Ένας από τους πιο γνωστούς μουσικούς στο χώρο της ελληνικής χιπ-χοπ είναι και ένας από τους πιο γνωστούς και παλιούς γκραφιτάδες στην Αθήνα.

Και αν μπορούμε να μιλήσουμε για "ιστορία" στο χώρο του γκραφίτι τότε ο Αρτέμης πρέπει να αναφερθεί στο πρώτο κεφάλαιο, αν όχι στην εισαγωγή.

 


Ας πιάσουμε λοιπόν τα πράγματα από την αρχή. Την εποχή που πρωτοεμφανίστηκε το γκραφίτι στην Ελλάδα, αρχές της δεκαετίας του ’90, φαντάζομαι πως ήταν κάπως διαφορετική η κατάσταση, διαφορετικοί οι λόγοι που θα έκαναν κάποιον να ασχοληθεί με αυτή τη μορφή τέχνης. Εσύ γιατί ξεκίνησες και πόσα χρόνια μετράς στο κουρμπέτι;

Ξεκίνησα κάπου στο ’92 (πιτσιρικάς, γύρω στα 15 – 16 τότε) δημιουργώντας την πρώτη αθηναϊκή graffiti ομάδα (που λίγο αργότερα έγινε και μουσικό συγκρότημα), τους TXC (Terror X Crew). Όλοι όσοι ασχολούμασταν τότε με το graffiti μετρούμασταν στα δάχτυλα των δύο χεριών. Στην Αθήνα ήμουν εγώ (που τότε έγραφα Art One), ο Woozy, o Dimer, και μία παρέα ελληνογάλλων: o Tare, o Tekaz, o Kenzo και οι «δίδυμοι» – δηλ. ο Kerts και ο Ante – (οι σημερινοί DFP). Στη Θεσσαλονίκη ήταν ο Jasone που δημιούργησε τους SGB (Skra Ghetto Boys), και υπήρχε και ο μεγαλύτερος από όλους μας ο Dee 71 (παλαιός break dancer) στη Καβάλα. Αυτή είναι χονδρικά και η Α΄ γενεά Ελλήνων writers, εκ της οποίας οι περισσότεροι είμαστε «ενεργοί» ακόμη.

Είχαν πλάκα αυτά τα χρόνια! Ήταν η εποχή με τους αυτοσχέδιους μαρκαδόρους από γυαλιστικά παπουτσιών, τις βαλβίδες από αποσμητικά και κατσαριδοκτόνα προκειμένου να επιτευχθεί η πολυπόθητη «skinny» (λεπτή) γραμμή, κ.α.. Ακόμη ανακαλούμε στη μνήμη μας πολλά σκηνικά του τότε και γελάμε. Φράση π.χ. που «παίζει» πολύ στους oldschoolers (την οποία έχει κυκλοφορήσει ο Jasone) είναι: «…τι να μας πεις ρε φίλε; Έχεις δουλέψει Aroxol;»

Προσωπικά «βάφω» (όπως λέμε στο χώρο) περίπου 17 χρόνια (πέρασαν κιόλας τόσα, ε;). Ξεκίνησα, επειδή ασχολούμουν με το rap και τη hip hop κουλτούρα γενικότερα. Το graffiti το πρωτοείδα σε εξώφυλλα rap δίσκων της εποχής, σε ταινίες όπως το Wildstyle και το Beatstreet (εποχές ΕΡΤ1 και ΕΡΤ2). Το μεγάλο «μπαμ» όμως έγινε εντός μου με τα κλασικά για το graffiti βιβλία, Spraycan Art των Henry Chalfant και του James Prigoff και το Subway Art της Martha Cooper.

Εκείνη την εποχή κατέβαινα με το τρένο (ΗΣΑΠ) στον Πειραιά συχνά, λόγω του ότι εκεί εργαζόταν ο πατέρας μου. Όσο πλησίαζα προς το κέντρο, η εικόνα που παρουσίαζε η πόλη με τα μουντά, γκρίζα, βρώμικα ή εγκαταλελειμμένα κτίρια ήταν πολύ μίζερη και καταθλιπτική. Αυτή η πεζή πραγματικότητα δεν μου άρεσε. Σκεφτόμουν πόσο πιο ωραία θα ήταν αν οι τοίχοι αυτοί ήταν γεμάτοι με κομμάτια graffiti. Έτσι μπήκε σε κίνηση ο μηχανισμός.

Η αλήθεια είναι ότι άλλος ένας λόγος που το ξεκίνησα ήταν επειδή βαριόμουν και τη διαδρομή, ειδικά όταν δεν είχα μαζί μου μουσική. Κάμποσο καιρό μετά, το να βλέπω τα κομμάτια μου (και των φίλων μου) κατά μήκος της διαδρομής, ήταν ένας τρόπος να απασχολούμαι.

artemis

Θυμάμαι το κυνήγι που είχε πέσει από καθηγητές και γονείς οι οποίοι έβλεπαν αυτό το κάτι καινούριο με μισό μάτι! Πως τα καταφέρατε και συνεχίζετε ακάθεκτοι ακόμη και σήμερα;

Είναι γνωστό ότι ο κόσμος βλέπει με καχυποψία κάθε τι νέο. Ο φίλος μου ο Dask έχει έναν στίχο που λέει: «…πες μου που μένεις να σου πω που έχει τμήμα» και αναφέρεται σε αυτό που με ρωτάς. Υπήρχε εποχή (’94 -’97 κυρίως) που είχαμε επισκεφτεί τμήματα, από τα κεντρικά στον Πειραιά μέχρι τα Βόρεια Προάστια. Δόξα τω Θεώ, είναι ευτύχημα το ότι δεν μπλέξαμε χειρότερα και συνεχίζουμε ως σήμερα. Θα μπορούσε αυτή η κατάσταση, που για μας τότε ήταν μόνο πλάκα, να είχε λάβει πολύ άσχημη τροπή. Αρκετοί φίλοι μου ήταν έξω με αναστολή για graffiti. Θυμάμαι μάλιστα, τέλη 90′ s είχε διοργανωθεί και hip hop συναυλία ώστε να συγκεντρωθεί ένα χρηματικό ποσό προκειμένου να «ξελασπώσει» ένας γκραφιτάς.

Παρόλα αυτά, σε γενικές γραμμές η κοινωνία ζορίζεται ακόμη και το πολεμάει. Ο κόσμος έχει καταλάβει τι είναι τελικά το γκραφίτι;

Νομίζω ότι πλέον «ζορίζεται» μόνο με την παράνομη πλευρά του graffiti, το «bombing». Μεταξύ μας, για να πούμε και του στραβού το δίκιο, σε κάποιες φάσεις πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι δε ζορίζεται και αδίκως. Όπως και να το κάνουμε, και συ φίλτατε Βασίλειε αν το πρωί πήγαινες π.χ. να πάρεις το αυτοκίνητο σου και έβλεπες πάνω του ένα tag με spray, (παρά την αγάπη σου για το graffiti) δε νομίζω να το θεωρούσες και ότι καλύτερο (…εκτός και αν το tag ήταν δικό μου οπότε θα αποκτούσε συλλεκτική αξία, θα το πουλούσες και από τα χρήματα που θα κέρδιζες θα ζούσες μία ανέμελη ζωή στο εξής, κλπ, κλπ, … 🙂 !)

Με τις ολοκληρωμένες συνθέσεις πάντως, τα murals, σπάνια θα βρεις κάποιον να είναι αρνητικά διακείμενος. Οι περισσότεροι ενθουσιάζονται και απορούν με την τρέλα μας, του να αφιερώνουμε δηλ. μία ολόκληρη μέρα προκειμένου να ζωγραφίσουμε έναν τοίχο. Θυμάμαι π.χ. προσφάτως μία συμπαθέστατη ηλικιωμένη κυρία να μας επιπλήττει με τον φίλο μου τον Sake, επειδή σβήσαμε ένα παλιό μας κομμάτι. Μας έλεγε να το ξαναφτιάξουμε επειδή το νέο μας κομμάτι δεν της άρεσε!

Σαφώς και έχουν γίνει αρκετά βήματα ως προς την κατανόηση αυτής της τέχνης από τότε (όχι όσα θα έπρεπε λογικά μέσα σε τόσα χρόνια να έχουν γίνει, αλλά έχουν γίνει κάποια τέλος πάντων). Τουλάχιστον σήμερα δεν ρωτάνε αν αυτό που ζωγραφίζεις στον τοίχο είναι τρενάκι, η αεροπλανάκι, ούτε θεωρείσαι μέλος κάποιας σκοτεινής σέχτας που για λογαριασμό της ζωγραφίζεις τα σύμβολα της. Ναι μεν δεν «διαβάζουν» ένα κομμάτι, αλλά ξέρουν τουλάχιστον ότι πρόκειται για graffiti.

artemis

Σε κάποιο σημείο μπήκε και η μουσική στο χορό. Ήταν κάτι τυχαίο ή υπήρξε και υπάρχει ενεργό πάρε-δώσε με το γκραφίτι;

Ναι, στο είπα και πιο πριν. Λίγο καιρό μετά την ίδρυση των TXC, εκτός από το graffiti αποφάσισα να ασχοληθώ και με το mc’ing (το rap δηλαδή). Δεν μου φαινόταν κάτι περίεργο σε αυτήν την διαδικασία. Για μένα αυτά τα δύο ήταν αλληλένδετα. Δηλαδή, αν το rap είναι η μουσική εκδοχή του hip hop, το graffiti είναι η αντίστοιχη εικαστική.

Το μαγαζί στο Μαρούσι έχει γίνει κάτι σαν στέκι γκραφιτάδων, κάτι σαν σχολείο για νέους και παλιούς μέσα στο χώρο. Το γκραφίτι όμως σαν μάθημα δεν υπάρχει σε κάποιο πανεπιστήμιο, σε κάποια σχολή. Πιστεύεις ότι είναι μια μορφή τέχνης που διέπεται από κάποιους κανόνες και μπορεί να διδαχτεί στις αίθουσες ή είναι κάπως "αλήτικη" για τέτοιους χώρους οπότε το μόνο μέρος που μπορεί να μάθει κανείς γι αυτό είναι στους δρόμους;

artemisΤο Hip Hop Shop (Διονύσου 6, Μαρούσι (κοντά στον σταθμό του τρένου). Τηλ.: 210 6148506), όντως λειτουργεί με τον τρόπο που προανέφερες. Η δημιουργία του Hip Hop Shop στο Μαρούσι ήταν μία ιδέα που στριφογύριζε στο μυαλό μου (και του Ευθύμη) καιρό. Όλη αυτή κατάσταση (και των TXC και των Α/Ε μετέπειτα), ήταν τόσα χρόνια ανέστια. Δεν είχαμε κάποια βάση και έτσι αποφασίσαμε να προβούμε σε αυτήν την κίνηση. Υπεύθυνος του Hip Hop Shop είναι ο Dask, μέλος των Giants και των Στίχοιμα, και επίσης παλαιός mc και writer.

Το Hip Hop Shop είναι ένα μαγαζί από hip hopers για hip hopers. Θεωρώ ότι είναι πολύ σημαντικό αυτό για κάποιον (π.χ. γκραφιτά)˙ δηλ. το να έχει απέναντι του κάποιον που μπορεί να τον κατατοπίσει, και όχι κάποιον άσχετο που ασχολήθηκε με το είδος αποκλειστικά από συμφεροντολογικά ελατήρια.

Σχετικά τώρα με το δεύτερο σκέλος της ερώτησής σου. Θεωρώ πολύ θετικό το γεγονός ότι το graffiti αναφέρεται ισότιμα πλέον δίπλα σε μορφές σύγχρονης τέχνης σε βιβλία που διδάσκονται σε πανεπιστήμια. Το βιβλίο π.χ. Τέχνες Ι: Ελληνικές Εικαστικές Τέχνες, Επισκόπηση Ελληνικής Αρχιτεκτονικής και Πολεοδομίας. Νεότερη και Σύγχρονη Τέχνη, του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου αποτελεί ένα χαρακτηριστικό δείγμα.

Πιστεύω όμως ότι αυτό αρκεί – μέχρι εκεί! Ο φυσικός χώρος του graffiti είναι ο δρόμος. Από τη στιγμή που θα άρχιζε να διδάσκεται σαν ειδικό μάθημα σε σχολές, πανεπιστήμια, κλπ., φρονώ ότι θα «απονευρωνόταν», χάνοντας αρκετή από την αίγλη του.

Γκραφίτι και street art έχουν ουσιαστικές διαφορές ή είναι απλώς δύο διαφορετικές ονομασίες για το ίδιο σχεδόν, πράγμα;

Νομίζω ότι οι δύο αυτές μορφές τέχνης είναι «ξαδελφάκια». Εκκινούν από το ίδιο σημείο, που είναι ο δρόμος, αλλά από εκεί και πέρα έχουν και αρκετές διαφορές. Το graffiti π.χ. είναι άρρηκτα συνυφασμένο με το hip hop, αποτελώντας ένα από τα 4 στοιχεία του. Δεν ξέρω για τους υπόλοιπους, αλλά εγώ ανέκαθεν το έβλεπα έτσι. To street art έχει αυτονομηθεί από αυτή την κουλτούρα σε μεγάλο βαθμό. Επίσης είναι πιο «gallery – friendly» είδος τέχνης, από ότι το graffiti.
Διαφορά υπάρχει και στα υλικά. Oι γκραφιτάδες χρησιμοποιούν αυστηρά τα εκνεφώματα (σπρέι), εν αντιθέσει με τους street artists που χρησιμοποιούν κυρίως πινέλα, βούρτσες, πλαστικό χρώμα, ταινίες, κοπίδια, χαρτόνια, κλπ. (κάτι που προσωπικά θεωρώ «οδυνηρή» και λίγο άχαρη εμπειρία, αλλά περί ορέξεως…).

Από την άλλη, το street art φαίνεται να έχει μεγαλύτερη ευελιξία και συχνά να εφευρίσκει πιο έξυπνους τρόπους στο να παρεμβαίνει στο αστικό τοπίο. Επίσης, μου φαίνεται ότι οι street artists έχουν περισσότερα στοιχεία κοινωνικού και πολιτικού προβληματισμού στις δημιουργίες τους από ότι οι γκραφιτάδες. Οι γκραφιτάδες πολιτεύονται κυρίως βάσει του «ars gratia artis» (η τέχνη για την τέχνη). Εστιάζουν πρωτίστως στην τελειοποίηση της τεχνικής τους και δεν δείχνει να τους ενδιαφέρει και πολύ το γεγονός ότι η τέχνη τους πιθανόν να μη γίνεται κατανοητή από τον υπόλοιπο κόσμο, πέραν της graffiti κοινότητας.

artemis


Αρτέμης Bio

Graffiti writer και MC.
Από τους πρωτεργάτες της ελληνικής σκηνής του graffiti και του ραπ. Ξεκίνησε το 1992 δημιουργώντας την πρώτη αθηναϊκή graffiti ομάδα (που λίγο αργότερα έγινε και το γνωστό μουσικό συγκρότημα), τους TXC (Terror X Crew).

Το στυλ του είναι original wildstyle graffiti με αρκετές oldschool αναφορές. O Αρτέμης είναι αυτό που ονομάζουμε στο χώρο του graffiti «letterist». Το ζητούμενο στα κομμάτια του είναι το στυλ και η ροή των γραμμάτων (σε βαθμό μονομανίας), καθώς και τα έντονα χρώματα.

Είναι ακόμη ενεργός writer (μέλος πλέον της graffiti ομάδας Till Death), αν και σήμερα και είναι γνωστός στο ευρύ κοινό περισσότερο με την μουσική του ιδιότητα, δηλαδή σαν μέλος του μουσικού σχήματος A/E (Αρτέμης/Ευθύμης).

Links
www.myspace.com/artemisefthimis
www.myspace.com/hiphopshop_gr

Διάβασε επίσης...
‘¶γνωστα Έπη’ του Δημήτρη Μηλιώνη στην Enigma Gallery
Η φαντασία, το κοσμικό ταξίδι, τα μεταφυσικά μυστήρια, οι υπαρξιακές αναζητήσεις μέσα από τα λιτά σουρεαλιστικά τοπία και την αθωότητα της παιδικής ηλικίας είναι τα θέματα στα οποία μας παραπέμπει η ατομική έκθεση ζωγραφικής του Δημήτρη Μηλιώνη που διοργανώνει η Enigma Gallery (Λ.Κηφισίας 263, Κηφισιά 210-8085745). Τα εγκαίνια θα πραγματοποιηθούν ...
Συνέχεια...
ΔΕΣΤΕ στην Ύδρα με την μεγαλειώδη παρουσίαση του έργου των Matthew Barney και Elisabeth Peyton
Ένας ευχάριστος πανικός επικράτησε στο νησί, με την παρουσίαση του έργου του Matthew Barney στον νέο χώρο του Δάκη Ιωάννου στην Ύδρα, στα παλιά Σφαγεία.Στις 15 Ιουνίου, στις 6 η ώρα το πρωί, μαζεμένοι όλοι οι σημαντικοί άνθρωποι του κόσμου των τεχνών από όλο τον κόσμο, ντυμένοι casually αλλά και ...
Συνέχεια...
Οι Διασταυρώσεις των Δημήτρη Μεραντζά και İrfan Őnűrmen
Δύο καλλιτέχνες από γειτονικές χώρες παρουσιάζουν τα έργα τους από κοινού. Με τον τίτλο Διασταυρώσεις το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης εγκαινίασε την έκθεση του Δημήτρη Μεράντζα και του Ιρφαν Ονουρμέν. Η θεματική έχει να κάνει με μια πολύ γνώριμη στους Έλληνες εικόνα. Η μεταποιημένη βία και το ανακυκλωμένο μίσος ...
Συνέχεια...
Fashion, Art and Sympathy all at Fashion Week
Το καινούργιο fashion week είναι εδώ ανανεωμένο και σε νέο χώρο. Ενώ είχαμε συνηθίσει την Αίγλη Ζαππείου, τώρα το μεγάλο event της μόδας μεταφέρθηκε στην Τεχνόπολη στο Γκάζι. Και όπου Τεχνόπολη, συνήθως και τέχνη. Μέχρι την Κυριακή λοιπόν όπου θα σημάνει και το τέλος του Fashion Week μπορείτε να δείτε ...
Συνέχεια...
Η ευρωπαϊκή νύχτα Μουσείων είναι εδώ!
Κουνηθείτε! Βγείτε έξω το Σάββατο αλλά πιο πριν περάστε από όλα τα Μουσεία της Αθήνας που θα παραμείνουν τα περισσότερα ανοιχτά έως και τις 1 μετά τα μεσάνυχτα.Συμμετέχει και το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης όπου μπορείτε να δείτε τα εκπληκτικά video της Ιρανής Shirin Neshat. Εκτός από την έκθεση της, ...
Συνέχεια...
Giving Head @ The Breeder
Ομαδική στην The Breeder με τέσσερις πολύ δυναμικούς καλλιτέχνες τους Uwe Henneken, Διονύση Καβαλλιεράτο, Παναγιώτη Λουκά και Mindy Shapero.Ο Καβαλλιεράτος καλλιτέχνης με έναν πολυμορφικό τρόπο παρουσίασης της δουλειάς του, δείνχει τα αναρχο-ποπ επιθετικά γλυπτά με φλουό χρώματα, τις «γκόθ» εγκαταστάσεις του (που είδαμε και στην έκθεση «Σε Ενεστώτα Χρόνο» στο ...
Συνέχεια...
Επιτέλους Ανατολή! O Tarek Al-Ghoussein στην Kalfayan Galleries
Την Πέμπτη, 22 Ιανουαρίου οι Kalfayan Galleries παρουσιάζουν για πρώτη φορά στην Ελλάδα το έργο του Τarek Al-Ghoussein, διεθνώς αναγνωρισμένου φωτογράφου. Ο καλλιτέχνης έχει συμμετάσχει σε πλήθος εκθέσεων στη Μέση Ανατολή, την Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες. Ζει και εργάζεται στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα όπου από το 1998 διδάσκει φωτογραφία ...
Συνέχεια...
Απονεμήθηκε το Βραβείο ΔΕΣΤΕ 2007
Για άλλη μία χρονιά, ήρθε η ώρα για το Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ του Δάκη Ιωάννου να απονείμει το φετινό βραβείο του ιδρύματος. Να θυμίσουμε ότι το Βραβείο ΔΕΣΤΕ θεσπίστηκε το 1999 και απονέμεται κάθε δύο χρόνια σε έναν Έλληνα σύγχρονο καλλιτέχνη, με ηλικία έως 40 ετών. Το βραβείο συνοδεύεται από χρηματικό ...
Συνέχεια...
Αστικοί Διάλογοι  στην ART 10 GALLERY
Αν σας απασχολεί η πόλη που ζείτε, αν το αστικό τοπίο σας προκαλεί δράσεις και αντιδράσεις, τότε μη χάσετε τα εγκαίνια της ατομικής έκθεσης ζωγραφικής του Αριστομένη Κατσούλα με τίτλο Αστικοί Διάλογοι στην ART 10 GALLERY την Πέμπτη 19 Νοεμβρίου στις 20:30.«Φιγούρες με στόματα διάπλατα ανοιχτά, κραυγάζουν, χειρονομούν λικνίζοντας στους ...
Συνέχεια...
Στο δρόμο για την art athina 08
Ανακοινώθηκαν κάποια βασικά κομμάτια του προγράμματος της art athina που θα γίνει στο εκθεσιακό κέντρο Helexpo στην Κηφισίας στις 23-25 Μαΐου.Στο Basic Plan συμμετέχουν 45 γκαλερί με νέες αφίξεις τις - AD, The Apartment, Ελένη Κορωναίου, Vamiali's, Xippas.Η βερολινέζικη γκαλερί Isabella Bortolozzi διοργανώνει το section project «1+9».Το Open Plan, που ...
Συνέχεια...
Αποστολή στην Νέα Υόρκη: ‘Skin Fruit’
Όταν στις αρχές της δεκαετίας του '80, ο Δάκης Ιωάννου αγόρασε το πρώτο έργο του Αμερικανού καλλιτέχνη Jeff Koons, λίγοι γνώριζαν τον καλλιτέχνη και ακόμα λιγότεροι ότι ο Δάκης Ιωάννου εκτός από δαιμόνιος επιχειρηματίας ήταν και συλλέκτης έργων σύγχρονης τέχνης. Μέσα στα επόμενα χρόνια, ο Ιωάννου θα φιγουράρει τακτικά στην ...
Συνέχεια...
Ματιές στον Paul Klee στο Μουσείο Ελληνικής Παιδικής Τέχνης
Έξι εικαστικές συναντήσεις για παιδιά 5-7 και 8-10 ετών πραγματοποιούνται από σήμερα στο Μουσείο Ελληνικής Παιδικής Τέχνης με επίκεντρο το έργο του Paul Klee.Τα παιδιά θα έχουν την ευκαιρία να εξερευνήσουν τις δυνατότητες της ζωγραφικής σαν μέσο έκφρασης. Στόχος του εργαστηρίου είναι τα παιδιά να πλησιάσουν, να διεισδύσουν και να ...
Συνέχεια...
8o Athens Video Art Festival
  Την Παρασκευή και το Σαββατοκύριακο που μας έρχεται (18-20 Μαϊου) έφτασε η ώρα για το όγδοο αισίως Athens Video Art Festival το οποίο ανανεώνεται τόσο ως προς το χώρο διεξαγωγής του όσο και ως προς το ότι η είσοδος πλέον είναι ελεύθερη, οπότε ελπίζει να προσελκύσει όσο το δυνατόν περισσότερο ...
Συνέχεια...
Banksy: The Bristol Legacy
O ακούραστος, ακόρεστος και πλέον δημοφιλής Banksy αφήνει για λίγο στην άκρη την "διακόσμηση" του αστικού τοπίου και επιστρέφει με νέο βιβλίο δια χειρός Paul Gough. Το εγχείρημα βέβαια αυτή την φορα διαφέρει από τις προηγούμενες εκδόσεις και την κεντρική ιδέα που τις περιέβαλε ως προς την δομή και το ...
Συνέχεια...
About the… Shadows by Paolo Colombo
Στα πλαίσια της Art Athina θα έχουμε την τύχη να απολαύσουμε μια έκθεση που αφορά πολύ την ελληνική κουλτούρα, και με τον θάνατο του παππού όλων μας, του Ευγένιου Σπαθάρη, μοιάζει να είναι πιο επίκαιρη από ποτέ. Ένα από τα parallel events της διοργάνωσης λοιπόν θα είναι και η έκθεση ...
Συνέχεια...
Εικαστική Ανασκόπηση 2008
Ξεκινάμε καταρχήν με την ελπίδα και την ευχή για το νέο έτος να ισχύσει το "κάθε πέρσι και χειρότερα". Ενώ το 2007 μπήκε αρκετά δυναμικά, με κάποιες εξαιρετικές εκθέσεις το 08 αφήνει μια μάλλον άνοστη γεύση...Καταρχήν όμως το 2008 μπήκε με μια ανακούφιση εφόσον και περάσαμε τον σκόπελο της πρώτης ...
Συνέχεια...
EAT CAKE says Poka-Yio
Με τα γεγονότα των τελευταίων ημερών δεν ήταν δυνατόν να μιλάμε για τέχνη και να σας προτείνουμε δρώμενα και events. Παρ' όλα αυτά ο περιπτεράς μου σήμερα βλέποντας με πολύ σκεφτική, καθόλου φιλική, με κοκκινισμένα μάτια από άσκοπη χρήση χημικών, μου είπε ότι η ζωή συνεχίζεται... Σίγουρα συνεχίζεται έστω και ...
Συνέχεια...
Τι σημαίνει dogmaRT;
DogmaRT σημαίνει τέχνη παντού και από κάθε πλευρά. Η ομάδα που ονομάζεται dogmaRT πιστεύει ότι πρέπει να υπάρχει μια νέα οπτική όσον αφορά την τέχνη. Η αφορμή για αυτό ήταν το ανεκμετάλλευτο δυναμικό νέων καλλιτεχνών που υπάρχει γύρω μας. Όλα τα είδη τέχνης βρίσκουν στέγη στα events της ομάδας.Το δόγμα ...
Συνέχεια...
H Chryssi Rollinger στην Designer’s Dot Gallery
Ο πολυχώρος Designer's Dot Gallery παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση της Chryssi Rollinger με τίτλο: "My Faces".H καλλιτέχνις γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Γενεύη. Σπούδασε γραφιστική και διαφήμιση στο Superior Art School της Λυών. Έφυγε για ανώτερες σπουδές στη Νέα Υόρκη, στο School of Visual Arts NY και στο ADHouse NY, ...
Συνέχεια...
Συνεργασίες, Συνεργασίες
Τώρα τελευταία όλο και βλέπουμε διαφορετικούς χώρους της τέχνης να συνομιλούν, αλλά και «παραδοσιακά» μουσεία να φιλοξενούν εκθέσεις σύγχρονης τέχνης.Μια τέτοια προσπάθεια είναι και η συνεργασία του Εθνικού θεάτρου με εικαστικούς καλλιτέχνες. Η προσπάθεια ξεκίνησε και συνεχίζεται με τις εγκαταστάσεις των Δήμητρας Βάμιαλη και Κώστα Μπασάνου και την περφόρμανς του ...
Συνέχεια...
Remap 2 ! Βάζει τις περιοχές Μεταξουργείο/Κεραμεικό στον χάρτη μια για πάντα!
Μιλήσαμε σε προηγούμενο post για την διοργάνωση Remap, η οποία ξεκίνησε στις 16 Ιουνίου στον Κεραμεικό. Έχουν ακουστεί πολλά πράγματα για την φύση της διοργάνωσης αυτής από την πρώτη στιγμή που ξεκίνησε δύο χρόνια πριν. Σε αντίθεση με τις συμβατικές εκθέσεις και διοργανώσεις, το Remap 2 είναι μια πρωτοβουλία της ...
Συνέχεια...
Fractured Figure – Έργα από τη συλλογή του Δάκη Ιωάννου
Για όσους από σας δεν έχουν δει ακόμα αυτή την έκθεση, έχετε ως τις 31 Ιουλίου για να πάτε στο ίδρυμα ΔΕΣΤΕ. Το Fractured Figure είναι μια ομαδική σε επιμέλεια του πολυμήχανου γκαλερίστα-επιμελητή Jeffrey Deitch και σύμβουλο επιμέλειας τον Massimiliano Gioni (ενός εκ των 3 επιμελητών της Μπιενάλε του Βερολίνου ...
Συνέχεια...
Who We Are – This is a LIGHTROOM Project
Ξεκίνησε με βάση το αγαπημένο μας Soul (R.I.P.) και εξελίχθηκε στην πρώτη διαρκώς μετακινούμενη φωτογραφική γκαλερί.Το LIGHTROOM Project της Ρενάτας Κωνσταντίνου, το νέο όχημα δράσης της ελληνικής φωτογραφίας ως σύγχρονη τέχνη στην Ελλάδα, φωτίζει από αυτή την Πέμπτη και έως το τέλος του μήνα, τα 8 δωμάτια του TAF στο ...
Συνέχεια...
H συγχρονη Πολωνική Φωτογραφία στην γκαλερί Μ55
Η γκαλερί Μ55 δίνει την ευκαιρία σε κοινό και επαγγελματίες να γνωρίσουν καλύτερα τη σύγχρονη Πολωνική φωτογραφία, μέσα από ένα αφιέρωμα, το οποίο περιλαμβάνει την έκθεση φωτογραφίας της Πολωνής Φωτογράφου Anita Andrzejewska, "Light of Iran, Soul of Persia", παρουσίαση της σύγχρονης Πολωνικής φωτογραφίας από τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή του Lodz Fotofestiwal ...
Συνέχεια...
Έκθεση έργων του Θεοδόση Τσαφώνια στη Πάτρα
Οι πολύ δραστήριες τον τελευταίο καιρό Εκδόσεις Χαραμάδα παρουσιάζουν ζωγραφικά έργα του Θεοδόση Τσαφώνια στους χώρους των εκδόσεων (Ρήγα Φεραίου 168, Πάτρα) στις 23-26 Απρίλη 2007. Τα εγκαίνια της έκθεσης θα γίνουν την Δευτέρα 23 Απρίλη και ώρα 8:00μμ. Στα έργα περιλαμβάνονται σκίτσα ή λάδια της περιόδου 1990-2007. Ακολουθεί σύντομο ...
Συνέχεια...
Νησιά και κουλτούρα 2!
Σε προηγούμενο post σας ενημερώσαμε για την μεγάλη ρετροσπεκτίβα του Γιάννη Mόραλη στην ¶νδρο. Αν οι διακοπές σας φέτος σας βγάλουν στη Σαντορίνη, ή αν είστε τόσο κολλημένοι με το Mixtape -το ευχόμαστε- που μας διαβάζετε τώρα από εκεί, μη ξεχάσετε να επισκεφτείτε την ατομική έκθεση γλυπτικής της Αγγέλικας Κοροβέση ...
Συνέχεια...
Wiener Aktionismus – Mέρος Ι
Oι Βιεννέζοι Αξιονιστές αποτελούν τη σημαντικότερη συνεισφορά της Αυστρίας στις πρωτοπορίες των χρόνων του '60, (υπήρξαν σαν ομάδα μεταξύ 1959-60 και 1970-71) που άλλαξαν το τι ορίζουμε ως τέχνη σήμερα. Kατ' αντιστοιχία με το Fluxus και το Nouveau Realisme προσπάθησαν να επεκτείνουν τα εκφραστικά μέσα πέρα από την επιφάνεια στο ...
Συνέχεια...
Εκθέσεις, security και πολύ Ελλάδα
Ενδιαφέρουσα είναι η ομαδική έκθεση «Μετρόπολις. Εικαστικές προσεγγίσεις στον κινηματογράφο» που παρουσιάζεται στην πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων εως το τέλος του Σεπτέμβρη. Απόφοιτοι της σχολής Καλών Τεχνών εμπνέονται από το κλασικό έργο του μεγάλου Fritz Lang και όντας προσωπικά μεγάλη θαυμάστρια των έργων του (ακόμα περισσότερο του Μ η αλήθεια ...
Συνέχεια...
Guerrilas In The Mist
Τρέμε ψαγμένε διαφημιστή. Έρχεται δουλειά. Μην επαναπαύεσαι. Το guerilla γίνεται mainstream. Το υιοθετούν πια ολοένα και περισσότερα brands που στοχεύουν (με τα όπλα τους) στα barely legal 18 έως 24 μυαλά.Να όμως μια εφαρμογή που δείχνει με πόσο αγνές προθέσεις και σεβασμό στο καινοτόμο ξεκινάει ένα καινούριο guerilla trend. Πρόκειται ...
Συνέχεια...
Damien Hirst – New Religion
Τι να πρωτοπεί κανεις για τον Damien Hirst με αφορμή την νέα του έκθεση "New Religion" που μετά το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη βρίσκεται ήδη στην Αθήνα και στο Μουσείο Μπενάκη.... Από τα ανατρεπτικά και προκλητικά του έργα μέχρι τις πωλήσεις ρεκόρ αυτών σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα από ...
Συνέχεια...
‘¶γνωστα Έπη’ του Δημήτρη Μηλιώνη στην Enigma Gallery
ΔΕΣΤΕ στην Ύδρα με την μεγαλειώδη παρουσίαση του
Οι Διασταυρώσεις των Δημήτρη Μεραντζά και İrfan Őnűrmen
Fashion, Art and Sympathy all at Fashion Week
Η ευρωπαϊκή νύχτα Μουσείων είναι εδώ!
Giving Head @ The Breeder
Επιτέλους Ανατολή! O Tarek Al-Ghoussein στην Kalfayan Galleries
Απονεμήθηκε το Βραβείο ΔΕΣΤΕ 2007
Αστικοί Διάλογοι στην ART 10 GALLERY
Στο δρόμο για την art athina 08
Αποστολή στην Νέα Υόρκη: ‘Skin Fruit’
Ματιές στον Paul Klee στο Μουσείο Ελληνικής Παιδικής
8o Athens Video Art Festival
Banksy: The Bristol Legacy
About the… Shadows by Paolo Colombo
Εικαστική Ανασκόπηση 2008
EAT CAKE says Poka-Yio
Τι σημαίνει dogmaRT;
H Chryssi Rollinger στην Designer’s Dot Gallery
Συνεργασίες, Συνεργασίες
Remap 2 ! Βάζει τις περιοχές Μεταξουργείο/Κεραμεικό στον
Fractured Figure – Έργα από τη συλλογή του
Who We Are – This is a LIGHTROOM
H συγχρονη Πολωνική Φωτογραφία στην γκαλερί Μ55
Έκθεση έργων του Θεοδόση Τσαφώνια στη Πάτρα
Νησιά και κουλτούρα 2!
Wiener Aktionismus – Mέρος Ι
Εκθέσεις, security και πολύ Ελλάδα
Guerrilas In The Mist
Damien Hirst – New Religion