Ένας από τους πιο γνωστούς μουσικούς στο χώρο της ελληνικής χιπ-χοπ είναι και ένας από τους πιο γνωστούς και παλιούς γκραφιτάδες στην Αθήνα.

Και αν μπορούμε να μιλήσουμε για "ιστορία" στο χώρο του γκραφίτι τότε ο Αρτέμης πρέπει να αναφερθεί στο πρώτο κεφάλαιο, αν όχι στην εισαγωγή.

 


Ας πιάσουμε λοιπόν τα πράγματα από την αρχή. Την εποχή που πρωτοεμφανίστηκε το γκραφίτι στην Ελλάδα, αρχές της δεκαετίας του ’90, φαντάζομαι πως ήταν κάπως διαφορετική η κατάσταση, διαφορετικοί οι λόγοι που θα έκαναν κάποιον να ασχοληθεί με αυτή τη μορφή τέχνης. Εσύ γιατί ξεκίνησες και πόσα χρόνια μετράς στο κουρμπέτι;

Ξεκίνησα κάπου στο ’92 (πιτσιρικάς, γύρω στα 15 – 16 τότε) δημιουργώντας την πρώτη αθηναϊκή graffiti ομάδα (που λίγο αργότερα έγινε και μουσικό συγκρότημα), τους TXC (Terror X Crew). Όλοι όσοι ασχολούμασταν τότε με το graffiti μετρούμασταν στα δάχτυλα των δύο χεριών. Στην Αθήνα ήμουν εγώ (που τότε έγραφα Art One), ο Woozy, o Dimer, και μία παρέα ελληνογάλλων: o Tare, o Tekaz, o Kenzo και οι «δίδυμοι» – δηλ. ο Kerts και ο Ante – (οι σημερινοί DFP). Στη Θεσσαλονίκη ήταν ο Jasone που δημιούργησε τους SGB (Skra Ghetto Boys), και υπήρχε και ο μεγαλύτερος από όλους μας ο Dee 71 (παλαιός break dancer) στη Καβάλα. Αυτή είναι χονδρικά και η Α΄ γενεά Ελλήνων writers, εκ της οποίας οι περισσότεροι είμαστε «ενεργοί» ακόμη.

Είχαν πλάκα αυτά τα χρόνια! Ήταν η εποχή με τους αυτοσχέδιους μαρκαδόρους από γυαλιστικά παπουτσιών, τις βαλβίδες από αποσμητικά και κατσαριδοκτόνα προκειμένου να επιτευχθεί η πολυπόθητη «skinny» (λεπτή) γραμμή, κ.α.. Ακόμη ανακαλούμε στη μνήμη μας πολλά σκηνικά του τότε και γελάμε. Φράση π.χ. που «παίζει» πολύ στους oldschoolers (την οποία έχει κυκλοφορήσει ο Jasone) είναι: «…τι να μας πεις ρε φίλε; Έχεις δουλέψει Aroxol;»

Προσωπικά «βάφω» (όπως λέμε στο χώρο) περίπου 17 χρόνια (πέρασαν κιόλας τόσα, ε;). Ξεκίνησα, επειδή ασχολούμουν με το rap και τη hip hop κουλτούρα γενικότερα. Το graffiti το πρωτοείδα σε εξώφυλλα rap δίσκων της εποχής, σε ταινίες όπως το Wildstyle και το Beatstreet (εποχές ΕΡΤ1 και ΕΡΤ2). Το μεγάλο «μπαμ» όμως έγινε εντός μου με τα κλασικά για το graffiti βιβλία, Spraycan Art των Henry Chalfant και του James Prigoff και το Subway Art της Martha Cooper.

Εκείνη την εποχή κατέβαινα με το τρένο (ΗΣΑΠ) στον Πειραιά συχνά, λόγω του ότι εκεί εργαζόταν ο πατέρας μου. Όσο πλησίαζα προς το κέντρο, η εικόνα που παρουσίαζε η πόλη με τα μουντά, γκρίζα, βρώμικα ή εγκαταλελειμμένα κτίρια ήταν πολύ μίζερη και καταθλιπτική. Αυτή η πεζή πραγματικότητα δεν μου άρεσε. Σκεφτόμουν πόσο πιο ωραία θα ήταν αν οι τοίχοι αυτοί ήταν γεμάτοι με κομμάτια graffiti. Έτσι μπήκε σε κίνηση ο μηχανισμός.

Η αλήθεια είναι ότι άλλος ένας λόγος που το ξεκίνησα ήταν επειδή βαριόμουν και τη διαδρομή, ειδικά όταν δεν είχα μαζί μου μουσική. Κάμποσο καιρό μετά, το να βλέπω τα κομμάτια μου (και των φίλων μου) κατά μήκος της διαδρομής, ήταν ένας τρόπος να απασχολούμαι.

artemis

Θυμάμαι το κυνήγι που είχε πέσει από καθηγητές και γονείς οι οποίοι έβλεπαν αυτό το κάτι καινούριο με μισό μάτι! Πως τα καταφέρατε και συνεχίζετε ακάθεκτοι ακόμη και σήμερα;

Είναι γνωστό ότι ο κόσμος βλέπει με καχυποψία κάθε τι νέο. Ο φίλος μου ο Dask έχει έναν στίχο που λέει: «…πες μου που μένεις να σου πω που έχει τμήμα» και αναφέρεται σε αυτό που με ρωτάς. Υπήρχε εποχή (’94 -’97 κυρίως) που είχαμε επισκεφτεί τμήματα, από τα κεντρικά στον Πειραιά μέχρι τα Βόρεια Προάστια. Δόξα τω Θεώ, είναι ευτύχημα το ότι δεν μπλέξαμε χειρότερα και συνεχίζουμε ως σήμερα. Θα μπορούσε αυτή η κατάσταση, που για μας τότε ήταν μόνο πλάκα, να είχε λάβει πολύ άσχημη τροπή. Αρκετοί φίλοι μου ήταν έξω με αναστολή για graffiti. Θυμάμαι μάλιστα, τέλη 90′ s είχε διοργανωθεί και hip hop συναυλία ώστε να συγκεντρωθεί ένα χρηματικό ποσό προκειμένου να «ξελασπώσει» ένας γκραφιτάς.

Παρόλα αυτά, σε γενικές γραμμές η κοινωνία ζορίζεται ακόμη και το πολεμάει. Ο κόσμος έχει καταλάβει τι είναι τελικά το γκραφίτι;

Νομίζω ότι πλέον «ζορίζεται» μόνο με την παράνομη πλευρά του graffiti, το «bombing». Μεταξύ μας, για να πούμε και του στραβού το δίκιο, σε κάποιες φάσεις πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι δε ζορίζεται και αδίκως. Όπως και να το κάνουμε, και συ φίλτατε Βασίλειε αν το πρωί πήγαινες π.χ. να πάρεις το αυτοκίνητο σου και έβλεπες πάνω του ένα tag με spray, (παρά την αγάπη σου για το graffiti) δε νομίζω να το θεωρούσες και ότι καλύτερο (…εκτός και αν το tag ήταν δικό μου οπότε θα αποκτούσε συλλεκτική αξία, θα το πουλούσες και από τα χρήματα που θα κέρδιζες θα ζούσες μία ανέμελη ζωή στο εξής, κλπ, κλπ, … 🙂 !)

Με τις ολοκληρωμένες συνθέσεις πάντως, τα murals, σπάνια θα βρεις κάποιον να είναι αρνητικά διακείμενος. Οι περισσότεροι ενθουσιάζονται και απορούν με την τρέλα μας, του να αφιερώνουμε δηλ. μία ολόκληρη μέρα προκειμένου να ζωγραφίσουμε έναν τοίχο. Θυμάμαι π.χ. προσφάτως μία συμπαθέστατη ηλικιωμένη κυρία να μας επιπλήττει με τον φίλο μου τον Sake, επειδή σβήσαμε ένα παλιό μας κομμάτι. Μας έλεγε να το ξαναφτιάξουμε επειδή το νέο μας κομμάτι δεν της άρεσε!

Σαφώς και έχουν γίνει αρκετά βήματα ως προς την κατανόηση αυτής της τέχνης από τότε (όχι όσα θα έπρεπε λογικά μέσα σε τόσα χρόνια να έχουν γίνει, αλλά έχουν γίνει κάποια τέλος πάντων). Τουλάχιστον σήμερα δεν ρωτάνε αν αυτό που ζωγραφίζεις στον τοίχο είναι τρενάκι, η αεροπλανάκι, ούτε θεωρείσαι μέλος κάποιας σκοτεινής σέχτας που για λογαριασμό της ζωγραφίζεις τα σύμβολα της. Ναι μεν δεν «διαβάζουν» ένα κομμάτι, αλλά ξέρουν τουλάχιστον ότι πρόκειται για graffiti.

artemis

Σε κάποιο σημείο μπήκε και η μουσική στο χορό. Ήταν κάτι τυχαίο ή υπήρξε και υπάρχει ενεργό πάρε-δώσε με το γκραφίτι;

Ναι, στο είπα και πιο πριν. Λίγο καιρό μετά την ίδρυση των TXC, εκτός από το graffiti αποφάσισα να ασχοληθώ και με το mc’ing (το rap δηλαδή). Δεν μου φαινόταν κάτι περίεργο σε αυτήν την διαδικασία. Για μένα αυτά τα δύο ήταν αλληλένδετα. Δηλαδή, αν το rap είναι η μουσική εκδοχή του hip hop, το graffiti είναι η αντίστοιχη εικαστική.

Το μαγαζί στο Μαρούσι έχει γίνει κάτι σαν στέκι γκραφιτάδων, κάτι σαν σχολείο για νέους και παλιούς μέσα στο χώρο. Το γκραφίτι όμως σαν μάθημα δεν υπάρχει σε κάποιο πανεπιστήμιο, σε κάποια σχολή. Πιστεύεις ότι είναι μια μορφή τέχνης που διέπεται από κάποιους κανόνες και μπορεί να διδαχτεί στις αίθουσες ή είναι κάπως "αλήτικη" για τέτοιους χώρους οπότε το μόνο μέρος που μπορεί να μάθει κανείς γι αυτό είναι στους δρόμους;

artemisΤο Hip Hop Shop (Διονύσου 6, Μαρούσι (κοντά στον σταθμό του τρένου). Τηλ.: 210 6148506), όντως λειτουργεί με τον τρόπο που προανέφερες. Η δημιουργία του Hip Hop Shop στο Μαρούσι ήταν μία ιδέα που στριφογύριζε στο μυαλό μου (και του Ευθύμη) καιρό. Όλη αυτή κατάσταση (και των TXC και των Α/Ε μετέπειτα), ήταν τόσα χρόνια ανέστια. Δεν είχαμε κάποια βάση και έτσι αποφασίσαμε να προβούμε σε αυτήν την κίνηση. Υπεύθυνος του Hip Hop Shop είναι ο Dask, μέλος των Giants και των Στίχοιμα, και επίσης παλαιός mc και writer.

Το Hip Hop Shop είναι ένα μαγαζί από hip hopers για hip hopers. Θεωρώ ότι είναι πολύ σημαντικό αυτό για κάποιον (π.χ. γκραφιτά)˙ δηλ. το να έχει απέναντι του κάποιον που μπορεί να τον κατατοπίσει, και όχι κάποιον άσχετο που ασχολήθηκε με το είδος αποκλειστικά από συμφεροντολογικά ελατήρια.

Σχετικά τώρα με το δεύτερο σκέλος της ερώτησής σου. Θεωρώ πολύ θετικό το γεγονός ότι το graffiti αναφέρεται ισότιμα πλέον δίπλα σε μορφές σύγχρονης τέχνης σε βιβλία που διδάσκονται σε πανεπιστήμια. Το βιβλίο π.χ. Τέχνες Ι: Ελληνικές Εικαστικές Τέχνες, Επισκόπηση Ελληνικής Αρχιτεκτονικής και Πολεοδομίας. Νεότερη και Σύγχρονη Τέχνη, του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου αποτελεί ένα χαρακτηριστικό δείγμα.

Πιστεύω όμως ότι αυτό αρκεί – μέχρι εκεί! Ο φυσικός χώρος του graffiti είναι ο δρόμος. Από τη στιγμή που θα άρχιζε να διδάσκεται σαν ειδικό μάθημα σε σχολές, πανεπιστήμια, κλπ., φρονώ ότι θα «απονευρωνόταν», χάνοντας αρκετή από την αίγλη του.

Γκραφίτι και street art έχουν ουσιαστικές διαφορές ή είναι απλώς δύο διαφορετικές ονομασίες για το ίδιο σχεδόν, πράγμα;

Νομίζω ότι οι δύο αυτές μορφές τέχνης είναι «ξαδελφάκια». Εκκινούν από το ίδιο σημείο, που είναι ο δρόμος, αλλά από εκεί και πέρα έχουν και αρκετές διαφορές. Το graffiti π.χ. είναι άρρηκτα συνυφασμένο με το hip hop, αποτελώντας ένα από τα 4 στοιχεία του. Δεν ξέρω για τους υπόλοιπους, αλλά εγώ ανέκαθεν το έβλεπα έτσι. To street art έχει αυτονομηθεί από αυτή την κουλτούρα σε μεγάλο βαθμό. Επίσης είναι πιο «gallery – friendly» είδος τέχνης, από ότι το graffiti.
Διαφορά υπάρχει και στα υλικά. Oι γκραφιτάδες χρησιμοποιούν αυστηρά τα εκνεφώματα (σπρέι), εν αντιθέσει με τους street artists που χρησιμοποιούν κυρίως πινέλα, βούρτσες, πλαστικό χρώμα, ταινίες, κοπίδια, χαρτόνια, κλπ. (κάτι που προσωπικά θεωρώ «οδυνηρή» και λίγο άχαρη εμπειρία, αλλά περί ορέξεως…).

Από την άλλη, το street art φαίνεται να έχει μεγαλύτερη ευελιξία και συχνά να εφευρίσκει πιο έξυπνους τρόπους στο να παρεμβαίνει στο αστικό τοπίο. Επίσης, μου φαίνεται ότι οι street artists έχουν περισσότερα στοιχεία κοινωνικού και πολιτικού προβληματισμού στις δημιουργίες τους από ότι οι γκραφιτάδες. Οι γκραφιτάδες πολιτεύονται κυρίως βάσει του «ars gratia artis» (η τέχνη για την τέχνη). Εστιάζουν πρωτίστως στην τελειοποίηση της τεχνικής τους και δεν δείχνει να τους ενδιαφέρει και πολύ το γεγονός ότι η τέχνη τους πιθανόν να μη γίνεται κατανοητή από τον υπόλοιπο κόσμο, πέραν της graffiti κοινότητας.

artemis


Αρτέμης Bio

Graffiti writer και MC.
Από τους πρωτεργάτες της ελληνικής σκηνής του graffiti και του ραπ. Ξεκίνησε το 1992 δημιουργώντας την πρώτη αθηναϊκή graffiti ομάδα (που λίγο αργότερα έγινε και το γνωστό μουσικό συγκρότημα), τους TXC (Terror X Crew).

Το στυλ του είναι original wildstyle graffiti με αρκετές oldschool αναφορές. O Αρτέμης είναι αυτό που ονομάζουμε στο χώρο του graffiti «letterist». Το ζητούμενο στα κομμάτια του είναι το στυλ και η ροή των γραμμάτων (σε βαθμό μονομανίας), καθώς και τα έντονα χρώματα.

Είναι ακόμη ενεργός writer (μέλος πλέον της graffiti ομάδας Till Death), αν και σήμερα και είναι γνωστός στο ευρύ κοινό περισσότερο με την μουσική του ιδιότητα, δηλαδή σαν μέλος του μουσικού σχήματος A/E (Αρτέμης/Ευθύμης).

Links
www.myspace.com/artemisefthimis
www.myspace.com/hiphopshop_gr

Διάβασε επίσης...
“Δευτέρα Παρουσία” από την φωτογραφική ομάδα Ash In Art
Την δεύτερη έκθεση της με τίτλο "Δευτέρα Παρουσία" παρουσιάζει από την Μεγάλη Τρίτη 3 Απριλίου έως την Τρίτη 17 Απριλίου η φωτογραφική ομάδα Ash In Art. Η Φωτογραφική Ομάδα Ash in Art δημιουργήθηκε το 2006 από απόφοιτους των μαθημάτων φωτογραφίας του Ash in Art. "Προσεγγίζουμε θέματα κοινού ενδιαφέροντος μέσα από ...
Συνέχεια...
Spaghetti a la aaart*
*aaart= a.antonopoulou.art Προσφάτως έλαβα αυτό το δελτίο τύπου και είναι τόσο αληθινό και με ευχάριστο χιούμορ που ειλικρινά αξίζει να το μεταφέρω ως έχει. «Το καλοκαίρι έφτασε μαζί με τη ζέστη και τη ραστώνη. Κι επειδή ο νους όλων μας ταξιδεύει σε εξωτικούς και μη προορισμούς, αποφασίσαμε να παρουσιάσουμε μία ...
Συνέχεια...
Κάτι γίνεται στο ΕΜΣΤ…
Πολύ ευχάριστα τα νέα για το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Μαθαίνουμε για την μεγάλη έκθεση που ετοιμάζεται στο Πεκίνο, στα πλαίσια της Ολυμπιάδας και σε συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού με τίτλο «Transexperiences Greece 2008» ( 01.06-15.07).Οι προετοιμασίες που έχει αναλάβει πυρετωδώς το ΕΜΣΤ θα ολοκληρωθούν και θα έχουμε περισσότερα νέα ...
Συνέχεια...
Fashion, Art and Sympathy all at Fashion Week
Το καινούργιο fashion week είναι εδώ ανανεωμένο και σε νέο χώρο. Ενώ είχαμε συνηθίσει την Αίγλη Ζαππείου, τώρα το μεγάλο event της μόδας μεταφέρθηκε στην Τεχνόπολη στο Γκάζι. Και όπου Τεχνόπολη, συνήθως και τέχνη. Μέχρι την Κυριακή λοιπόν όπου θα σημάνει και το τέλος του Fashion Week μπορείτε να δείτε ...
Συνέχεια...
Gazon Rouge Project Space
Ο νέος χώρος της Gazon Rouge με πιο experimental projects στον Κεραμεικό. Τελευταία η περιοχή του Κεραμεικού, που αρχίζει να προσελκύει όλο και περισσότερο τις νεότερες γκαλερί της Αθήνας, και βλέπουμε αρκετή κινητικότητα αλλά και ετοιμασίες για νέους χώρους που θα ανοίγουν σιγά-σιγά μέχρι το τέλος της χρονιάς. Η Κατερίνα ...
Συνέχεια...
Βρυξέλλες – έκθεση Γιάννη Αδαμάκη
Τι όμορφο που είναι πάντοτε να βλέπουμε δουλειές Ελλήνων στο εξωτερικό!Ο Γιάννης Αδαμάκης ένας καλλιτέχνης που έχει αγαπηθεί πολύ στην Ελλάδα αλλά και το εξωτερικό, για τα ακαδημαϊκά και αισθητικά άρτια έργα του παρουσιάζει την τελευταία του δουλειά με τίτλο "Errance" στην Γκαλερί THEOREMA στις Βρυξέλλες μεταξύ 20 Νοεμβρίου 2008 ...
Συνέχεια...
Ο Χαλεπάς στην Εθνική Πινακοθήκη
Με μια μεγάλη αναδρομική έκθεση που φιλοξενεί το 90% περίπου των έργων του τιμά για πρώτη φορά η Εθνική Πινακοθήκη τον σημαντικότερο ίσως έλληνα γλύπτη των τελευταίων δύο αιώνων, τον Τήνιο ποιητή του μαρμάρου Γιαννούλη Χαλεπά (Πύργος Τήνου 1851-Αθήνα 1938). Στην έκθεση που φιλοξενείται από τις 6 Φεβρουαρίου στην Εθνική ...
Συνέχεια...
H χρυσή εποχή ξεκινά.sto Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
GOLDEN AGEΟι Καλύτερες Στιγμές της Ολλανδικής Γραφιστικής (1890-1990) Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης και η Πρεσβεία του Βασιλείου των Κάτω Χωρών στην Ελλάδα παρουσιάζουν την έκθεση 'Golden Age - Οι Καλύτερες Στιγμές της Ολλανδικής Γραφιστικής (1890-1990)'. Η έκθεση παρουσιάζει πάνω από 200 διακεκριμένα έργα από την ιστορία της Ολλανδικής Γραφιστικής από ...
Συνέχεια...
Ά at AAA ( H Άννα –Μανέτα- στην A.Αntonopoulou Art)
Ξεκίνησε την Τετάρτη 24 Σεπτεμβρίου η έκθεση της Άννας Μανέτα στην γκαλερί Αντωνοπούλου. Η νέα της δουλειά έχει τίτλο "TERRArism". Ο όρος "TERRArism" -από τις λέξεις terra (γη) και terrorism (τρομοκρατία)- αναφέρεται στην αίσθηση φόβου και ανασφάλειας, που προκαλείται από την αλλαγή των μέχρι τώρα δεδομένων κλιματολογικών συνθηκών και τις ...
Συνέχεια...
Janice Kerbel @ VamialiΆs
Εγκαινιάζεται σήμερα, 3 Απριλίου, η έκθεση της Καναδής εικαστικού που ζει και εργάζεται στο Λονδίνο και θα διαρκέσει έως τις 12 Μαΐου. Στην gallery θα παρουσιαστούν δύο ενότητες έργων της με τίτλο "Three Marked Decks" και "Home Climate Gardens" αντίστοιχα.   Η πρώτη αποτελείται από τραπουλόχαρτα σημαδεμένα με τη χρήση ψηφιακής ...
Συνέχεια...
Ανακοινώθηκε ο φετινός νικητής του Βραβείου ΔΕΣΤΕ
Την Τετάρτη το βράδυ πραγματοποιήθηκε η Τελετή Απονομής των φετινών Βραβείων ΔΕΣΤΕ  στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης όπου και φιλοξενείται η έκθεση των 6 υποψηφίων καλλιτεχνών Γιάννη Βαρελά, Αναστασίας Δούκα, Ειρήνης Μίγα, Αλεξάνδρας Μπαχζετσή, Ευτύχη Πατσουράκη και Θεόδωρου Σταματόγιαννη. Το Βραβείο απονεμήθηκε στην Αναστασία Δούκα για το έργο της "Lazy Suzan Not" Συγκεκριμένα, η εξαμελής Κριτική Επιτροπή ανακοίνωσε ...
Συνέχεια...
It’s time for DESTE again!!
Είναι σαν να μην πέρασε μια μέρα, από την τελευταία φορά που περιδιαβαίναμε την είσοδο του ιδρύματος ΔΕΣΤΕ για να δούμε την παρουσίαση των έξι υποψήφιων για το βραβείο ΔΕΣΤΕ. Αυτό ήταν τον Μάιο του 2007. Το Βραβείο θεσμοθετήθηκε το 1999 για την στήριξη και προώθηση της σύγχρονης Ελληνικής τέχνης. ...
Συνέχεια...
Η Bienalle λογοκρίνεται
Τις προάλλες μια φίλη μου καθηγήτρια μου έλεγε, με φοβερή θλίψη, πως κανένας μαθητής σε μια τάξη 30 παιδιών της Β’ Γυμνασίου δεν ήξερε τι σημαίνει η λέξη λογοκρισία. Όχι την ανάλυση, τη ρίζα της, την ιστορία της, ούτε καν τη σημασία της. Αναρωτιέμαι, λοιπόν, αν οποιοδήποτε από αυτά τα παιδιά ...
Συνέχεια...
Ηλίας Σκουλάς και Κώστας Βλάχος στο Mommy’s
'ΤΟ ΧΙΟΥΜΟΡ... ΧΡΟΝΙΑ ΔΕΝ ΚΟΙΤΑΖΕΙ' Αναμένουμε την επόμενη Δευτέρα σαν μικρά παιδιά την έκθεση γελοιογραφίαςΤο χιούμορ χρόνια...δεν κοιτάζει από τους δύο γελοιογράφους, Ηλία Σκουλά και Κώστα Βλάχο, όπου καυτηριάζουν τα πλέον διαχρονικά και πάντα επίκαιρα κοινωνικοπολιτικά θέματα που ακούμε, διαβάζουμε και βλέπουμε. Το Μommy, παρουσιάζει για πρώτη φορά έκθεση ...
Συνέχεια...
Θοδωρής Μάρκου On The Road
Και ποιος είναι ο Θοδωρής Μάρκου, θα μου πείτε, και γιατί ασχολούμαστε με το δρόμο του ξαφνικά. Λοιπόν, ο Θοδωρής είναι ένας τύπος που κάποτε άκουσε/ είδε τη διαφήμιση της φακαντόρο "φοριέται και (στο δεξί) σαν κόσμημα", δεν πολυκατάλαβε πως μιλούσε για ρολόι γιατί ήταν κάπως μικρός και αποφάσισε να κάνει ...
Συνέχεια...
Βλάσης Κανιάρης – Αντίδωρο στην Breeder
Ο μεγάλος καλλιτέχνης Βλάσης Κανιάρης, στον οποίο έχουμε αναφερθεί εκτενώς στο παρελθόν , ένας από τους τελευταίους μεγάλους ήρωες της γενιάς του 60, ανοίγει την έκθεση Αντίδωρο στην γκαλερί The Breeder. Η έκθεση θα είναι μια τριήμερη διαδραστική εμπειρία όπου ο καλλιτέχνης θα παρουσιάσει ένα κομμάτι από το έργο Αλίμονο ...
Συνέχεια...
CheapArt 14
Πιστή στο ραντεβού της η αγαπημένη έκθεση Cheapart επιστρέφει όπως κάθε χρόνο τέτοια εποχή στη γκαλερί a.antonopoulou.art και στο χώρο της Cheapart στα Εξάρχεια φιλοξενώντας έργα από διάφορα πεδία της εικαστικής -και όχι μόνο- σκηνής. Οι καλλιτέχνες που συμμετέχουν στην έκθεση της γκαλερί a.antonopoulou.art είναι οι εξής:Αγγέλου Ελένη, Ανδρεαδάκη Άντζυ, ...
Συνέχεια...
‘Newslater’ στην γκαλερί α.αντωνοπούλου
Μετά την τελευταία περφόρμανς με την συνεργάτη και κόρη της πριν δύο χρόνια στο προτζεκτ space D624 η ζωγράφος-περφόρμερ και γενικώς πολυτάλαντη Ελένη Θεοφυλάκτου παρουσιάζει απόψε την δουλειά της στην γκαλερί α.αντωνοπούλου.Εκεί θα διαπραγματευτεί την έννοια της μοναξιάς ως κατάσταση επικοινωνίας με το περιβάλλον μας προσπαθώντας έτσι να «διαμαρτυρηθεί» ...
Συνέχεια...
Πρωτοσέλιδα της Καθημερινής: Εικαστική Ματιά
Η εφημερίδα Καθημερινή συνεργάζεται με τον Πολιτιστικό Οργανισμό του Δήμου Αθηναίων και παρουσιάζουν την έκθεση ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΑ ΤΗΣ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ: ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΜΑΤΙΑ «Πρόσωπα - Γεγονότα - Στιγμές» (1998 - 2008).Συνηθίζουμε να συνδυάζουμε την εφημερίδα με τον γραπτό λόγο, και πολλές φορές ξεχνάμε ότι ένα ακόμα κύριο κομμάτι της είναι και οι φωτογραφίες. ...
Συνέχεια...
Βρωμάει λεφτά στην «Cheap Art»
Από την Δευτέρα και μέχρι τις 25 Φεβρουαρίου στην cheap art παρουσιάζεται η εγκατάσταση της Μαρίας Αντωνάτου με τίτλο «Βρωμάει λεφτά». Πραγματεύεται τη σχέση μας με το χρήμα και άξονές της είναι γοητεία που αυτό μπορεί να ασκήσει, το θέμα του «βρώμικου χρήματος» και γενικότερα η ένταση της σχέσης αυτής ...
Συνέχεια...
Το ωραίο δεν είναι παρά η αρχή του τρομερού!
Η Θεσσαλονίκη αποδεικνύεται μια πολύ προχωρημένη πόλη όσον αφορά τις επιλογές των εικαστικών μουσείων της για εκθέσεις! Το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης παρουσιάζει μια έκθεση που είναι πολύ πρωτότυπη -στο θέμα της- αλλά και με καταπληκτικά έργα! Ο επιμελητής Απόστολος Καλφόπουλος, μετά από έρευνα χρόνων, μάζεψε υλικό για όλα τα ...
Συνέχεια...
Art Athina: Και τώρα τα booths κλείσανε…
Τελείωσε και φέτος το μεγάλο εικαστικό γεγονός της χρονιάς που μετράει περίπου 15 χρόνια ζωής. Δυστυχώς, κάθε πέρσι και καλύτερα από ότι φάνηκε... Αν και η διοργάνωση ήταν αυτή την φορά μεγαλύτερη, αν και η συνεργασία γκαλερί-διοργανωτών υπήρξε πιο ώριμη, ακούστηκε το παράπονο για το λιγοστό budget το οποίο πολλοί ...
Συνέχεια...
Αναδρομικός Κώστας Τσόκλης στο Σχολείον
Το 1985 ο Κώστας Τσόκλης παρουσίασε για πρώτη φορά την ζωντανή του ζωγραφική και προκάλεσε, μέσω ένός νέου τρόπου έκφρασης, θετικά σχόλια για την ήδη εκπληκτική του πορεία.Ο σημαντικός εικαστικός, παρουσίασε στηις 31 Μαρτίου για πρώτη φορά στον χώρο Σχολείον μια αναδρομική έκθεση-αναφορά στην χρονική περίοδο 1985 με σήμερα. Ο ...
Συνέχεια...
Αλέξανδρος Ψυχούλης στην Αντωνοπούλου Art
Μια συμμετοχή στην Μπιενάλε της Βενετίας, και ένα βραβείο, εκπροσωπώντας την χώρα μας, είναι κάτι που για έναν καλλιτέχνη σίγουρα ανεβάζει τον πήχη πρώτα για τους άλλους και μετά για τον ίδιο του τον εαυτό. Ο Αλέξανδρος Ψυχούλης όμως, μετά το βραβείο στην Μπιενάλε της Βενετίας το 1997, σίγουρα αυτό ...
Συνέχεια...
Μικρές Ζωγραφιές στη Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Μια από τις καθιερωμένες εκθέσεις για τις γιορτές των Χριστουγέννων που παρουσιάζεται στην Αθήνα τα τελευταία χρόνια και έχει χωρίς αμφιβολία αγαπηθεί πολύ είναι οι "Μικρές Ζωγραφιές" στη Γκαλερί Ζουμπουλάκη. Έργα σε μικρές διαστάσεις από παλιότερους αλλά και από νεότερους καλλιτέχνες ολοκληρώνουν μια έκθεση με έργα ζωγραφικής, φωτογραφίας και γλυπτικής. ...
Συνέχεια...
Athens Video Art Festival 08
Ξεκινάει σήμερα για 4η χρονιά το Video Art Festival, που πλέον πάει να γίνει θεσμός. Στην Τεχνόπολη, θα δούμε πάρα πολλές συμμετοχές από κάθε γωνιά του κόσμου. Events, συναυλίες και δεκάδες προβολές.Το πιο σημαντικό γεγονός που φιλοξενεί θα λέγαμε πως είναι η παρουσίαση έργων του Bill Viola από τον John ...
Συνέχεια...
Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης: Sarah Lucas
Το κάποτε κακό παιδί της βρετανικής εικαστικής σκηνής, παρέα με τον Damien Hirst και τα άλλα παιδιά, -και σύντροφος του αδικοχαμένου Angus Fairhurst- η Sarah Lucas είναι επισήμως μια μεσήλικη κυρία. Στα εγκαίνια της έκθεσης της στο Μουσείο Κυκλαδικής πριν μερικές εβδομάδες, σε τίποτα δεν θύμιζε τον διάβολο που κάποτε ...
Συνέχεια...
Καλοκαίρι 2008 – Καθιερωμένο αλλά πάντα ενδιαφέρον!!!
Η Γκαλερί Ζουμπουλάκη παρουσιάζει την τελευταία έκθεση της σεζόν, με έργα πολλών συνεργατών της όπως κάθε χρόνο! Είναι μια ευκαιρία να δει κανείς έργα που έχουν δημιουργηθεί το τελευταίο διάστημα, καθώς και έργα από το depot της γκαλερί.Μεταξύ άλλων θα συμμετάσχουν οι:Γιάννης Αδαμάκης, Διαμαντής Αϊδίνης, Νίκος Αλεξίου, Γιώργος Αυγέρος, Olivier ...
Συνέχεια...
Χρονικό των Ξένων Αρχαιολογικών Ανασκαφών στην Ελλάδα
Το πολυσύνθετο παζλ της ελληνικής αρχαιολογικής πραγματικότητας έρχεται να αναδείξει για πρώτη φορά η μεγάλη έκθεση που φιλοξενείται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης και αναδεικνύει το ρόλο και τους χώρους που δραστηριοποιήθηκαν οι ξένες αρχαιολογικές σχολές και τα ξένα αρχαιολογικά ινστιτούτα στην Ελλάδα. «Χρονικό Ανασκαφών Ξένων Αρχαιολογικών Σχολών στην Ελλάδα - ...
Συνέχεια...
O Espeekay aka Νίκος Μπαρπάκης στην πρώτη του έκθεση στη Cafeina
O Espeekay γνωστός περισσότερο για τις μουσικές εφαρμογές του, παρουσιάζει στα πλαίσια του project Plenty την πρώτη του έκθεση με την φωτογραφική του δουλειά με τίτλο '18 Square Crosstown Captions and a Man in the Corner Blowing his Horn'. Το ιδιαίτερο σε αυτές τις φωτογραφίες είναι το μέσο. Χρησιμοποιεί μια ...
Συνέχεια...
“Δευτέρα Παρουσία” από την φωτογραφική ομάδα Ash In
Spaghetti a la aaart*
Κάτι γίνεται στο ΕΜΣΤ…
Fashion, Art and Sympathy all at Fashion Week
Gazon Rouge Project Space
Βρυξέλλες – έκθεση Γιάννη Αδαμάκη
Ο Χαλεπάς στην Εθνική Πινακοθήκη
H χρυσή εποχή ξεκινά.sto Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Ά at AAA ( H Άννα –Μανέτα- στην
Janice Kerbel @ VamialiΆs
Ανακοινώθηκε ο φετινός νικητής του Βραβείου ΔΕΣΤΕ
It’s time for DESTE again!!
Η Bienalle λογοκρίνεται
Ηλίας Σκουλάς και Κώστας Βλάχος στο Mommy’s
Θοδωρής Μάρκου On The Road
Βλάσης Κανιάρης – Αντίδωρο στην Breeder
CheapArt 14
‘Newslater’ στην γκαλερί α.αντωνοπούλου
Πρωτοσέλιδα της Καθημερινής: Εικαστική Ματιά
Βρωμάει λεφτά στην «Cheap Art»
Το ωραίο δεν είναι παρά η αρχή του
Art Athina: Και τώρα τα booths κλείσανε…
Αναδρομικός Κώστας Τσόκλης στο Σχολείον
Αλέξανδρος Ψυχούλης στην Αντωνοπούλου Art
Μικρές Ζωγραφιές στη Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Athens Video Art Festival 08
Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης: Sarah Lucas
Καλοκαίρι 2008 – Καθιερωμένο αλλά πάντα ενδιαφέρον!!!
Χρονικό των Ξένων Αρχαιολογικών Ανασκαφών στην Ελλάδα
O Espeekay aka Νίκος Μπαρπάκης στην πρώτη του