρεσε πολύ. Ο Γρηγόρης φέτος έγραψε ένα θεατρικό ...
Συνέχεια...
Ένα ΝΤΙΜΠΕΪΤ αξιών από άξιους δημιουργούς
Το 1920 στις "Ερωτευμένες Γυναίκες" ο D.H. Lawrence διαλύει εις τα εξ ων συνετέθησαν τις κοινωνικές τάξεις. Το 2012 τι θα διαλύσουν, άραγε, οι συντελεστές της παράστασης ΝΤΙΜΠΕΪT;  Η Γιούλα Μπούνταλη και ο Σύλλας Τζουμέρκας, μαζί με τη Διώνη Κουρτάκη και το Μιχάλη Οικονόμου διαλύουν, μεν, τις Ερωτευμένες Γυναίκες του D.H. Lawrence σ’ ένα ντιμπέιτ ...
Συνέχεια...
Live Manual | Οδηγίες Χρήσης
Μια πανδαισία πειραματισμών που δίνουν πίσω στη λέξη το θετικό της νόημα.  One to one, για δύο θεατές μόνο, με άγνωστο στους πρωταγωνιστές κείμενο αλλά και παραστάσεις που θέλουμε να ξαναδούμε όπως το Quizoola! συνθέτουν το Live Manual Festival του Bios. Σε συνεργασία με το Βρετανικό Συμβούλιο και την κοινότητα καλλιτεχνών ...
Συνέχεια...
Bob Theatre Festival 2012 – Kassandra
Του νάητς αγκό άη γουας ιν δις μπαρ ιν Άθενς εντ άη μητ δις γούμαν. Ση γουέρ ρεντ σάηνη χάη, ρήλη χάη χήλς, εντ ση ντάζεντ σπηκ ένη γκρηκ, ση σπηκ όνλυ μπρόκεν ήνγκλις. Ση σπηκς ε μπιτ λάηκ άη ράητ χήαρ. Ση ις ε metanastria, ε ίμμιγκραντ. Αντερντέν; Χερ νέημ ισ Kassandra.  Γιου ...
Συνέχεια...
Una fazza una razza
Μια ιταλική γιορτή, με όνομα «Tutto Italia - Cinema e Cultura» στήνεται στο κέντρο της Αθήνας και η οποία, όπως όλα δείχνουν, θα έχει ως βασικό της όχημα τον κινηματογράφο και απώτερο σκοπό τη μύηση του ελληνικού κοινού στην ιταλική κουλτούρα. Μια «fiesta del cinema italiano» φαίνεται να προετοιμάζει μια ομάδα ...
Συνέχεια...
Φάκελος ΑΓΑΜΕΜΝΩΝ
Ανοίγει ξανά ο Φάκελος Αγαμέμνων. Η ακροαματική διαδικασία συνεχίζεται. Οι Ατρείδες απολογούνται χωρίς συνήγορο. Θύτες και θύματα αγωνίζονται να ξεφύγουν από τα δίχτυα της Δίκης … Με άξονα τον ΑΓΑΜΕΜΝΟΝΑ  του Αισχύλου, η Ομάδα «ΘΕΑΤΡΙΚΑΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ Α.νευ Ε.νσήμων» παρουσιάζει μια σύνθεση-σύνδεση της τραγωδίας με τον σύγχρονο ποιητικό λόγο και το νεότερο ...
Συνέχεια...
Μακμπέθ @ Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών
Αυτός ο Μακμπέθ (δεν) σκότωσε τον ύπνο. Με ένα ensemble cast και έναν σκηνοθέτη που έχει κερδίσει, εδώ και αρκετά χρόνια, την εκτίμησή μας και με ένα από τα πιο δυνατά κείμενα του Σαίξπηρ (και της παγκόσμιας δραματουργίας ολόκληρης, για να είμαστε ειλικρινείς) η παράσταση Μακμπέθ μας είχε δημιουργήσει (παν)υψηλές προσδοκίες. ...
Συνέχεια...
Μια τεράστια έκρηξη ξανά στο θέατρο του Νέου Κόσμου
Μόνο που αυτή τη φορά τον πρωταγωνιστικό ρόλο αναλαμβάνει ο συγγραφέας και σκηνοθέτης της παράστασης (μαζί με τον Κώστα Γάκη), Βασίλης Μαυρογεωργίου. Μετά την μεγάλη επιτυχία της παράστασης τη σεζόν που μας πέρασε στο Θέατρο του Νέου Κόσμου αλλά και στην αρχή της φετινής στο Θέατρον και στο Δημοτικό Θέατρο ...
Συνέχεια...
Δεσποινίς Τζούλια – Φεστιβάλ Αθηνών
Η παράσταση που ανέτρεψε πολλά από τα θεατρικά δεδομένα της εποχής της δεν έκρυβε καμία ανατροπή στο συγκεκριμένο ανέβασμά της.  Με το έργο Δεσποινίς Τζούλια του Αυγούστου Στρίντμπεργκ σήμανε η εκκίνηση του ελληνικού σκέλους του Φεστιβάλ Αθηνών ενώ παράλληλα με αυτόν τον τρόπο αποτίνεται και φόρος τιμής στον μεγάλο Σουηδό θεατρικό ...
Συνέχεια...
Ξεβράκωτοι στο Δρόμο. Blame It On Me από το Bob Theatre Festival
  Η τέχνη δεν είναι ντροπή. Η ντροπή όμως γίνεται τέχνη. Η ομάδα Nothing To Declare ξεκινάει με αφορμή το Θεώρημα του Παζολίνι και στήνει ένα bar performance-ξεμπρόστιασμα που βγάζει στη φόρα όλες τις προσωπικές και εξευτελιστικές στιγμές, δικές τους προσωπικές  και συλλογικές γνώριμες όλων. Ομοφυλοφιλία, coming out σε γονείς, η πρώτη φορά ...
Συνέχεια...
Τι ήταν το Project Nim?
Όσοι ασχολούνται ή παρακολουθούν έστω και από απόσταση το χώρο του ντοκιμαντέρ θα θυμούνται ίσως το πολύ ενδιαφέρον Man On Wire του 2008, σε σκηνοθεσία του James Marsh που είναι το χρονικό της "σχοινοβασίας" του Philippe Petit ανάμεσα στους Δίδυμους Πύργους το 1974. Η διάσχιση -που είχε διαρκέσει μία ώρα ...
Συνέχεια...
Watch Me Fall @ Bios
The sky is the limit. Μια παράσταση για τολμηρούς θεατές από τους διασημότερους κασκαντέρ του κόσμου. Θα πετάξει ή δεν θα πετάξει; Ποιος είναι πιο τολμηρός; Ο κασκαντέρ που δίνει το show του εμπρός μας ή εμείς οι θεατές; Οι Action Hero στήνουν μια performance εμπνευσμένοι από τους Μεξικάνικους αγώνες πάλης, ...
Συνέχεια...
Γιοι και Κόρες – Φεστιβάλ Αθηνών
Υπάρχει η ιστορία που γράφουν τα βιβλία αλλά υπάρχει και η άλλη, η αληθινή, που απαρτίζεται από μικρότερες προσωπικές ιστορίες.  Οι ηθοποιοί της ομάδας Sforaris πήραν συνέντευξη από παππούδες και γιαγιάδες ζητώντας να μοιραστούν μαζί τους τις σημαντικότερες μνήμες της ζωής τους, προτού γίνουν «γιαγιάδες» και «παππούδες», όταν ήταν και αυτοί ...
Συνέχεια...
Δον Κιχώτης – Φεστιβάλ Αθηνών
Ο ευφάνταστος ευπατρίδης Δον Κιχώτης της Μάντσας. Και των Blitz.  O «ευφάνταστος ευπατρίδης Δον Κιχώτης της Μάντσας», του Μιγκέλ ντε Θερβάντες Σααβέδρα, εισέβαλε το περασμένο Σαββατοκύριακο στο κτίριο Δ’ της Πειραιώς, αυτή τη φορά όχι πάνω στον Ροσινάντε, αλλά (υπόθεση) σε κυλιόμενο διάδρομο. Το κτίριο Δ της Πειραιώς 260, λόγω μεγέθους, ...
Συνέχεια...
Ο Γυάλινος Κόσμος στο Θέατρο Δημήτρης Χορν
Ο Τομ, η Αμάντα, η Λώρα και ο Τζιμ, τέσσερις διακριτικά αυτοβιογραφικοί ήρωες του Τέννεσι Γουίλιαμς, ξεπακετάρονται από το ψυγείο της μνήμης όπου ζουν αιχμάλωτοι, κρυσταλλωμένοι για πάντα στην ίδια χρονική περίοδο. Ξεπαγώνουν και ξανανιώνουν μέσα από μια  πότε θόλη, πότε αβέβαια αναπαράσταση των γεγονότων της νεότητας του.   Παγιδευμένοι μόνιμα σε αιώνια λούπα στα ...
Συνέχεια...
Γυναίκες στα Πρόθυρα Νευρικής Κρίσης
Τα νεύρα τους, τα χάπια τους (στο μίξερ με γκασπάτσο) και ένα (μισό) τάξι να αλωνίσουν την Μαδρίτη. Πέντε γυναίκες: η άρτι παρατημένη, καταθλιπτική και μόνο επιφανειακά συγκροτημένη Πέπα, η αφελής, επίμονη και ξεχειλίζουσα (από τα ρούχα της) ερωτική Καντέλα, η εκκεντρική, παρανοϊκή και παραισθησιακά παραληρητική Λουσία, η δηθεν τάχα μου αυταρχοφεμινίστρια ...
Συνέχεια...
Τζόρνταν στο Θέατρο Τέχνης
Ο  σπαρακτικός μονόλογος «Τζόρνταν» των Ανν Ρέινολντς και Μόιρα Μποφίνι, που μετέφρασε ο Μάριος Πλωρίτης και διασκεύασε ο Νίκος Μαστοράκης, με την Μαρίνα Ασλάνογλου να υποδύεται την τραγική Σίρλεϋ Τζόουνς, μετά τη μεγάλη επιτυχία που σημείωσε πέρυσι, φέτος παρουσιάζεται ξανά, για λίγες παραστάσεις, από τις 6 Φεβρουαρίου. Είναι η τέταρτη φορά που ...
Συνέχεια...
Αθήνα, μια «Πόλη Κρυμμένη»
Unemployed και πάλι στο Bios
Βραβεία Tony 2012
‘Ι.Χ.Ν.Ή. από τους Motus Terrae
Σπόροι Ελπίδας από τη Ρουάντα
Pulp @ Terra Vibe
Yegor Cergei – Hip Hope
Psarokokalo #6
Δυο Ευγενείς από τη Βερόνα @ KNOT Gallery
Λεπίς – UrbanDig #6
2ος Διαγωνισμός Σχεδιασμού Εξωφύλλου για τον οδηγό του
Το Διπλό Βιβλίο από την Ομάδα Pequod
αniμasyros 5.0
Καλιγούλας Τύραννος – ο Χορός των Τρωκτικών
Ένα ΝΤΙΜΠΕΪΤ αξιών από άξιους δημιουργούς
Live Manual | Οδηγίες Χρήσης
Bob Theatre Festival 2012 – Kassandra
Una fazza una razza
Φάκελος ΑΓΑΜΕΜΝΩΝ
Μακμπέθ @ Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών
Μια τεράστια έκρηξη ξανά στο θέατρο του Νέου
Δεσποινίς Τζούλια – Φεστιβάλ Αθηνών
Ξεβράκωτοι στο Δρόμο. Blame It On Me από
Τι ήταν το Project Nim?
Watch Me Fall @ Bios
Γιοι και Κόρες – Φεστιβάλ Αθηνών
Δον Κιχώτης – Φεστιβάλ Αθηνών
Ο Γυάλινος Κόσμος στο Θέατρο Δημήτρης Χορν
Γυναίκες στα Πρόθυρα Νευρικής Κρίσης
Τζόρνταν στο Θέατρο Τέχνης