thiΚαι αν μια μέρα όλοι γύρω σας μεταμορφώνονταν σε παχύδερμα;

Αλλά, για στάσου…

Μήπως αυτή η μικρή πόλη της Γαλλίας, της οποίας όλοι οι κάτοικοι μεταμορφώνονται σε ρινόκερους και ζουν την άμυαλη (κυριολεκτικά) ζωή των παχύδερμων, δεν έχει και τόση διαφορά από το περιβάλλον στο οποίο ζούμε; Μήπως ήδη ζούμε ως παχύδερμα ανάμεσα σε παχύδερμα; 

Ο Γαλλορουμάνος συγγραφέας Eugène Ionesco, ένας από τους εμβληματικότερους εκπροσώπους του θεάτρου του παραλόγου, με το έργο Ρινόκερος, γραμμένο το 1959, διηγείται μια, φαινομενικά, παράλογη ιστορία. Στην πραγματικότητα, αποτελεί ένα σαφές σχόλιο στον παραλογισμό της εποχής του (ο οποίος, βεβαίως, παραμένει ανεξίτηλος) και μια περιγραφή, με πολύ χιούμορ και σαφείς αλληγορίες, της αμοραλιστικής και πνιγμένης στην προσποίηση κοινωνίας. Τα πολιτικά και κοινωνικά σχόλια πετάνε σαν βέλη πάνω από τους πρωταγωνιστές καθ’ όλη τη διάρκεια του κειμένου και, ακόμα και ο πιο αθώος και απαίδευτος ακροατής/ θεατής δεν μπορεί παρά να αντιληφθεί το βαθύ σαρκασμό και τη λεπτή ειρωνεία και να αναγνωρίσει ομοιότητες ανάμεσα στη ρινοκερίτιδα που μαστίζει αυτή τη μικρή επαρχιακή γαλλική πόλη και τη μάστιγα της αδιαφορίτιδας από την οποία υποφέρουμε όλοι.

Η ιστορία έχει ως εξής: ο Μπερενζέ είναι ένας ήσυχος, απλός, καθημερινός άνθρωπος, άτολμος και φοβισμένος, κάπως εξαρτημένος από το αλκοόλ, ένας loser με λίγα λόγια. Η ζωή και η συμπεριφορά του γίνεται αντικείμενο επίκρισης διαρκώς από όλους τους σοφότερους και τολμηρότερους γύρω του. Κι όμως, όταν η ρινοκερίτιδα μεταμορφώνει όλους εκείνους που θέλουν να ζήσουν στο πνεύμα της εποχής (και, πώς αλλιώς να το πετύχουν αν όχι ως αυθεντικά παχύδερμα) εκείνος είναι ο μόνος που παραμένει άνθρωπος και δεν μεταμορφώνεται σε ρινόκερο.

Η γουντιαλενική μορφή του Μανώλη Μαυροματάκη στον πρωταγωνιστικό ρόλο του Μπερανζέ, σε αυτή την εκδοχή του πολυανεβασμένου έργου του Ιονέσκο (παρεμπιπτόντως το 2007 τον Μπερανζέ ενσάρκωσε το hot αγόρι της εποχής, o Benedict Cumberbatch , στο Royal Court Theatre), σε σκηνοθεσία του Θωμά Μοσχόπουλου, κρατάει στους -όχι και τόσο στιβαρούς, για το καλό του ήρωά του- ώμους του το βάρος της παράστασης. Τα δικά του λόγια, σωστά χρωματισμένα και με τις απαραίτητες παύσεις για να προλάβει να τα επεξεργαστεί ο εγκέφαλός μας, είναι που διατηρούν το ενδιαφέρον των θεατών. Τα λόγια περισσότερο από την ίδια την παράσταση, δυστυχώς, η οποία, αφήνει τη γενική αίσθηση μιας φάρσας με τηλεοπτική ένταση (στις φωνές και τις ερμηνείες των υπολοίπων).

Εξαιρετική είναι και η ιδέα του λιτού σκηνικού (Μαγδαληνή Αυγερινού, Ελλη Παπαγεωργακοπούλου) το οποίο απαρτίζεται αποκλειστικά από μαύρα δερμάτινα σκαμπό τα οποία μετατρέπονται σε κάθε σκηνικό χώρο του έργου, όπως αυτός περιγράφεται λεπτομερώς από τον συγγραφέα και, σε μεγάλο βαθμό, συμβάλει η κίνηση (Χρήστος Παπαδόπουλος) των ηθοποιών οι οποίοι γεμίζουν με την παρουσία τους το χώρο και μας προκαλούν να τους παρακολουθήσουμε ακόμα και τις στιγμές κατά τις οποίες οι (άνευ λόγου και ουσίας) έντονοι διάλογοί τους μας κλωτσάνε εκτός.

Στην περίπτωση της παράστασης του Θωμά Μοσχόπουλου το πρωτοποριακό (για την εποχή του, προφανώς) θέατρο του Ιονέσκο δεν συναντιέται με κάποια πρωτοποριακή (για την εποχή μας) σκηνοθεσία αλλά, σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για ένα πολύ πολύ ενδιαφέρον (και πολύ ταιριαστό στο τώρα) κείμενο και για μια έντιμη και φιλότιμη ερμηνευτική ομάδα που αξίζουν τον κόπο μας.

Μετάφραση – σκηνοθεσία: Θωμάς Μοσχόπουλος
Σκηνικά – κοστούμια: Μαγδαληνή Αυγερινού, Ελλη Παπαγεωργακοπούλου
Κίνηση: Χρήστος Παπαδόπουλος
Φωτισμοί: Σοφία Αλεξιάδου
Βοηθοί σκηνοθέτη: Αννα Μιχελή, Εμη Πανουργιά

Παίζουν: Θανάσης Δήμου, Ευαγγελία Καρακατσάνη, Μανώλης Μαυροματάκης, Ηρώ Μπέζου, Γιώργος Παπαγεωργίου, Γιώργος Χρυσοστόμου

Ημέρες και Ώρες παραστάσεων
11 Ιανουαρίου – 2 Φεβρουαρίου
Τρίτη 21.00, Τετάρτη 21.00, Σάββατο 21.00, Κυριακή 19.00
8 Φεβρουαρίου – 2 Μαρτίου Τρίτη 21.00, Τετάρτη 21.00, Σάββατο 19.00, Κυριακή 21.00
8 – 23 Μαρτίου Τρίτη 21.00, Τετάρτη 21.00, Σάββατο 21.00, Κυριακή 19.00
29 Μαρτίου – 13 Απριλίου Τρίτη 21.00, Τετάρτη 21.00, Σάββατο 19.00, Κυριακή 21.00

Τιμές εισιτηρίων
Κανονικό:15 ευρώ
Φοιτητικό, νεανικό έως 23 ετών, ανέργων: 10 ευρώ

Θησείον – Ένα θέατρο για τις τέχνες
Τουρναβίτου 7, Θησείο
Τηλ: 210 3255444 

 

5



Διάβασε επίσης...
Mistero Buffo
Ο Αργύρης Ξάφης, η Άννα Μάσχα και ο Θάνος Τοκάκης μας αποκάλυψαν τα μυστικά της κωμωδίας της χρονιάς. Ομολογώ πως δυσκολεύομαι πολύ να γελάσω στο ελληνικό θέατρον όταν το θέμα είναι κωμικό. Τελευταία φορά που μου συνέβη -και ήταν το γέλιο μου ασυγκράτητο ήταν στον Αμφιτρύωνα του Κλάιστ, στο Αμόρε, σε ...
Συνέχεια...
Βραβεία Ένωσης Θεατρικών Κριτικών 2011
Τα Βραβεία της Ένωσης Ελλήνων Κριτικών Θεάτρων και Μουσικής απονεμήθηκαν σήμερα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών με μεγάλο νικητή τον Λευτέρη Βογιατζή. Την τελετή παρουσίασαν η Στεφανία Γουλιώτη και ο Γιάννης Τσορτέκης και το Μεγάλο Βραβείο Θεάτρου απονεμήθηκε στον σκηνοθέτη και ηθοποιό Λευτέρη Βογιατζή όχι μόνο για την παράστασή του «Θερμοκήπιο» του Χάρολντ ...
Συνέχεια...
Mistero Buffo @ Θησείον
Αν φορούσαμε καπέλο γελωτοποιού θα το βγάζαμε και θα κάναμε βαθιά υπόκλιση στην ομάδα Επτάρχεια και το Θωμά Μοσχόπουλου για την παράστασή τους.  Τι σας λέω τώρα για καπέλα και, μάλιστα, γελωτοποιού θα μου πείτε. Αρχικά θέλω να σας πω πως ό,τι καπέλο και αν φοράτε θα το βγάλετε και θα ...
Συνέχεια...
Μακμπέθ @ Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών
Αυτός ο Μακμπέθ (δεν) σκότωσε τον ύπνο. Με ένα ensemble cast και έναν σκηνοθέτη που έχει κερδίσει, εδώ και αρκετά χρόνια, την εκτίμησή μας και με ένα από τα πιο δυνατά κείμενα του Σαίξπηρ (και της παγκόσμιας δραματουργίας ολόκληρης, για να είμαστε ειλικρινείς) η παράσταση Μακμπέθ μας είχε δημιουργήσει (παν)υψηλές προσδοκίες. ...
Συνέχεια...
Mistero Buffo
Βραβεία Ένωσης Θεατρικών Κριτικών 2011
Mistero Buffo @ Θησείον
Μακμπέθ @ Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών